Hej alla byggahusare! Nu har jag ett ganska stort problem. Jag tecknade i november ett nytt avtal på mitt öppna fiber i min villa med ComHem. Erbjudandet var bra, dock hade vi pratat om att sälja huset för att vi är sugna på att flytta in till stan. Då frågade jag försäljaren om det gick att avsluta avtalet ifall vi skulle flytta (bindningstiden var 2 år) varpå han svarade att om dom inte kunde leverera till den nya adressen så kunde jag avsluta avtalet. Efter det fick jag en orderbekräftelse som jag läste dock läste jag inte igenom hela finstilta avtalet vilket jag idag ångrar...

Vi bestämde oss i februari att vi skulle flytta och i mars mailade jag ComHem och sa att vi skulle flytta och ville avsluta våra tjänster. Det gick absolut inte att göra. Jag hade tecknat ett avtal på 2 år och ska nu alltså betala för detta även att jag inte kan utnyttja detta över huvud taget. Dom spelade ej in vårat första samtal vilket inte heller jag gjorde och deras kundtjänst säger att bevisbördan ligger på mig och att jag skulle ha läst avtalet även att jag frågade deras säljare.

Är det någon här som vet om jag kan göra något mer? Eller är det bara att betala 18 månadsbetalningar och aldrig mer prata med ComHem?
 
BirgitS
Du kan fråga de som köper huset om de vill överta Comhem-abonnemanget. Det gjorde vi när vi flyttade in här i lägenheten.

Annars är Telekområdgivarna nog bra att prata med om just den juridiska aspekten.
 
S Sebastian Bob Andersson skrev:
deras kundtjänst säger att bevisbördan ligger på mig och att jag skulle ha läst avtalet även att jag frågade deras säljare.
Jag har slutat acceptera avtal via telefon. Vill de ha mig som kund får de skicka över en offert med snigelposten eller mejla. Det händer för ofta att säljarna lovar något som inte nämns i det skrivna avtalet och då är det väldigt svårt att ta sig ur avtalet.
 
Själv accepterar jag bara avtal eller försäljning via telefon när det gäller väl betrodda företag. Senast var det förlängning av elavtalet hos Eon. Där skickar dom nu en bekräftelse till mobilen där man ingår avtalet genom att klicka på en länk.
Kan gå förrädiskt snabbt om man inte är på vakt på vad man beställer eller gör.
 
A
Det säljaren sagt stämmer, du kan avsluta avtalet. Däremot innebär det ju en viss kostnad att göra just detta. Frågade du om avslutet skulle vara kostnadsfritt?
 
Gjorde ungefär samma erfarenhet när jag för flera år sedan flyttade till ett radhus och beställde ComHem. Bodde dock bara där i ett halvår för vi köpte ett hus, där det inte gick att få ComHem. De ville ha betalt för hela perioden som var kvar trots att jag inte kunde ha ComHem.
 
ComHem har högst marginaler i branchen, när man hör historier som denna så förstår man inte hur de kan agera som de gör. Endast i en monopolsituation skulle kunder acceptera detta. Vid samtal med representant för ComHem 2018 så meddelade denne att de skulle börja testa digitalt basutbud för gruppanslutningar via kabelnät. Så om 10 år så kanske de faktiskt lyckas leverera något som skulle existerat 2005.
 
Nu är detta äntligen ett minne blott. Efter att ha tagit upp problemet med Arn så ville ComHem göra en deal. Dom gick med på att korta bindningstiden till 11 månader, jag behöver alltså betala 7 månader som jag ej kan utnyttja. Sedan gjorde jag en deal med hon som flyttade in att hon får ta över abbonemanget om jag betalar hälften, och det gick hon med på när bindningstiden inte blev så lång :)

Skulle dock alla dagar i veckan rekomendera alla att spela in sina samtal om man ska göra affärer med ComHem!
 
Tecknade ComHem bredbandtv... Ångrar det bittert. De levererar en produkt som är oanvändbar. Du kan hyra film utan kod. Man har en fjärr som du måste knappa typ 5 ggr på för att komma till en kanallista för siffror finns inte på fjärren. Pga gammal version av Android så stöds tex inte HBO i appstore..
Jag har sagt upp abonnemanget...
 
Samma sak hände för oss för länge sedan och då kunde vi (inom avtalet) ändra abonnemangsform (men inte bryta avtalet) så vi gick ner på lägsta hastigheten och minsta TV-utbudet.
Även det var med ComHem!
När vi flyttade och hade Telia abonnemang var det inte några problem att avbryta trots att det fanns bindningstid kvar. Jag fick t.o.m. behålla TV-boxen från Telia...
 
Du tecknade ett långt avtal med Com Hem för att få ett lågt pris, trots att du visste att du kanske skulle flytta. Och nu ska du flytta och anser (påhejad av andra) att Com Hem är ett skitföretag för att de vill följa avtalet. Jag påstår att det är du som förfarit oetiskt genom att teckna ett längre avtal än vad du behövde, för att få ner priset, och nu tycker att det är skit av Com Hem som inte vill låta dig säga upp avtalet i förtid för att du ska flytta.
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Om man noga läser första inlägget så påstår TS att säljaren på ComHem muntligen utlovade att avtalet skulle gå att bryta om de inte kunde leverera tjänst på ny adress. Jag vet att ComHem har gjort detta i andra fall men troligtvis är detta något som de använder som förhandlingsmån. Som alltid gäller det att läsa igenom avtal ordentligt samt få utfästelser skriftliga.
 
M merbanan skrev:
Om man noga läser första inlägget så påstår TS att säljaren på ComHem muntligen utlovade att avtalet skulle gå att bryta om de inte kunde leverera tjänst på ny adress.
Ja och det är väl så det blivit ? Avtalet kan ju brytas, dock till en större kostnad än vad TS räknat med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.