I vårt fall är det jag som oroar mig men min man gör det inte. Om han oroade sig lika mycket som jag skulle vi sitta illa till. Också något att fundera på eftersom du skriver att ni båda oroar er. Men i så fall är det ju positivt att ni förstår varandra. Följ magkänslan. Vi vann en budgivning skrev på kontrakt och drog oss ur på ett annat hus. Inte poppis men det gick för fort och magkänslan skrek och gastade nej. Så glad att vi inte köpte det huset. Idag bor vi i vårt drömhus, ”Warts and all”, mycket fix men vår lilla pärla.
 
  • Gilla
Lars_M
  • Laddar…
Uppdatering. Vi skrev på kontraktet med öppen besiktningsklausul. Huset är nu besiktigat av oss och det konstaterades bland annat kraftiga lutningar i vardagsrum och på övre plan. Detta kommer sannolikt från att en bärande vägg tagits bort på 80-talet. Det har reparerats/ordnats till med en limträbalk och enligt säljare har ingen förändring skett sedan dess. Övre plan påminner om Lustiga huset på Gröna Lund, det lutar och kränger. Även om sättningen är stabil känns det inte så roligt att börja hus-karriären med sådana här problem. Till saken hör att det avtalade priset är i topp för området.

Vi kommer med 99% sannolikhet att häva köpet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
L Lars_M skrev:
Uppdatering. Vi skrev på kontraktet med öppen besiktningsklausul. Huset är nu besiktigat av oss och det konstaterades bland annat kraftiga lutningar i vardagsrum och på övre plan. Detta kommer sannolikt från att en bärande vägg tagits bort på 80-talet. Det har reparerats/ordnats till med en limträbalk och enligt säljare har ingen förändring skett sedan dess. Övre plan påminner om Lustiga huset på Gröna Lund, det lutar och kränger. Även om sättningen är stabil känns det inte så roligt att börja hus-karriären med sådana här problem. Till saken hör att det avtalade priset är i topp för området.

Vi kommer med 99% sannolikhet att häva köpet.
F faf skrev:
Det låter inte som att ni bestämt er för att hus är er dröm och då blir det svårare att hålla uppe skenet när pannan pajar, källaren står under vatten och att göra-listan fyller ett kollegieblock. Enda skälet är att slippa grannar? Det gör ni inte i ett villaområde. Kanske lämpligare att testa med ett fritidshus som ligger enskilt men inom pendligsavstånd och behålla lägenheten.
Efter läst tråden hör jag en varningssignal i mitt öra...

Pull upp, to low terrain.
Pull upp, to low terrain...

Backa ut NU.
Ni har köpt ett massivt renoveringsobjekt.
Det är precis vad ni inte vill ha.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Efter läst tråden hör jag en varningssignal i mitt öra...

Pull upp, to low terrain.
Pull upp, to low terrain...

Backa ut NU.
Ni har köpt ett massivt renoveringsobjekt.
Det är precis vad ni inte vill ha.
Vi har meddelat att vi vill häva köpet. Säljarna har okejat. Nu är vi bekymmersfria igen :D
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Humlo
Nu ska ni inte köpa huset men det jag läser är att ni trivs där ni bor nu. Ni har det enkelt, barnen har vad de behöver och ni har ett aktivt liv på helgerna som inte är hus.. utan umgänge och cuper. Jag tror inte ni skulle bli nöjda i hus utanför city när det välkommer till kritan. Däremot vill ni ha lite lugn och ro och ni kanske kan planera era lov och semestrar i hyrda hus och stugor som ligger lite öde. Tänk att ett budgetbadrum kostar runt 200 000 kr om ni låter hantverkare ta hand om allt och ni inte köper toa, dusch och kommod/handfat Ikea. Tänk hur många stugsemestrar ni får för 200 000!


,
 
Ta er en ordentlig funderare på om ni vill äga hus eller inte. Personligen älskar jag det, men alla passar inte i hus.
Kolla om exempelvis en marklägenhet skulle vara ett bättre alternativ? Om ni vill fortsätta på hus spåret, så gå på ett par visningar för att få upp känslan av vad ni letar efter. Skriv en plus/minus lista och se vad ni vill.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.