Hej!

Jag behöver hjälp att reda ut relationen mellan Upplåtelseavgift, Insats och Köpeskilling.

När min förening ombildades från hyres till brf 2007 valde alla utom tre hyresgäster att köpa sina lägenheter som bostadsrätter. 2017 sålde vi en av hyreslägenheterna på öppna marknaden efter att den tidigare hyresgästen gått bort. Köpeskillingen blev väldigt hög, och såklart mycket högre än vad de första bostadsrättsägarna betalade vid ombildningen.

I årsredovisningen bokfördes försäljningen under bundet kapital på det sättet att posten Insatser ökade med vad motsvarande lägenhet hade som insats vid ombildningen och posten Upplåteslseavgifter med summan av Köpeskillingen minus Insatsen. Det innebar att försäljningen inte alls påverkade årets resultat, som tyvärr i övrigt präglades av oväntade utgifter i samband med en vattenläcka.

Är det här rätt bokfört? På något vis känns det ologiskt att en för föreningen väldigt lyckad affär (alltså en försäljning till väldigt högt pris) inte syns i resultaträkningen. Eller kommer ökningen av bundet kapital föreningen till gagn på något annat vis som jag ännu inte förstått?
 
Jag är ingen fena på bokföring. Men försäljningen är ju på sätt o vis ett nollsummespel. Ni hade en tillgång som var värd X kronor som ni sålt för X kronor. Därmed har inget resultat uppkommit. Resultat uppkommer om ni på något sätt förädlat tillgången X under året, så att den ökat i värde.

Sedan tror jag att man i boslutsdispositionerna kan låta årets negativa resultat balseras mot den här penningtillgången. Men hur man gör det vet jag inte.
 
Jo det låter ju i och för sig rimligt. Har du tips på någon som skulle kunna berätta mer om det där med att balansera det negativa resultatet mot den ökade penningtillgången? Det är ju en ren bokföringsteknisk sak, men skulle se fint ut att slippa öka på den ansamlade förlusten.
 
Det låter som ni borde låta en redovisningsfirma hjälpa er, inte bara med det här. Utan låt proffs göra åtminstone bokslutet varje år.

Jag gör inte bokföringen i min egen firma själv, bla. för att jag inte har koll på den här typen av saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.