Hej. Blir inte riktigt klok på om detta är en bra eller dålig idé.

Vi ska bygga ett nytt rum (som är på övervåning och på pelare) och där vill jag gärna ha ett massivt trägolv (furu) inte bredare är 85mm samt golvvärme. Har te.x hittat detta Ett furugolv 30X85mm 8% fuktighet som ska funka med golvvärme enligt tillverkaren. MEN har även kollat med bla thermotech (golvvärme) men deras rekommendationer är att inte lägga tjockare än 25mm.

Så. Någon som har en bra lösning på detta?

Kan man kanske hyvla ner golvet 5mm eller är det för omständligt? Ska jag istället tillverka ett spontat golv hos något "hyvleri"? Alla tips välkomna.

//Anders
 
Vi har ungefär samma problem. 28mm grangolv. Ringde LK (som vi tänkt använda) och frågade. Enligt supporten är enda konsekvensen att värmen blir trögare, alltså inte lika snabb vid temperaturväxlingar, om jag förstod det hela rätt.

Har du pratat med Thermotech, eller bara läst dokumentationen? Även LK skriver något om max 25mm (eller om det var att en skulle höra av sig vid tjockare golv), men supporten hade ju mer nyanserad info.

Bara för tydlighetens skull: Jag har alltså ingen praktisk erfarenhet av detta. Golvet är inte klart hos oss, men vi kommer köra på vattenburen golvvärme från LK till vårt grangolv.
 
Har 30mm furugolv över 95kvm på övervåning med LK 16mm slang överallt. Fungerar kanon
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Har du pratat med Thermotech, eller bara läst dokumentationen? Även LK skriver något om max 25mm (eller om det var att en skulle höra av sig vid tjockare golv), men supporten hade ju mer nyanserad info.
Läst och mailat med återförsäljare: "..det rekommenderas att trägolvet är mellan 13-25 mm så ditt val är kanske lite väl tjockt och värmen du kommer att känna igenom blir nog lite begränsat"

Så kanske är det så att det ändå "funkar" men inte är optimalt...
 
C Chris11 skrev:
Har 30mm furugolv över 95kvm på övervåning med LK 16mm slang överallt. Fungerar kanon
Låter ju spännande. Vet du fuktkvoten på golvet? Har du märkt något av det hobbs skrev om att det inte hänger med vid temperaturväxlingar?
 
Fuktkvoten var väldigt låg, hyvleriet egentorkade allt. Vi har väldigt välisolerat så har de slingorna rätt lågt ställda men är mest för komfort. Har inte märkt några som helst problem. Skruvade golvet i noten cc40 och det rör sig minimalt, inga missljud från plåten under.
 
  • Gilla
Återfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.