P
Knäckte precis skaftet och funderar på en ny istället för att byta skaft. Fiskars X25 verkar lagom stor. X27 är säkert bra till det jag klyver nu men sen känns den väl stor. Någon som har en X25 ?
Soligt landskap med nyklyvna vedträn och stockar framför en vit liten bod, diskussion kring klyvyxa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en X25.
Har inte använt den så hemskt mycket ännu, men är nöjd än så länge.
Ville egentligen köpa en Gränsfors klyvyxa, men tyckte den kostade lite för mycket i relation till hur mycket jag kommer använda den. Fick dessutom X25:an till väldigt bra pris.
Fördelen med X25:an är att skaftet (förmodligen) inte kommer att gå sönder under huvudet om man missar vedträt. Gränsfors har iofs ett skydd i form av en plåt, men vet inte hur bra det är.
X25:an är lagom i längd för min klyvning.
X27:an kändes onödigt stor.
X17 kändes för liten.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Köp en Gränsfors och se det som en investering för kommande generationer... ;)
Kör själv med deras lilla klyvyxa då jag inte använder särskilt mycket ved men det är med glädje jag plockar upp den var gång det ska huggas ved. Fantastisk funktion och mycket fint hantverk.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
[SH] [SH] skrev:
Köp en Gränsfors och se det som en investering för kommande generationer... ;)
Kör själv med deras lilla klyvyxa då jag inte använder särskilt mycket ved men det är med glädje jag plockar upp den var gång det ska huggas ved. Fantastisk funktion och mycket fint hantverk.
Jo det är nog en fin yxa men nästan dubbla priset. Verkar inte finnas i så många butiker heller.
 
Annars är min favorityxa X5.
Perfekt att spinka med.
Snabb o smidig.

Fiskars X5 yxa och skyddsfodral med mobil laddare på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Yxskaft är förbrukningsvara. Det är normalt underhåll att skafta om yxor emellanåt.

Om din gamla yxa är bra kvalitet och bra modell så tycker jag absolut att du skall byta skaft.
 
P
Tror det är en Hard head från Jula. Fick den för många år sedan men visst ett nytt skaft är bra mycket billigare. Dock tror jag kanske att det blir enklare att klyva med en ny bättre yxa.
 
Sannolikt har du rätt.
Billighetsyxor från Kina är sällan bra och det är ju litet onödigt att satsa tid och material på att skafta om en sådan.
Köp någonting bättre i stället...... så har du en yxa som lönar sig att skata om vart tjugonde år i tre generationer framåt.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Korvgubbe
På tradera brukar man kunna hitta riktigt bra yxor till ännu bättre priser, brukar inte behövs mer än lite slipning och ett skaft för att bli användbara igen. En bra yxa går i arv!
 
När jag behövde en ny yxa senast så tyckte jag att Fiskars X25 verkade lagom stor. Men den fanns inte på Jula. Där fanns däremot X27 som jag slog till på i stället. Jag är helnöjd. Den kändes våldsamt stor i början. Men man vänjer sig snabbt. X25 är säkert också en utmärkt yxa.
 
Jula har i omgångar sålt både Wetterlings och Hultafors yxor. Båda är helt klart för bra för att inte skaftas om. Så kolla att det verkligen är en HardHead om du bestämmer dig för att skrota den, och anta inte bara det för att den kommer från Jula. Wetterlings släggyxa är riktigt bra att klyva grov ved med.

Jag har aldrig gillat Fiskars yxor. Det blir inte rätt känsla i kompositskaften. Och om man nu trots allt slår av dom, hur sjutton skaftar man om dom då?

(Det kan ha varit CO som sålde Wetterlings förr också. Jag har i alla fall flera Wetterlingsyxor som är köpta på något av dessa varuhus och som alltid har presterat utmärkt. Snyggt smide men ändå lite mer av verktyg avsedda att brukas än Gränsfors som jag kan tycka ibland är lite väl mycket som prydnadssaker. Synd att Wetterlings bara verkar säljas i deras fabrik nu. När de såldes på Jula/CO så var det i alla fall riktigt vettiga priser på deras verktyg.)
 
Köpte mig en X27, helt fenomenal bra yxa. Klöv en ek och björk gick som på dans ;) Hade några rejäla missar som tog på skaftet men inte ett märke, väldigt tåligt skaft. Plus att man kan få 25års garanti vid registrering.
 
PNO PNO skrev:
Jula har i omgångar sålt både Wetterlings och Hultafors yxor. Båda är helt klart för bra för att inte skaftas om. Så kolla att det verkligen är en HardHead om du bestämmer dig för att skrota den, och anta inte bara det för att den kommer från Jula. Wetterlings släggyxa är riktigt bra att klyva grov ved med.

Jag har aldrig gillat Fiskars yxor. Det blir inte rätt känsla i kompositskaften. Och om man nu trots allt slår av dom, hur sjutton skaftar man om dom då?

(Det kan ha varit CO som sålde Wetterlings förr också. Jag har i alla fall flera Wetterlingsyxor som är köpta på något av dessa varuhus och som alltid har presterat utmärkt. Snyggt smide men ändå lite mer av verktyg avsedda att brukas än Gränsfors som jag kan tycka ibland är lite väl mycket som prydnadssaker. Synd att Wetterlings bara verkar säljas i deras fabrik nu. När de såldes på Jula/CO så var det i alla fall riktigt vettiga priser på deras verktyg.)
Till o med Biltema har sålt Wetterlings klyvyxa för länge sedan.
 
  • Gilla
Travellingcello
  • Laddar…
P
PNO PNO skrev:
Jula har i omgångar sålt både Wetterlings och Hultafors yxor. Båda är helt klart för bra för att inte skaftas om. Så kolla att det verkligen är en HardHead om du bestämmer dig för att skrota den, och anta inte bara det för att den kommer från Jula. Wetterlings släggyxa är riktigt bra att klyva grov ved med.

Jag har aldrig gillat Fiskars yxor. Det blir inte rätt känsla i kompositskaften. Och om man nu trots allt slår av dom, hur sjutton skaftar man om dom då?

(Det kan ha varit CO som sålde Wetterlings förr också. Jag har i alla fall flera Wetterlingsyxor som är köpta på något av dessa varuhus och som alltid har presterat utmärkt. Snyggt smide men ändå lite mer av verktyg avsedda att brukas än Gränsfors som jag kan tycka ibland är lite väl mycket som prydnadssaker. Synd att Wetterlings bara verkar säljas i deras fabrik nu. När de såldes på Jula/CO så var det i alla fall riktigt vettiga priser på deras verktyg.)
Var ut i vedbon och kollade och det är en Alpha tools, gissar på Bauhaus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.