Hej!

Vi har fått vårt tak bytt och imorgon är det slutbesiktning. När jag klättrade upp och kontrollerade upptäckte jag att bara den näst sista raden (horisontellt) var säkrad (det rödmärkta i bilden) samt några pannor upp på en sida

Är detta normalt vid nyrenovering? Bör man inte rama in hela taket med säkrade pannor?

Tack på förhand!
 
  • Illustration av hus med takpannor markerat med en röd linje längst ner för att visa säkring endast på en rad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är ofalsat lertegel ska de brunmarkerade pannraderna kramlas. Så här beskriver Randers tegel det: Minst 2 pannrader vid takfot, gavlar, nock, valmad nockeller ränndalar skall fästas in med rostfri infästning.Genomföringar skall fästas in 1 rad runt om respektive genomföring.
 
Hej,

Jag vet inte vad "ofalsad lertegel" är men det är vanliga tvåkupiga betongpannor (Monier Protector 2). Ska de också kramlas enligt bild?

Tack!
 
Falsade 2-kupiga betongpannor är inte lika vindkänsliga som ofalsat lertegel. Jag är osäker på vad som gäller i det fallet om taklutningen är måttlig. Kolla på tillverkarens hemsida
 
lärjungen
Z Zakalwe skrev:
Hej,

Jag vet inte vad "ofalsad lertegel" är men det är vanliga tvåkupiga betongpannor (Monier Protector 2). Ska de också kramlas enligt bild?

Tack!
De pannor som har orange färg på din ritning är de som skall skruvas/spikas. Alltså två rader runt hela taket samt en rad runt genomföringar. Därmed har företaget som bytte ert tak sannolikt glömt att fästa resten. Eller hoppats att du bara skulle kolla nedersta raden.

Det har såvitt jag vet ingen betydelse vilken typ av pannor det rör sig om. Gäller både tegel och betong mig veterligen. Anledningen till att de säkras är ju att exempelvis vind eller snöras etc inte skall skicka iväg de pannor som är närmast kanterna. Detta kan ju ske med både betong och tegel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Taket har 45-graders lutning. Företaget gjort andra misstag också så jag var väldigt noga på att klättra och kontrollera/dokumentera allt.

Kan de ’kramla dit’ resten i efterhand? Bör jag stå på mig att det ska kramlas fackmannamässigt innan faktureringen sker? Säljaren är väldigt mån att fakturera så fort som möjligt...
 
Hus-AMA innehåller generella läggningsregler. Tyvärr är mitt ex lite gammalt så jag vill inte gärna citera det, men där görs i och för sig ingen åtskillnad mellan olika panntyper. Vill man ställa krav på entreprenören är det AMA som gäller. Kanske någon här på Byggahus har tillgång till en senare upplaga, annars brukar den finnas på biblioteket.
 
lärjungen
Z Zakalwe skrev:
Taket har 45-graders lutning. Företaget gjort andra misstag också så jag var väldigt noga på att klättra och kontrollera/dokumentera allt.

Kan de ’kramla dit’ resten i efterhand? Bör jag stå på mig att det ska kramlas fackmannamässigt innan faktureringen sker? Säljaren är väldigt mån att fakturera så fort som möjligt...
Visst går det. Men nocken måste plockas av och den borde vara skruvad, så det är lite jobb (men den kanske de också glömt fästa). Tycker absolut du skall kräva att de åtgärdar felet.

Skall byggfirman fixa det enligt säkerhetreglerna skall egentligen byggställningen upp igen. Alternativt skylift eller säkerhetslina. Men jag gissar att de bara skickar upp en stackars gubbe utan nånting om de är lika "noga" med säkerheten som med att förankra pannorna ;)

Edit: kramlor används väl vid murning? Takpannor brukar man spika eller skruva.
 
Med 45-graders taklutning ska enligt min gamla AMA, utöver kantpannorna m fl, minst var tredje panna i varannan rad spikas eller kramlas. Entreprenören ska inte ha full betalning innan han har uppfyllt kraven. Se till att vara väl påläst innan du pratar med honom.
 
lärjungen
Kolla vilken tillverkare som gjort pannorna och googla fram deras monteringsanvisning. Där framgår garanterat vilka pannrader som skall fästas. Visa den sedan för din byggare och be honom göra om och rätt (y)
 
Hej!

Tack för alla tips! Jag har nu klättrat i nocken. Nockpannor är fastskruvade (lite löst). En sak såg jag dock: nockbrädan är inte bytt (ventilerad nock från 1977). Enda som är bytt är ungef. 1m i slutet av nocken.Brukar man byta nockbrädan vid takbyte eller reparerar man bara det som är ruttet?

Edit:
Har hittat monteringsanvisning för Monierpannor...ingen snack om saken, två rader ska krumlas.
 
  • Monteringsanvisning för takpannor med text och illustrationer om infästningstekniker, inklusive spikning och användning av stormclips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Man byter normalt inte friskt virke bara för att det är gammalt, men det finns undantag, som t.ex. strö- och bärläkt. Har man sågat av en meter av änden på nockbrädan och ersatt den känns det också lite tveksamt beroende på hur det är utffört. En nockbräda bör ha en viss längd så att den kan sättas parallellt med nocken.
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Hej! Jag har ventilerad nock så det kanske inte byts i sin helhet? Den ser så här ut: Ventilerad nock på tak med toppbräda och nytt fågelnät under luftspalt.

Det finns en "bräda" i toppen, med luftspalt under. De byte 1m av toppbrädan, resten är original (med nytt fågelnät).
 
Hus-AMA är inget man kan kräva om det inte avtalats.
Min uppfattning är att kanterna klarar sig bra utan skruv om det finns vindskiva med plåt. Nocken klarar sig så länge nockpannorna är skruvade. Det är nedre raden och nocken och eventuellt nedre raden som behöver skruvas.
 
OK, jag antar att ’mittbrädan’ inte behöver bytas då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.