Hej.
Vi har byggt ett nytt garage och kommer att bygga om det gamla som sitter ihop med huset till ett nytt rum.
Frågan är då hur man gör med golvet? Som det är nu är det isolerad betongplatta, men man kan ju inte regla direkt på betongen och lägga spånskivor på det?! Har sett att det finns subfloor lösningar men det blir onödigt dyrt. Någon som har någon bra/beprövad lösning på detta?
 
Om plattan är så modern att den är isolerad på undersidan så kan ni i princip göra vad som helst.

Vad för golv har ni tänkt er?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om plattan är så modern att den är isolerad på undersidan så kan ni i princip göra vad som helst.

Vad för golv har ni tänkt er?
Länkar med en bild på ritningen på grunden. Kanske inte är isolerad då. är byggt 1984.

Tänkte regla upp ca 150 och lägga spånskiva på det sen golvvärme och kakel
 
Nej, garagets platta är oisolerad. (Huset har en oisolerad platta med isolering på ovansidan. En känd riskkonstruktion. Dvs en känslig lösning som mkt lätt får fuktproblem, och därför bör undvikas om möjligt.)

Om det inte finns några uppenbara fuktproblem på garagegolvet så kan man överväga isolering ovanpå, men det finns två grundkriterier för att det ska kunna fungera.
1. Fukttesta* plattan så att ni är hyfsat säkra på att den är tillräckligt torr och att det kapillärbrytande lagret (samt dräneringen) fungerar som avsett.
2. Max 10 cm isolering. Antingen ett reglat plankgolv (rent massivträ) som inte får ytbehandlas eller täckas av täta mtrl. Dvs ett klassiskt skurgolv. Eller ett flytande spånskivegolv på frigolit. Det tråkiga med denna lösning är att spånskivegolvet inte får ytbehandlas eller beläggas med annat övergolv då fuktgenomsläppligheten riskerar att bli för dålig (=> fuktproblem).

* Fukttest kan göras med en 1m2 stor bit byggplast som läggs på golvet och tätas runt om med tejp. Låt ligga i 1-7 dygn. Om det inte är nämnvärt fuktigare under plasten än resten av golvet så är fuktvandringen från undersidan tillräckligt liten för att ovanstående golvlösning bör fungera.
Jag förmodar att det finns mer exakta professionella fuktmätningar som kan göras.


En annan lösning är platonmatta och ventilerade socklar. Det ger större frihetsgrader m a p golv och isolering. Hur bra det fungerar i praktiken är jag lite osäker på.

Sedan finns den mer eller mindre bombsäkra lösningen med ventilerat golv. (T ex Nivell och Granab är två leverantörer/tillverkare, men det går också att göra sin egen hemmabyggda variant.)
 
Blind på båda ögonen tydligen. Ser nu att ni vill ha klinkergolv.

Jag skulle i så fall sikta på 0% organiskt mtrl. Dvs antingen EPS-betong eller ett lager frigolit med en betongkaka ovanpå. Absolut inget spån eller pappad gips.
Dock bör den befintliga plattan fortfarande fukttestas. Det är aldrig bra om den är för mkt fuktbelastad underifrån. Framförallt kan det bli problem med syllar och väggar då de byggs in i botten. (Kommer inte ihåg ritningen exakt, men har för mig att syllen låg direkt på plattan, dvs den skulle hamna 15 cm under den nya golvhöjden, och därmed riskera att bli hårt fuktbelastad från grunden.)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Blind på båda ögonen tydligen. Ser nu att ni vill ha klinkergolv.

Jag skulle i så fall sikta på 0% organiskt mtrl. Dvs antingen EPS-betong eller ett lager frigolit med en betongkaka ovanpå. Absolut inget spån eller pappad gips.
Dock bör den befintliga plattan fortfarande fukttestas. Det är aldrig bra om den är för mkt fuktbelastad underifrån. Framförallt kan det bli problem med syllar och väggar då de byggs in i botten. (Kommer inte ihåg ritningen exakt, men har för mig att syllen låg direkt på plattan, dvs den skulle hamna 15 cm under den nya golvhöjden, och därmed riskera att bli hårt fuktbelastad från grunden.)
Tack för att du tar dig tid!
Det lutar åt att göra en egen variant av nivell lösningen. Och förbereda för ventilation om det skulle behövas i framtiden.
Och att då köra någon form av trägolv istället för klinker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.