mattiasp mattiasp skrev:
Ja. Vilka är vinklarna i vägg och trapp? Vad har du för såg?
Har en kap/gersåg från Stanley. Det är 22 graders vinkel på bägge paneler.
 
Jag tyckte först att det såg ut som ett trapphus med ca 90 grader mellan väggarna och sedan en trappa nedåt. I det fallet krävs en mellanbit. Nu är jag osäker på hur det ser ut. Kan du posta en översiktsbild?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag tyckte först att det såg ut som ett trapphus med ca 90 grader mellan väggarna och sedan en trappa nedåt. I det fallet krävs en mellanbit. Nu är jag osäker på hur det ser ut. Kan du posta en översiktsbild?
Hörn med väggar som möts i 90 grader och lutande mörkgrå panel, oavslutade ytor och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är det där hörnet som är min huvudvärk.
Det är 90 grader mellan väggarna men panelen faller med 22 grader.
 
richardtenggren
Om båda listerna lutar får du göra två passbitar.

Du får kapa mötet mellan listen och passbitarna till halva vinkeln. Där passbitarna möts blir det bara en 45 graders kapning (om vi antar att hörnet är 90).
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Om båda listerna lutar får du göra två passbitar.

Du får kapa mötet mellan listen och passbitarna till halva vinkeln. Där passbitarna möts blir det bara en 45 graders kapning (om vi antar att hörnet är 90).
Hur får man passbitarna att inte se ut som det gör på bilden?
 
Då blir det två mellanbitar. Vinklar: 11-11-45-45-11-11 grader
 
mattiasp mattiasp skrev:
Då blir det två mellanbitar. Vinklar: 11-11-45-45-11-11 grader
Ska passbitarna geras längs med i 45 grader och 11 graders vinkel?
 
  • Gilla
Adamolsson
  • Laddar…
11 på de båda långa bitarna, och (om du sågar på platten) 11(ger)-45(lutning) på vänstra mellanbiten och 45(lutning)-11(ger) på den högra. Med din såg måste du vända listen upp- och-ned när du sågar 45 på den vänstra biten.
 
mattiasp mattiasp skrev:
11 på de båda långa bitarna, och (om du sågar på platten) 11(ger)-45(lutning) på vänstra mellanbiten och 45(lutning)-11(ger) på den högra. Med din såg måste du vända listen upp- och-ned när du sågar 45 på den vänstra biten.
Antingen så tar du upp halva fallet i båda uppsida och nersida, vilket ger flera kap, men en mjukare övergång, alternativt så tar du upp hela fallet på en sida och delar upp i två vinklar med en kil istället för två. Det är som man föredrar. Men du kommer aldrig få ihop de där två vinklarna på ett godtagbart sätt med den listprifilen.
 
Hur blev det här sen? Har försökt göra ungefär samma med instruktioner i tråden men lyckas inte hur jag än bär mig åt. :)
 
mattiasp mattiasp skrev:
11 på de båda långa bitarna, och (om du sågar på platten) 11(ger)-45(lutning) på vänstra mellanbiten och 45(lutning)-11(ger) på den högra. Med din såg måste du vända listen upp- och-ned när du sågar 45 på den vänstra biten.
Ska 45 snitten också ha 11 graders ger eller har missuppfattat detta helt?
 
Du får mäta alla vinklar och dela med 2. Rekommenderar dig att göra det på spillbitar så du inte står där med för korta lister sen.
 
LudvigC LudvigC skrev:
Ska 45 snitten också ha 11 graders ger eller har missuppfattat detta helt?
Om du kollar i mitt tidigare inlägg så betyder gerning att du vrider på sågbordet. Lutning betyder att du lutar klingan. Jag ska försöka mig på en grov skiss om det går
Grov skiss som visar vinklar och inställningar på ett sågbord med anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ok, jag sågade med både lut och ger när jag sågade 45 snitten. Det förklarar varför det blev skit . Du behöver ej göra skiss, tack för svar!
 
Jag gjorde precis den varianten med två passbitar och tycker det blev bra! Här är en bild innan fog och färg, limmade småbitarna med superlim.
Vitt listverk i ett hörn innan fogning och målning med små limmade bitar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sultanen1 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.