Ska järnbalken ligga vinkelrätt mot limträbalkarna?
 
J justusandersson skrev:
Ska järnbalken ligga vinkelrätt mot limträbalkarna?
Lägger med en hemritad bild..
 
  • Handritad skiss av en byggkonstruktion med golvbjälkar och bärighet noterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hänger ihop med vilka dimensioner på golvbjälkarna han har tänkt sig. Balken (och väggen i dess förlängning) kan ju göra att det g använda klenare golvbjälkar än annars.
 
J justusandersson skrev:
Det hänger ihop med vilka dimensioner på golvbjälkarna han har tänkt sig. Balken (och väggen i dess förlängning) kan ju göra att det g använda klenare golvbjälkar än annars.
45x145 golvbjälkar är det tänkt
 
Ja, då behövs säkert ett mittstöd i form av stålbalk och mellanvägg.
 
Jag håller precis på att skissa på exakt samma sak. Min konstruktör löste det genom att sätta takstolarna på cc60 och ändra dom till 220mm m m.. Det är på håret att de klarar max snölast, tegel och maxlast tillsammans. Han nämnde nått med 30kg/m2 man fick lasta inne. Jag tycker de låter klent men men är glad att slippa balken
 
  • Ritning av en takkonstruktion med måttangivelser, takstolar på cc60 och 220mm tjocklek, anpassad för max snölast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Knight skrev:
Jag håller precis på att skissa på exakt samma sak. Min konstruktör löste det genom att sätta takstolarna på cc60 och ändra dom till 220mm m m.. Det är på håret att de klarar max snölast, tegel och maxlast tillsammans. Han nämnde nått med 30kg/m2 man fick lasta inne. Jag tycker de låter klent men men är glad att slippa balken
Då bygger ni helt nya takstolar mellan de befintliga eller?
Vore ju skönt att slippa bygga in en järnbalk..!
 
S Suss12345 skrev:
Då bygger ni helt nya takstolar mellan de befintliga eller?
Vore ju skönt att slippa bygga in en järnbalk..!
Vi skissar på ett nybygge och med en spännbredd på 7.2m behövde han gå upp i 220mm takstolar och då var de på håret så jag kan förstå att era 45x145 kan bli klena sen verkar cc60 cc120 vara väldigt avgörande
 
Jag tror det är billigare för dig att bygga ett garage eller ett attefallshus. De drar snabbt iväg och i slutänden blir de inte många kvm med bra takhöjd. Du tappar 30-40cm takhöjd på större takstolar sen tillkommer 8cm för golv och innertak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.