V
Synpunkter på vår första planering över eluttag (röda prickar) och spotlights (gröna prickar) mottages gärna. I vardagsrummet vet vi inte riktigt än om vi ska köra spotar, möjligtvis längs med väggarna :)
 
  • 3D-ritning av en lägenhetsplan med röda och gröna prickar som markerar förslag på placering av eluttag och spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni behöver fler spottar i badrummen och ev tvättstugan. I kök/hall skulle jag köra med några takdosor och utanpåliggande spotskenor. Uttagen är kanske för generöst tilltagna, smaksak.
 
V
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni behöver fler spottar i badrummen och ev tvättstugan. I kök/hall skulle jag köra med några takdosor och utanpåliggande spotskenor. Uttagen är kanske för generöst tilltagna, smaksak.
Tack för svar. Finns det någon fördel med spotskenor istället för infällda förutom att man kan flytta belysningen.
 
BirgitS
Har du sett guiden som Hide-a-lite har på sin webbplats?
Det tar upp vad som är lagom antal spottar per kvm i olika sorters rum, liksom ljusstyrka, -vinkel, placering mm.

När det gäller köket så måste du ha belysning som lyser ner i diskhon, på arbetsbänken osv. även när man står framför t.ex. diskhon. Som det ser ut nu kommer ens kropp att skugga eftersom spottarna är placerade bakom/ovanför en. Det verkar vara få uttag i köket, varje vitvara behöver sitt eget uttag och du vill ha ett uttag även mellan diskhon och hällen för annars är det stor risk för att du använder ett uttag långt bort ifrån och antingen råkar få en sladd på en het platta/panna eller tappar ner t.ex. stavmixern i diskhon.
 
S
Var ska ni ha tv om ni ska ha det? När elektrikern fick fria händer här för all el satte han 2 precis där tv:n skulle vara. Tyckte det var en överdrift men det har visat sig att han hade rätt, båda två (4 kontakter) är numera upptagna av allt som hör tv/ fiber till

Såg det andra v- rummet efter att jag skrev så ignorera mig :D
 
V
BirgitS BirgitS skrev:
Har du sett guiden som Hide-a-lite har på sin webbplats?
Det tar upp vad som är lagom antal spottar per kvm i olika sorters rum, liksom ljusstyrka, -vinkel, placering mm.

När det gäller köket så måste du ha belysning som lyser ner i diskhon, på arbetsbänken osv. även när man står framför t.ex. diskhon. Som det ser ut nu kommer ens kropp att skugga eftersom spottarna är placerade bakom/ovanför en. Det verkar vara få uttag i köket, varje vitvara behöver sitt eget uttag och du vill ha ett uttag även mellan diskhon och hällen för annars är det stor risk för att du använder ett uttag långt bort ifrån och antingen råkar få en sladd på en het platta/panna eller tappar ner t.ex. stavmixern i diskhon.
Nej den ska jag kika på! Yes spottarna ska givetvis vara över bänken i köket men man såg dom så dåligt när jag ritade in dom på den svarta ytan så där av.. men kanske utöka till 4 spotar över den bänken då. Den är 4 meter lång.

Ja man skulle kunna köra ett pop-up där i mitten av köksbänken. Tack för tipsen.
 
V
S Sofia. skrev:
Var ska ni ha tv om ni ska ha det? När elektrikern fick fria händer här för all el satte han 2 precis där tv:n skulle vara. Tyckte det var en överdrift men det har visat sig att han hade rätt, båda två (4 kontakter) är numera upptagna av allt som hör tv/ fiber till

Såg det andra v- rummet efter att jag skrev så ignorera mig :D
Ja vi funderar på om vi ska ha tv i ”stora” vardagsrummet eller ej. Men bra tips. Även nätverksuttag ska vi sätta upp på några ställen.
 
