Vill ta bort vattenburen radiator, den ska vara urkopplad ca 1 år och sedan ersättas med ny mindre radiator, vill alltså ha kvar en liten bit rör som sticker upp ur golvet och tänker mig ungefär vid den röda linjen.
Bor i egen villa med värmepump.

Frågor:

1. Är det rätt att det jag har ringat in är returventilen?
2. Efter att ha fått av radiatorn, kan jag kapa rören ner till ett par cm över golvnivå (vid röda strecket) sedan montera en klämringskoppling med propp utan att gänga rören först? Osäker på hur klämringskopplingar fungerar men vad jag förstår så är det inte krav på att de ska monteras på gängade rör?
3. Måste man sänka trycket innan demontering av radiatorn genom att vid pannan tappa ut vatten tills mätaren visar 0 bar (innebär det inte att man har tappat ur allt vatten då?). Eller klarar jag mig genom att enbart stänga termostaten (tilloppet) och returventilen, sedan tappa ut vattnet via luftningen på radiatorn?
 
  • Vattenburen radiator med synlig termostat och returventil märkt med röd cirkel, rör markerade vid golvet med röd linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Du har rätt att det är retur ventilen.
Om du vill plocka bort radiatorn utan att tappa ur systemet behöver du bara stänga av cirkulationspumpen och stänga shunten men de gamla retur ventiler är svåra att stänga av hela. De brukar droppa rätt mycket så när du tar bort radiatorn kommer du behöva en prop som är anpassad till radiator ventil som finns på VVS butiker:
https://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-10r/
En sådan propp kan du skruva på utan lin eller nåt.
Termostaten behöver du bara stänga av och de brukar håller tät men köp 2 proppar för säkerhets skull.
När du stänger av returen brukar det rinner vatten upp så var snabb att sätta på proppen som redan sitter på ventilen.

Jag brukar gör så här...
Be nån att vara jämte.
Stänga av pumpen.
Lägg ner några hand duk på golvet runt rör.
Stänga returventilen och termostaten.
Lossna mutter som är kopplat till returen men inte helt. Öppna tills det droppar.
Gör samma med mutter på termostaten.
När man kan lossna muttrarna för hand, lossna snabb hela vägen, ibland hålls tät men ibland flöde ut vattnet.
Obs! Stressig moment här!
Be hjälp från nån att hjälpa dig för att plocka upp radiatorer snabb som mögligt så att den är stående och sätt tummen över hålen innan du lyfta.
Sedan kan du proppar returventilen.

Kontrollera systemtryck och fylla på om det behövs pch avlufta.

Om du vill sen såga rören måste du tappar ur systemet tills vatten nivå är under ventilen. Du kan använda Vatettes klämringskopplingar men eftersom du har blå rör, kommer du behöver en röd plast hylsa som är speciell tillverkad så att man kan använda en 18mm klämringskoppling på rör med tum mått 3/8” som du har
https://www.vvsobygg.se/sortiment/r...ingar/vatette-vargarda/hylsa-for-stalror.html
 
Redigerat:
Vinkelvy av ett hörn av ett rum med rörledningar längs väggen och trägolv, samt en hammare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu blev det ändrade förutsättningar, rören får inte sticka upp något alls över golvnivå för då kommer de att slå i den nya skjutdörren, vilket betyder att de måste kapas "i golvet".

Min fråga är, kan man lägga tillbaka golvet eller reparera den på något sätt, eller är det helt kört så fort jag börjar "öppna golvet" så måste jag ersätta med ett helt nytt golv? Golvet ser ut som på bild. Bifogar ännu en bild här...
Någon med erfarenhet av denna typ av golv? Bör vara original från 60 talet. Vardagsrum med fiskbensparkett möjligen från 60-talet, radiator under fönster, tegelkamin och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Misstänker att du har källare.
Öppna upp källartaket och blinda avtappningarna från stammarna.
 
Du lär inte kunna få upp golvet på ett sådant sätt att du kan återanvända det, det ser ut att vara ett parkettgolv, då lär parkettbrädorna vara limmade i varandra, det fanns inga ”klick”golv på den tiden utan allt limmades.
 
Oj, att öppna upp källartaket lät för jobbigt. Det stämmer att det är parkett. Skulle det inte gå att såga ur golvet och sedan limma tillbaka det, blir det hyfsat OK även om det inte blir perfekt? Det är ju på ett ställe som inte syns jättemycket ;)
 
Antingen är det självbärande parkett eller så ligger parketten på golvspånskivor.
Oberoende vilket så måste golvet ha något att vila på som klarar av stor tyngd
 
Tycker demmpa hade bästa alternativ. Det kan inte vara så mycket svårare art öppna källare tak än att öppna golvet. Det kanske gå att leta upp en synlig
del.
 
Isolerat bjälklag med tilltäppta rör för tillopp och retur, samt synlig isolering och del av en brun träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag blindat tillopp & retur i bjälklaget mellan källaren & markplan.
Takplattor är enkla att limma upp, spontade taket är enkelt att åtgärda.
 
Magnus E K
I värsta fall kan det ju vara eternitskivor i taket i källaren, eller betongbjälklag.

Jag har en radiator i hallen som jag också planerar att ta bort (någon gång) och undrar lite om man inte skulle kunna såga av rören i nivå med golvet och sen gänga och plugga inifrån? Så att det inte sticker upp något ur golvet. Fast det kommer ju fortfarande synas om man inte sen lägger ett annat golv ovanpå (vilket jag antagligen kommer göra).
 
Jag har betongbjälklag, så att hålla på med taket i källaren känns inte alls aktuellt. Mitt enda alternativ känns som att öppna upp golvet och på något sätt försöka få tillbaks det så snyggt som möjligt. Om man hämtar en VVSare, har de även koll på hur man öppnar golvet och ev. återställer eller kommer de att kräva att man har öppnat upp golvet i förhand?
 
Några radiator i mitt hus har egna rör dragning från värmetanken. Kanske så i ditt fall med om du har tur. Har du kollat?
 
Tror vvsare skulle ta fram multiverktyg och försöker göra så fint snitt som möjligt.
 
Eftersom det ska dit ett skjutdörrsparti som tar i rören om dom sticker upp några cm så kommer ett antal frågor mm.

Vad är det för skjutdörrsparti?
Kommer det sitta fast i golvet på något sätt?
Eftersom det är ett så kallat flytande golv så är rekommendationen att inte skruva fast något genom golvet.
Ni kanske behöver ta bort lite av parketten för att få fast underlag till skjutdörrspartiet.

Var går takstolarna i förhållande till fönsterna?
Hur har ni tänkt med avväxling över skjutdörrspartiet?
Fönsterkarmarna kan vara en del av bärande konstruktionen, kanske i samarbete med reglarna mellan fönsterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.