Jag funderar på att installera golvvärme i källaren.
Rummet som är aktuellt är en utbyggd delen i källaren från 1985. Där har jag rivit ur allt organiskt material. Innan så var det uppreglade golv och väggar.
Jag har efter bästa förmåga gjort vissa efterforskningar om hur rummet är uppbyggt. Det är byggt med platta på mark. Jag hittade en gammal offert från 1985 där byggaren beskriver att marken skall avgrusas innan gjutning. Jag kunde inte läsa något om isolering. Jag borrade därför hål i plattan för att kunna se och känna om det fanns isolering samt att kunna avgöra plattans tjocklek. Plattan var 20 cm tjock. Jag kunde se och känna grus men ej någon isolering.
Jag har även haft byggplast om ca 1,5 kvm fasttejpad mot plattan i ca 10 dagar för att se om det kom någon tillskjutande fukt. När jag tog av plasten torkade jag den med toalettpapper och kunde inte se någon fukt.
Nu till hur jag tänker.
Jag har max 13 cm att spela på för att få golvhöjden där den var innan. Jag lägger en Platon multi med uppvik mot väggarna på den gamla plattan, därefter fem cm cellplast (ex: https://www.byggmax.se/grey-premium-100-eps-p61013001) alternativt gjuta upp ca 5 cm med EPS-betong. Sedan läggs exempelvis ett kit från Flooré som enlig dem är anpassat för oisolerad källare (https://floore.se/produkt/floore-kit-50-mm/). Ventilerade golvsocklar kommer att användas.
Vad tror ni om denna lösning?
Tacksam för snabbt svar då rörmokaren är på ingång för att ta bort det gamla elementet och förbereda för den fortsatta renoveringen.
 
Jag tror det kommer bli bra som du tänkt. Din källare verkar torr, så du hade säkert också kunnat limma isoleringen (med fix) direkt på plattan och skippa platon, enligt Floores instruktioner. Vad skall du ha för golv?
 
S sulfobus skrev:
Jag tror det kommer bli bra som du tänkt. Din källare verkar torr, så du hade säkert också kunnat limma isoleringen (med fix) direkt på plattan och skippa platon, enligt Floores instruktioner. Vad skall du ha för golv?
Tack för svar.
Jag har inte riktigt bestämt mig vad det blir för golv. Först var jag inne på en heltäckningsmatta (anpassad för golvvärme). Kanske parkett eller någon schysstare laminat.
 
Ska du ha parkett kan du t.ex. lägga 70mm Nivell (med isolering), 22mm spårad golvspånskiva (för värmerör), 14-15mm parkett. Ett par cm luftspalt underst så¨är du uppe i nivå med det gamla. Dyrt men bra.
 
  • Gilla
Jojo72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.