På några ställen har du ritat eluttag mitt under fönster och på andra ställen mitt emellan fönster. Jag skulle sätta dem precis vid sidan av fönstren, för att sladden till de lampor ni kommer att vilja ha i fönstren inte ska behöva vare sig hänga fram över fönsterbrädan eller ligga och trassla längs golvet.
Några lamputtag över fönstren är också bra när ni vill hänga lysande julstjärnor eller annat där. Koppla dessa till separat strömbrytare.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
V
U UffeH skrev:
På några ställen har du ritat eluttag mitt under fönster och på andra ställen mitt emellan fönster. Jag skulle sätta dem precis vid sidan av fönstren, för att sladden till de lampor ni kommer att vilja ha i fönstren inte ska behöva vare sig hänga fram över fönsterbrädan eller ligga och trassla längs golvet.
Några lamputtag över fönstren är också bra när ni vill hänga lysande julstjärnor eller annat där. Koppla dessa till separat strömbrytare.
Yes tanken med det är faktiskt just för att kunna ha en lampa mitt i fönstret. Hur menar du vid sidan av fönstren? I fönsterbänkshöjd?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni behöver fler spottar i badrummen och ev tvättstugan. I kök/hall skulle jag köra med några takdosor och utanpåliggande spotskenor. Uttagen är kanske för generöst tilltagna, smaksak.
Allt e relativt har 30 uttag på 60 kvm. Man kan aldrig få för många.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Där man har mycket miljöbelysning som lampor i fönster eller golvlampor brukar man sätta uttag med separat brunn. Den nedre är kopplad via en brytare i rummet som matas från en central dimmer med inbyggt astrour. Man ställer in det en gång via mobilen sen tonar den upp belysningen när solen går ner naturligtvis styrs belysningen också via en knapp vid ytterdörren s.k. Hej då knapp. Jag har inte rört min automatiska belysning på två år jag använder Plejd dimmers så man slipper dra en massa trådar kors tvärs i huset.
 
  • Gilla
Valen1
  • Laddar…
V Valen1 skrev:
Yes tanken med det är faktiskt just för att kunna ha en lampa mitt i fönstret. Hur menar du vid sidan av fönstren? I fönsterbänkshöjd?
Tror han menar så. Har så i alla fönster Går å sätta dom i fönstersmygen med men har bara sett de i stenhus. Fler spottar i kök å badrum som nån annan redan sagt. Å personligen kan man aldrig få för många uttag. E själv allergisk mot förlängningsladdar å grendosor
 
  • Eluttag monterat på en vägg med en ansluten nätkabel och en synlig fönsterkarm i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
V
Biffen87 Biffen87 skrev:
Tror han menar så. Har så i alla fönster Går å sätta dom i fönstersmygen med men har bara sett de i stenhus. Fler spottar i kök å badrum som nån annan redan sagt. Å personligen kan man aldrig få för många uttag. E själv allergisk mot förlängningsladdar å grendosor
Ja(y) Har tanke på att till och med fälla in dom snyggt i fönstersmygen.
 
När vi renoverade vårt sovrum här hemma satte jag ett nytt vägguttag mitt under vår säng för att kunna dölja kablarna mest möjligt - ser att du planerar två stycken precis bredvid sängen och så länge man har möbler som täcker uttagen så är det ju inga problem om man nu inte gillar synliga kablar så klart :)
 
V
Libbo Libbo skrev:
När vi renoverade vårt sovrum här hemma satte jag ett nytt vägguttag mitt under vår säng för att kunna dölja kablarna mest möjligt - ser att du planerar två stycken precis bredvid sängen och så länge man har möbler som täcker uttagen så är det ju inga problem om man nu inte gillar synliga kablar så klart :)
Ah gillar tanken. Kan bli strul med sänggavel bara beroende på hur den är konstruerad. Vi tänkte köra sängbord på sidorna som då täcker. Sedan har jag satt två uttag på "västra väggen" ifall vi skulle vilja flytta sängen dit istället. :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.