Är på väg och ska installera FTX och tänkte slänga in ett kylbatteri för att kunna dämpa de värsta värme topparna. Perfekt i kombination med bergvärmen. Har kontakt med en firma som verkar seriös. Har fått en offert som är ganska saftig för installation av kylbatteriet, då de hävdar att man måste ha två spjäll på av och till luften innan aggregatet. Dessa spjäll är stängda när strömmen går, och deras anledning var att kylbatteriet inte ska frysa sönder, då det är risk för kallras av uteluften in i kanalerna när FTX:en inte går.

Är det någon här som har FTX med frikyla? Har ni några spjäll på av och tilluften? Behövs verkligen det?

Brinet klarar väl ner till i alla fall -15 och det är inte många dagar de blir -15 i Stockholm. Det i kombination med strömavbrott känns ganska osannolikt där jag bor.
 
  • Gilla
Hellerman
  • Laddar…
Har precis installerat kylbatteri till vår Heru 130 i ett nybygge. Det vi gjort är att göra ett avstick från värmepumpen med en extra cirkulationspump som är kopplad till FTX-aggregatet, det är inbyggd styrning på Herun som kommer skicka en signal 0-10 volt och cirkulera brine (bioetanol) när en tempgivare går över ett valt värde; säg 23 grader
Då slipper man cirkulera när det inte behövs.

Alla ventilationsrör är kondensisolerade vilket är mycket viktigt för att inte råka ut för fuktskador. Från kylbatteriet som är placerad på vinden är ett kondensavlopp draget ner till en golvbrunn där värmepumpen är installerad i groventrén. Kan bli flera liter vatten per dag en varm sommar!

När jag lyft frågan om motorspjäll och frysskydd etc så har rörfirman sagt att det bara behövs om man cirkulerar vatten. Inomhus, på vinden, kommer vätskan inte nå den låga temperaturen. Precis som du säger så är vätskan frysskyddad.

Har du någon illustration på tänkt lösning?
 
Aggregatet ska ju gå hela tiden eftersom det är en villa. Sätta två spjäll för att aggregatet skulle gå sönder när det är mer än -15 känns lite som både hängslen och livrem.
Har frikyla men inga spjäll. Skulle inte sätta dit det heller.
 
Ett scenario där värmeväxlingen uteblir helt och tilluften efter aggregatet blir kallare än -15 skulle naturligtvis kunna inträffa men för att det skulle föranleda sprängverkan på kylbatteriet i stockh-området är inte ens troligt. En termostat som stänger av aggregatet, eller åtminstone tilluftsfläkten, då temperaturen strax före kylbatteriet skulle bli minusgrader gör såklart att du helt slipper oroa dig. Ev finns denna funktion redan i ditt tilltänkta ftx.
 
H Hasse_Lorentzon skrev:
Jag har både FTX och bärgvärmepump, men jag har satt upp en sådan här i vardagsrummet.
[länk]
Fungerar jätte bra.
Och en sådan här i sovrummet.
[länk]
Den har jag inte kört så mycket med, tycker den väsnas lite för mycket.
Jag styr allt ihop med Telldus TellStick ZNet Lite v2 och Z-wave prylar.
Ja det är ju vägen att gå om man inte kör återluft eller 3l/s per m2.
 
Redigerat:
Hasse: Carisman ska monteras med kondensrör enligt beskrivningen. Hur fungerar det i vardagsrummet?
 
Det fungerar jättebra. Den sitter högt upp på väggen, Vi har 5,7m till tak. Så det är självfall ned till tvättstugan.
Lite sämre i sovrummet, där måste vi pumpa kondensatet.
 
Bättre sent svar än aldrig, har inte fått några notiser att de har kommit svar.

@Gullebrand Jag har en ventritning, men konceptet är ett FTX aggregat på vinden och ett kylbatteri. Ett avstick från brinet är redan klart och rör är dragna i källarplattan när jag bilade ut och gjöt en ny sådan. Så de ska bara dras upp på vinden och kopplas på batteriet via samma schakt som venten och elmatnignar kommer att använda. De får bli lite mer analog lösning på styrningen av pumpen, tror inte att cirkpumpen som sitter vid avsticket på brinen har någon styrning. Så blir en strömbytare för att slå av och på den under varma säsongen. Så får den gå konstant. Där brinerören går upp från plattan blir det ett avstick för att kunna montera en fläktkonvektor i sovrummet i källaren. Skulle jag vilja ha någon punkt kyla på normalplan så går det att ta ut något avstick på vinden och montera typ en carisma fly eller liknande på någon vägg.

Är fullt medveten att ett kylbatteri på en FTX aldrig kan ersätta en punktkyla, utan ser det mer som ett sätt att konstant kunna kyla ner stenväggarna i huset. kanske lyckas jag kyla ner dem lite på dagarna så att nätterna inte blir så heta. Där kommer nog även ventilationen hjälpa till en del, att bara få rörelse på luften hjälper nog till.

Tack för alla bra svar, de får bli utan spjäll. Känns ganska onödigt, skulle de hända så får jag väl nytt av min hemförsäkring.
 
  • Gilla
Gullebrand
  • Laddar…
Låter vettigt. Elektrikern hos oss monterade ett relä i centralen som styr cirkulationspumpens ström av/på. Skulle kunna vara en lösning om du inte är helt nöjd med att göra det manuellt.
Det förutsätter då att man kan dra tråd från aggregatet till centralen
 
Jag styr mina kylaggregat med Z-Wave prylar. Startar fläktkonvektorn med ett Z-Wave relä, den har ingång för en slutande kontakt. Och när ventilen öppnar så drar ett annat relä som startar pumpen.
Allt styrs från en tempgivare som sitter på solväggen utomhus, när den passerar 24° C startar kylan.
 
@Gullebrand De går att dra kabel hela vägen från aggregatet till centralen, i alla fall en styrsignal får jag nog igenom röret. Så ett relä som får signal skulle kunna vara ett alternativ, får klura lite på de. Till att börja med så ska jag försöka hitta en vettig firma som kan göra jobbet. Så får jag kanske utveckla de lite. Har en ide att koppla ihop larmet med FTX, systemet, så att är brandlarmet går så ska FTX:en stanna. Borde finnas någon ingång på aggregatet för att kunna göra de. Men risken är som med all styrning att de blir del någon stans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.