Humlo
Jag ha en gammal toadörr från 30-talet där dörr + karm är 70x210.
När jag kollar runt på nätet efter en ny dörr så finns det inga dörrar plus karm med detta mått. Vad ska jag leta efter? Har jag mätt fel?
 
Modern dörrstandard är inte samma som för 90 år sedan.
 
Jag har samma mått på min toalettdörr från 1945 så du har nog mätt rätt. Det finns väl firmor som säljer måttanpassat.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
major_tom major_tom skrev:
det är definitivt inte omöjligt att hitta 7x21-dörrar.
här var första bästa innedörr jag klickade in på på bygghemma.se
[länk]
Om jag köper ram och karm till, blir den inte för bred då?
 
Ram? En 7x21 är ju 70 x 210cm så varför skulle den bli för bred? Dörren är ju smalare.
 
kortfattat: köper du en dörr med modulmått 7x21, så är inte dörren 70x210 cm - utan den är precis så stor som den behöver vara för att den plus karmen blir lagom för att passa in i ett hål som är 70x210.
 
Hade samma problem med en dörr till gammal toalett i mitt 40-talshus. Fick tillverka egen karm..
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har också 7x21-dörr till toalett (från -63) och mäter jag själva dörren så är den bara ca 63 x 201 cm. Så det borde passa bra, låter som det är samma standardmått som nu för tiden. Däremot har ju gångjärnen ändrats.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har också 7x21-dörr till toalett (från -63) och mäter jag själva dörren så är den bara ca 63 x 201 cm. Så det borde passa bra, låter som det är samma standardmått som nu för tiden. Däremot har ju gångjärnen ändrats.
Hur gör jag med gångjärnen då?
 
Magnus E K
Det går att köpa dörrar med gångjärn av "gammal standard" och även någon typ av adaptrar, men jag kan inte svara på om det passar till dina. Jag bytte (en bredare) badrumsdörr i en tidigare lägenhet och den hade gångjärn av någon "icke-standard". Försäljaren rekommenderade att byta karmen också men jag löste det genom att fräsa ur för hand i den gamla och montera nya gångjärn (vet inte om alla skulle godkänna det resultatet, men senare köparen av lägenheten anmärkte inte på det i alla fall).
 
BirgitS
Det följer med gångjärn med karmen och dörren.

Om nu inte det passar med en dörr enligt dagens standard så kan jag vidarebefordra ett tips från i en annan tråd:
nino nino skrev:
Kontakta Enmalms interiör i DalaFloda så kan du få ett måttbeställt skjutdörrsblad, dom kan säkert hjälpa till med resten också
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.