fredstu skrev:
Normal timdebitering är 330 kr/tim + moms
OK. Mao blir det normala påslag du gör på materialet utöver de 15% motsvarande 120 SEK/timme?

mvh
David
 
David skrev:
OK. Mao blir det normala påslag du gör på materialet utöver de 15% motsvarande 120 SEK/timme?

mvh
David
Nada,det motsvarar 30 kr/timme....

450 kr inkl. moms = 360 kr +moms
 
fredstu skrev:
Nada,det motsvarar 30 kr/timme....

450 kr inkl. moms = 360 kr +moms
Sorry, blev förvirrad när du angav ena priset inkl. moms och det andra exklusive.

mvh
David
 
Jag kan upplysa om att elektrikern i mitt fall tog 300:-/timmen + moms.
Detta kanske är aningen under normalpris (?) men å andra sidan kan jag inte veta om antalet timmar stämmer exakt. Eftersom han har varit ensam på nybygget och jobbat har jag bara hans uppgifter och är tvungen att lita på dem...
Hur mycket jobb lägger en hantverkare på att leta fram produkter med bästa pris/prestanda? Inte nåt, skulle jag tro... De har en katalog från sin grossist och därifrån beställer de det de ska ha, och sen är det bra med det. Stämmer det...?
 
andersmc skrev:
Jag kan upplysa om att elektrikern i mitt fall tog 300:-/timmen + moms.
Detta kanske är aningen under normalpris (?) men å andra sidan kan jag inte veta om antalet timmar stämmer exakt. Eftersom han har varit ensam på nybygget och jobbat har jag bara hans uppgifter och är tvungen att lita på dem...
Hur mycket jobb lägger en hantverkare på att leta fram produkter med bästa pris/prestanda? Inte nåt, skulle jag tro... De har en katalog från sin grossist och därifrån beställer de det de ska ha, och sen är det bra med det. Stämmer det...?
Små mängder lönar sig inte att leta pris på av den enkla anledningen att timkostmaden är den styrande delen i småhus produktion. Jag menar leta pris på säg 10 strömbrytare och säg du sparar hmm 400 spänn.. Att leta reda på detta tar då om du tar in offerter hmm 2 timmars arbete kanske vänta nu... blev 300 back på det material letandet...
 
Det kan väl inte vara så att en hantverkare köper in bara det material han behöver för dagen? Då kan jag förstå att han inte kan undersöka priser så noga och att det kan bli dyrt... Det måste bli enorma summor i frakter...
En elektriker som jobbar med installationer i villor måste göra av med 1000-tals strömbrytare om året. Kablar får man räkna i mil. Vi får väl förutsätta att han köper in stora kvantiteter åt gången och då blir det genast andra möjligheter att jämföra pris och kvalitet.
 
Nuförtiden lägger man inte material på lager av den enkla anledningen att grossiterna har allting hemma till dagen efter och dessutom fraktfritt. Så svaret på din fråga är att elektrikrna iaf inte i storstäderna där det finns grossister inte köper stora mängder samtidigt.

Man köper det som går åt till ett bygge i taget.
 
Jag tolkar detta som du svarar JA på min tidigare fråga: hantverkare bryr sig INTE om att försöka få tag på bra/billiga produkter (för att leverera till sina kunder) utan beställer på rutin. Sedan får kunderna betala vad det råkade kosta... plus pålägget...
 
Är det någon elgrossist som lagt ut kundprislistan på nätet som man kan ladda ner och kolla på? ???
 
andersmc skrev:
Jag tolkar detta som du svarar JA på min tidigare fråga: hantverkare bryr sig INTE om att försöka få tag på bra/billiga produkter (för att leverera till sina kunder) utan beställer på rutin. Sedan får kunderna betala vad det råkade kosta... plus pålägget...
Där har du helt fel...

Alla produkter ingår i ett rabattbrev som varje kund får,oavsett mängd.
Utöver detta kan man få extra s.k projekt rabatter,dock krävs då exceptionellt stora mängder,d.v.s inte ett hus utan snarare 100 hus.

Men med tanke på vad Erik skrev i sitt inlägg,så finns det ingen anledning för mig som installatör att ligga med dessa produkter på lager,då leveransen finns en dag bort.
Detta gynnar bara er som kunder,då vi slipper att lägga på pengar för lagerhållning av materialet..
 
K
Roger B skrev:
Ahlsell har sin bruttoprislista tillgänglig på nätet.
[länk]
FK 1.5 Svart - 5.60kr per meter, jag betalade 0.63kr per meter när jag köpte FK sist... (jag är inte elektriker). Och inte handlar jag speciellt mycket heller. Clas Ohlson tar 1.49 inkl. moms, inge fel på den FK'n heller.
 
Roger B skrev:
Ahlsell har sin bruttoprislista tillgänglig på nätet.
[länk]
Tack!
Men är priserna med moms eller utan, det står inte?
 
Jesca_j skrev:
Men är priserna med moms eller utan, det står inte?
8) Enl. leveransvillkoren (ALEM 95) så tillkommer moms på de angivna priserna! :surprised:
 
JISSES!!!
Då kostar den aktuella FKn 7:- per meter!!!!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.