Hej!

Jag och sambon är lyckliga ägaren till en timrad villa. Villan är byggd någon gång kring 1870. 3 av 4 fasadsidor har blivit tilläggsisolerad på senare år (ca 1980 enligt uppgift). En gavel verkar aldrig ha blivit åtgärdad. Där sitter det gammal liggande panel sedan uppskattningsvis år 1940-50. Denna sida skall vi i sommar byta panel på.

Jag går i tankarna kring att även tilläggsisolera denna gavel. I nuläget sitter det uppskattningsvis en 45 mm isolering och sen är panelen spikad direkt på.

Min tanke är att riva bort panelen och gamla isoleringen. Sätta 2 eller 3 lager med 45mm isolering, ett diffusionsöppet vindskydd, spikläkt och sedan panel.

Tänker jag rätt?

MVH
Marcus
 
Varför ta bort den gamla isoleringen? Låter som att det kommer bygga såpass mycket att risken är att det ser lite märkligt ut när panelen hamnar så långt ut från sockeln, kan vara värt att ta i beaktande, även fönster kan se lite lite hålögda ut när de sitter för långt in i fasaden, du kan skippa vindskyddet om kör med fasadboard/västkustskiva. Det är bra att du tilläggisolerar på utsidan istället för insidan i ett timmerhus, träet buffrar värme så lönsamheten beror lite på vilket väderstreck det handlar om, jag gissar åt norr/öst då panelen fått sitta ett tag? Det är ju skönt att slippa kalldrag från en vägg som är sämre isolerad än de andra helt klart! Lycka till!
 
Är den gamla isoleringen i gott skick kan jag alltså behålla den och bygga från den?
Det glömde jag att skriva men alla fönster på denna gavel kommer att bytas ut innan jag ger mig på fasaden. Jag kommer att försöka trycka ut fönstren så mycket som möjligt för att slippa "fängelsegluggarna". Denna fasad vetter mot syd/sydost.

Vad är skillnaden mellan fasadboard/västkustskiva och vindskydd?
Skall även tillägga att jag bor i Ångermanland om det har något med saken att göra.

MVH
Marcus
 
Rickard.
Vindspärr/vindskydd/vindduk är en tunn produkt på rulle som är vind och vattenavvisande för huset.

Fasadskiva är en sorts isolering som sätts utanför väggstommen på utsidan av vindduken antingen som tilläggsisolering men används också på flitigt på nybyggen. Västkustskiva är bara rockwools produktnamn för samma produkt.

Finns mycket infornation på isover och rockwool hemsida på denna typ av isolering.
 
Redigerat:
Tack så mycket för förklaringen. Då kanske det skulle räcka med att behålla den äldre 45mm isoleringen i botten. Sätta ny vindduk, sedan fasadskiva/västkustskiva, spikläkt och sedan ny panel? Eller blir det för lite isolering med totalt 90 mm på ytterväggen? Skall nämnas att det inte är ett enda lager isolering på någon innervägg i huset.
 
Hur grova är stockarna?
 
Bodde i ett hus med endast timmer av den grovleken och jag frös aldrig..
 
Allt upplevs olika. Vi känner att denna gavel är en kall sida som bör åtgärdas. Men jag tackar för hjälpen och råden.
 
jag har ett 1890-tals hus, stockarna är väl cirka 180-200 i väggarna.
tilläggsisolerade södersidan med 45mm isolering bara för att bli av med lite värme ifrån solen.
isolering, bison vindskydd, ströläkt och sen ny panel. blev sveinbra
 
Se där, jag är inne på samma spår som du gjorde. Eventuellt 2 lager a 45 mm isolering i mitt fall då jag bor i norra Sverige. Använde du dig då av en diffusionsöppen vindduk?
 
Generellt sett så har massivt trä ett isoleringsvärde som motsvarar ca 1/3 av moderna isoleringsmaterial. 20 cm timmer isolerar då lika mycket som 67 mm mineralull. Mycket hänger dock på hur timringen är utförd och att väggen är tät. En tung timmerstomme har också andra viktiga egenskaper som verkar dygnsutjämnande. Att tilläggsisolera 45 mm utvändigt förstärker timrets effekt (i synnerhet i söderläge), vilket är den största fördelen. En fasadskiva som dessutom bidrar till att täta väggen kan vara en bra kompromiss.
 
  • Gilla
Bemmin Byggare
  • Laddar…
Bemmin Byggare Bemmin Byggare skrev:
Bodde i ett hus med endast timmer av den grovleken och jag frös aldrig..
Problemet brukar inte vara temperaturen, utan kostnaden för att upprätthålla den...
 
Missförstå mig rätt! Det jag försöker säga är väl att jag aldrig upplevde kalldrag från väggarna, och det är väl det som är så fantastiskt med trä!
 
Tunga varma väggmaterial bidrar till en bra värmekomfort genom att de påverkar den operativa temperaturen i rummet på ett gynnsamt sätt. Operativ temperatur är ett vedertaget sätt att mäta värmekomforten som är ett medelvärde mellan lufttemperturen och de omgivande ytornas temperatur.
 
  • Gilla
Bemmin Byggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.