Vad säger alla de tänkbara el-reglerna om tanken att dra fast en ROT-dosa med en skruv rakt igenom bakstycket?

Sotaren var förbi och besiktigade en kamin och jag fick då i uppgift att smacka upp en brandskyddsskiva då brännbart material var lite för nära kaminen. Den drabbade väggen hade dock ett utanpåliggande uttag som då behövde flyttas ut.
Jag tänkte att enklaste och kanske snyggaste lösningen var att ta upp ett hål i brandskyddsskivan och trycka in en ROT-dosa, så jag tog hem en sådan från jobbet. Jag inser dock att fästena för dosan är alldeles för korta för att nå hela vägen bakom brandskyddsskivan, så jag tänkte att man kanske kunde dra en eller två skruvar genom bakstycket på dosan så den sitter fast en gång för alla.

Det går såklart att byta hela kabeln och dra ut den ytterligare så att ett utanpåliggande uttag kan användas, men då kommer det hamna onödigt nära kaminen.

Hand håller en ROT-dosa framför en vägg med synligt isoleringsmaterial och rörelse i bakstycket på dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt dit längre skruvar.
 
Finns plugg från ABB för att täcka skruv i botten av dosor.
 
Du kan också göra ett hack (borra en cm med grov borr)åt varje håll i hålet för dosan så att orginal fästvingar kan greppa mitt i hålet.
 
Limma dosan med ett bra och tåligt lim?
 
Jag hade lite samma problem när jag höll på att montera rotdosor hemma.
Antingen var brädeväggen för tjock, eller var skruvarna för korta. Jag vet inte vilket.:p
Men jag upptäckte att Biltemas rotdosor har betydligt längre skruvar än många andra dosor.
O de verkar funka lika bra som ”märkes”-dosor.
 
Kommer sotaren att "godkänna" lösningen med att göra hål i brandskyddsskivan för ett eluttag? Skivan sitter ju där för att höja brandskyddet bakom kaminen och med ett hål i skivan så försämrar du ju brandskyddet.......
Kanske bäst att ta en diskussion med sotaren först innan håltagningen eller godkända han den lösningen när han var där??
 
Inga problem med hålet för uttaget. Värmeskyddet behövdes egentligen bara i höjd med kaminens rutor och uppåt, men jag satte skivan hela vägen för att det blev lättare att få det snyggt då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.