Om ändringen av andelstalen blir ringa, har för mig under någon eller några få procent kan man slippa ändra alla andelstalen. Det beror även på föreningens stadgar.
 
Nej, så går det inte till. Ändring av andelstal innebär bara att man ändrar den relativa fördelningen, inte de absoluta summorna.

Jag har inte helt klart för mig hur man gör detta formellt idag. Jag var ordf. för en massa år sedan, Då var man tvungen att ändra alla tal om man tillförde yta, summan skulle vara densamma. Sedan ändrades lagen för att förenkla, jag tror (men vet inte) att man nu tillför andelstal utan att ändra de bef. talen, man accepterar alltså att summan ändras.

Detta ger en kraftig påverkan på beslutsreglerna. En ändring av alla andelstal (som det var på "min tid") får bara göras om antingen samtliga medlemmar på en stämma röstar för ändringen (frånvaro från stämman är alltså en nejröst), eller 2/3 av medlemmarna röstar för på stämman (även här är alltså frånvaro en nejröst), och beslutet sedan godkänns av hyresnämnden (eller tingsrätten, kommer inte ihåg).

Detta var ju i praktiken helt omöjligt att uppfylla, framförallt i en förening som den jag var ordf. i med 800 medlemmar där 200 brukade komma på stämmorna. Vi gjorde heller ingen vindsombyggnad.

Men så vitt jag förstår är nästan alla vindsprojekt egentligen olagliga, ingen har fått de här majoritetsbesluten. Men även ett felaktigt beslut på en stämma blir giltigt om ingen överklagar.

Och numera är det alltså lite enklare.
 
Redigerat:
Angående andelstal får ni läsa i stadgarna vad som gäller. Förr var det nödvändigt att få det totala andelstalet till en given summa, vilket innebar att alla andelstal behövde ändras varje gång något ändrades. Så är det inte längre , man kan höja andelstalet för en lägenhet utan att det påverkar andra, så om stadgarna tillåter är det en rätt enkel procedur

Tillägg: inlägget ovan beskriver utförligt hur detta fungerar , och normalt är dét numera väsentligt enklare än förr
 
Enligt MSB:s register är lokalen inte längre något aktivt skyddsrum, och har heller ingen märkning med en blå-orange skylt. Menar ni att det ändå kan blir svårt att få bygglov eftersom det rent byggnadstekniskt är byggt som ett skyddsrum med säkerhetsdörrar, gasfång mm?
 
Nej, då bör det inte finnas några problem. Men om det fortfarande är klassat som skyddsrum måste det snabbt kunna återställas. Då kan man inte göra särskilt mycket.
 
  • Gilla
Polgarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.