Hej!

Håller på att renovera om köket i våran lägenhet och har ett element som står väldigt dåligt till för våran nya planlösning.

Har blivit tipsad om en "kickspace". Jag har dock varit över till grannar som har det som lösning och blev inte alls imponerad över ljudnivån på dessa maskiner...
Så, till min fundering...bygga ett eget kopparelemt och använda det som en inrednings detalj i köket.
Kopparelement med flera böjda rör framför tapetserad vägg, design som inredningsdetalj i hemmiljö.
Vad tror ni? Jag hade hoppats på att kunna bygga det med presskopplingar men jag vet inte om det duger för ett elemet?
Elementet jag har nu är på 508w vid 50 graders cirkulerande vatten, kommer det bli helt SJUKT stor mängd koppar rör för att ersätta det eller?
Jag fiskar helt engkelt efter lite tips och tankar ni kan ha om detta =)

Tack för all potentiell hjälp!
 
J
Har sett den typen förr, men då var det en platta som låg på vedspisen och självcirk, varmt som tusen blev det, men att pressa blir inget snyggt, du ska mjuklöda med tenn, det med storlek är jag osäker på
 
C
O oggeh skrev:
Elementet jag har nu är på 508w vid 50 graders cirkulerande vatten, kommer det bli helt SJUKT stor mängd koppar rör för att ersätta det eller?
Det blir nog, som du säger, en jäkla massa rör om du skall få ut 500W vid 50° utan några flänsar.
Jag är förvisso lite allergisk mot tankesättet att väggar, radiatorer, fönster, ventilation etc. bara är tekniska detaljer som man kan bortse från när gör en planlösning. Men å andra sidan är ju en radiator hyfsat enkel att flytta till en annan plats. Men planlösningen kanske inte lämnar något utrymme alls för en lämpligt placerad radiator?
 
Det är precis det som är problemet, att vi inte har någon lämplig plats för ett vanlig element. Vi vill ha underskop lägds hela väggen.
Man skulle i och för sig kunna göra ventilations hål längds bak med bängskivan och det samma i sockeln, men även det är något vi gärna undviker =(

Jag får fila vidare på problemet =)
 
Golvvärme!
 
  • Gilla
forrden85
  • Laddar…
Hur snyggt som helst ju! (y) Men om du ändå ska kröka egna rör kan du ju dra dem precis hur och var du vill, de behöver ju inte efterlikna ett element, som på bilden. De kan ju löpa vartsomhelst i hela köket.
Värme under skåpen med ventilerade socklar däremot — nja. Socklar med hål i blir en dammfälla modell större. Och i ett kök samlas mycket bös på golvet...
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Blir mycket rör om du ska få ut 500W.
22 rör typ 25 W/m vid 50 grader vatten 20 grader rum. Så 20 meter rör.
 
  • Gilla
Spiffman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.