D Daniel 109 skrev:
Både honor och hannar som svärmar har vingar.
Det låter som du har koll och erkänner villigt att det kan varit bägge könen men det var dock enstaka flygare och inga svärmar
 
C
Lofjärden Lofjärden skrev:
Det låter som du har koll och erkänner villigt att det kan varit bägge könen
He he, ja nog för att de är stora för att vara myror, men någon könsbestämning skulle jag inte ge mig på.

Lofjärden Lofjärden skrev:
Ja det är otroligt vilken idoghet dom har men märkligt nog var den här väggen är/var i söderläge och det mesta av träet var snustorrt..
Det var i söderläge i vårt fall också. Faktum är att vi har mycket snyltgästande myror på vårt nuvarande ställe också, dock inte av hästtyp, och jag har inte sett dem intressera sig för något annat än söderfasaderna. Så de gillar nog sol och torrt.
Däremot var det en uppgjuten trappa med obefintlig avrinning som lett till rötskador på de ställen hästmyrorna höll till.
 
  • Gilla
Lofjärden
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jaså? De käkade upp hela farstun och såg ut som hästmyror iallafall ;)
Kollade wikipedia och där fanns passande nog en bild på en med vingar:
[länk]
Då har du säkert rätt. Fasiken, det har jag aldrig sett.
Däremot tusentals småmyror med vingar som svärmar hemma, de verkar dock vara ofarliga.
 
  • Gilla
Lofjärden
  • Laddar…
Förra sommaren kämpade jag mot hästmyrorna som byggt bo i taket på friggeboden. Hittade det ursprungliga boet (hoppas jag) i en murken stubbe en bit ifrån och blev alldeles fascinerad av mängderna myror som uppdagades när det sprayades i friggeboden.. Mycket spänd på att se hur det ser ut i taket och bjälken i nock nu när jag snart ska ge mig på att byta det, kanske delar med mig av lite bilder här om jag kommer ihåg det.
Myrorna tog sig i mitt fall in genom att klättra upp via ett träd som stod och hängde med några grenar mot taket, men också genom väggen (såg det ut som).
 
  • Gilla
Lofjärden och 1 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Förra sommaren kämpade jag mot hästmyrorna som byggt bo i taket på friggeboden. Hittade det ursprungliga boet (hoppas jag) i en murken stubbe en bit ifrån och blev alldeles fascinerad av mängderna myror som uppdagades när det sprayades i friggeboden.. Mycket spänd på att se hur det ser ut i taket och bjälken i nock nu när jag snart ska ge mig på att byta det, kanske delar med mig av lite bilder här om jag kommer ihåg det.
Myrorna tog sig i mitt fall in genom att klättra upp via ett träd som stod och hängde med några grenar mot taket, men också genom väggen (såg det ut som).
Vi hade oxå en rutten stubbe i närheten som troligtvis var original boet ..lycka till med friggeboden
 
harry73
Hade stora myror(hästmyror?) som bodde i en stubbe nära huset förra året. Tog bort rubbet och dumpade alla stubbdelar långt bort i skogen.
 
  • Gilla
Lofjärden
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nu blandar du ihop hästmyror och flygmyror.
Någon kommer rätta mig vad de heter på riktigt, men det du tänker på är inte samma sorts myra.
Nej, flygmyror är helt enkelt hanarna. Finns alltså av alla myrarter. De föds upp av arbetarhonorna, svärmar, försöker para en drottning, och dör sedan. Den parade drottningen biter av sig vingarna och bygger bo.
 
  • Gilla
Lofjärden
  • Laddar…
Om det bara är hannar som har vingar, varför biter drottningarna av sig sina om de inte har vingar?
 
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om det bara är hannar som har vingar, varför biter drottningarna av sig sina om de inte har vingar?
Petimeter.... Hanar och drottningar. Arbetarhonorna har inte vingar.
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Petimeter.... Hanar och drottningar. Arbetarhonorna har inte vingar.
Vi hittade ca 7-8 stk som var större än dom andra och vi trodde det var drottningarna med varsitt satelitbo ..uppskattar alla inlägg och hoppas att alla är mer uppmärksamma än vad vi var även om utfallet för oss blev positivt. Det fick oss ju att fixa till ett helt nytt rum med fantastisk utsikt!
 
  • Nytt sovrum med inredd öppen spis och dekorativ belysning, säng med vita kuddar och text "MASTER BEDROOM".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag förstår varför hemsidan heter Byggahus.se och inte Myrexperterna.se :rofl:
 
M Myckling skrev:
Jag förstår varför hemsidan heter Byggahus.se och inte Myrexperterna.se :rofl:
Haha sorry det var inte meningen..nästa projekt blir ett utekök så då börjar det iaf närma sig grundtemat
 
harry73
Lofjärden Lofjärden skrev:
.nästa projekt blir ett utekök
Du menar att myrorna kommer att äta köksväggen? :rolleyes::p
 
  • Gilla
  • Haha
lopec och 1 till
  • Laddar…
Lofjärden Lofjärden skrev:
Haha sorry det var inte meningen..nästa projekt blir ett utekök så då börjar det iaf närma sig grundtemat
Nej nej, ta det inte så. Jag älskar tråden med alla spekulationer kring myrors egenskaper. :D
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du menar att myrorna kommer att äta köksväggen? :rolleyes::p
harry73 harry73 skrev:
Du menar att myrorna kommer att äta köksväggen? :rolleyes::p
Haha möjligtvis vedboden för den är tanken att bli stomme till uteköket
 
  • 3D-rendering av ett vitt utekök med tak, inbyggd grill och arbetsytor, samt texten "First Project 2019 Outdoor Kitchen".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.