Inte för att jag just nu vill sälja huset men om jag gjorde det och påstår att taket är i bra skick vilket jag tycker det är..
Inte mer exakt än så.
Mina pannor är för den som vet nåt om tak heby-pannor som la ner produktionen på 60-talet så det är uppenbart minst 50år gammalt för den som kan nåt om tak och det syns tydligt från marken att det är just heby-pannor.
Skulle en köpare kunna klaga på detta om det visar sig att taket är uselt, alltså det under pannorna, och få rätt i detta eftersom jag uppgett att taket är OK. Taket har ingen papp utan spåntak under pannorna.
 
L
Är spånet fritt inifrån eller har du isolerat och byggt på underifrån?
 
Det är 100 årig råspont med spånet ovanpå. Antagligen var spånet yttertak ända tills pannorna las på 50-talet. Huset är byggt 1914 och taket är glaserat så det ser i stort sett nytt ut.

edit:
Råspont var nog fel ord men eftersom det brukas användas till tak så skrev jag så felaktigt, det är ospontat fulvirke där barken är kvar på många brädor men det är drygt 100 år gammalt så det verkar ju funka.
 
Redigerat:
V Ville_Vessla skrev:
Inte för att jag just nu vill sälja huset men om jag gjorde det och påstår att taket är i bra skick vilket jag tycker det är..
Inte mer exakt än så.
Mina pannor är för den som vet nåt om tak heby-pannor som la ner produktionen på 60-talet så det är uppenbart minst 50år gammalt för den som kan nåt om tak och det syns tydligt från marken att det är just heby-pannor.
Skulle en köpare kunna klaga på detta om det visar sig att taket är uselt, alltså det under pannorna, och få rätt i detta eftersom jag uppgett att taket är OK. Taket har ingen papp utan spåntak under pannorna.
Köparen kan givetvis komma att klaga, men har inget juridiskt att komma med så länge du uttalar dig ärligt, allmänt och som amatör.

Dels kan ett så gammalt tak inte räknas vara felfritt, utan bör betraktas vara i behov av renovering. Men framför allt kan inte du anklagas för åsikter av typen ”det funkar perfekt”. Däremot skall du inte ge utfästelse av typen ”Det är som ett nytt tak”, då blir det tveksamt även om du säkert inte ens då som amatör skulle åka dit. Det blir tolkningsfråga. Om du däremot är snickare eller takläggare, skall du nog inte säga mer än ”talet läcker inte in”.
 
Tack för svar Elpaco, nej jag är dataingenjör och ingen takläggare, dock med takkännedom numera över genomsnittet, men själva taket är så otroligt fint, brun/svart glaserat tegel vilket är i stort sett enda huset i länet som har det. Våran besitingsman vid köpet påpekade för 14 år sen att det behöver nog renoveras men antagligen bara på åldern och inte för att det var fel på det. Men det håller tätt fortfarande och jag vill ju helst inte påstå att det behöver bytas eftersom taket är en stor sak rent utseendemässigt.
 
V Ville_Vessla skrev:
Tack för svar Elpaco, nej jag är dataingenjör och ingen takläggare, dock med takkännedom numera över genomsnittet, men själva taket är så otroligt fint, brun/svart glaserat tegel vilket är i stort sett enda huset i länet som har det. Våran besitingsman vid köpet påpekade för 14 år sen att det behöver nog renoveras men antagligen bara på åldern och inte för att det var fel på det. Men det håller tätt fortfarande och jag vill ju helst inte påstå att det behöver bytas eftersom taket är en stor sak rent utseendemässigt.
Eftersom du är dataingenjör skall du inte uttala dig om vad som borde göras. Det kan köparens besiktningsman göra. Håll dig till uttalande som de du precis skrev - att finishen är fin och ovanlig. Att du inte sett några tecken till fukt (OM köparen frågar, annars skulle jag bli orolig som köpare).
 
  • Gilla
Ville_Vessla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.