Hej!

På min baksida av trädgården är det ca 5x5 meter där jorden är ganska blött/ lerigt. Detta leder till efter vintern så blir den så skadad att det är svårt att få gräset växa fint.
Jag läste om att man kan blanda in sand (inte sandlåda sant) så kanske det inte blir så blött att det går att få fart den. Nackdelen är att jag det det känns mycket med beställa 1ton sand för det ändamålet. Några andra tips på hur jag kan göra så jorden inte blir så bördig/lerigt?
 
Om det är blött ska du satsa på att dränera först och främst. Sedan är det väl bra att öka mullhalten, antingen om du köper matjord eller liknande. Mata jorden med gräsklipp, löv, mm. Maskar kommer att dra ner det och göra jorden bättre. Vill du ha en snabbfix så måste du nog köpa.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Vi hade ett litet blött och lerigt område om vårarna på vår gräsmatta och när vi grävde upp gräslagret så visade det sig att det var bara några cm jord kvar ovanpå ett mycket kompakt lager lera. Vi grävde bort ung. 10 cm av leran och ersatte den med jord innan vi la tillbaks gräset och sen vart det mycket bättre.
 
Tack för tipset. Hade tänkt att jag på något sätt skulle slippa :) Att gräva bort 15cm på 5x5cm blir typ ca 3ton Vilket är lite mycket arbete:)... Men jag ska ha det i tanken.
BirgitS BirgitS skrev:
Vi hade ett litet blött och lerigt område om vårarna på vår gräsmatta och när vi grävde upp gräslagret så visade det sig att det var bara några cm jord kvar ovanpå ett mycket kompakt lager lera. Vi grävde bort ung. 10 cm av leran och ersatte den med jord innan vi la tillbaks gräset och sen vart det mycket bättre.
 
BirgitS
Gör lite provgrävningar här och där för att se hur det ser ut under grästorven.
Är det en sänka så att det i stället går att höja upp marken (jordlagret)?
 
Det är ingen sänka för vi körde vertikalskärare där förra året och det såg det ok men nu efter vintern är det bördigt igen.

BirgitS BirgitS skrev:
Gör lite provgrävningar här och där för att se hur det ser ut under grästorven.
Är det en sänka så att det i stället går att höja upp marken (jordlagret)?
 
Även jag med min skraltiga rygg kan flytta några ton jord med spade och skottkärra utan problem. Det gäller bara att inte ha för brottom. Några skottkärrslass om dagen.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
jo det blir väl det, hade tänkt slippa det för vi har precis grävt 3tom jord för friggebod. Det blir så fall till hösten :)
H heimlaga skrev:
Även jag med min skraltiga rygg kan flytta några ton jord med spade och skottkärra utan problem. Det gäller bara att inte ha för brottom. Några skottkärrslass om dagen.
 
Sand+lera blir som cement när det torkar. Du har fått goda råd här, det är organiskt material som allra bäst förändrar styv lerjord.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Sand+lera blir som cement när det torkar. Du har fått goda råd här, det är organiskt material som allra bäst förändrar styv lerjord.
Jag har annan erfarenhet, sand funkar bra för att lätta upp lerjord.
 
A Abies koreana skrev:
Då kanske inte din jord var kompakt lerjord för det blir cement av det hela om det torkar.

[länk]

Det enda som står om sand och lera i den länken är påståenden utan någon källa. Hade författaren testat att blanda in sand hade det varit intressant. Påståendet om "cement" har du hittat på själv.

Jag har i och för sig inte testat med natursand, men även mindre mängd stenmjöl bryter definitivt upp strukturen i ganska så styv lerjord.
 
H hapazard skrev:
Det enda som står om sand och lera i den länken är påståenden utan någon källa. Hade författaren testat att blanda in sand hade det varit intressant.
Men...källan är ju SLU så det är inte vilken trädgårdsamatör som helst.
 
A Abies koreana skrev:
Men...källan är ju SLU så det är inte vilken trädgårdsamatör som helst.

Nån doktorand på SLU skrev 1993 ett ogrundat påstående (eller i vilket fall ett påstående som hon inte bemödade sig med att styrka mer än med ett teoretiskt resonemang), så det ska jag ta som sanning menar du?
 
H hapazard skrev:
Nån doktorand på SLU skrev 1993 ett ogrundat påstående (eller i vilket fall ett påstående som hon inte bemödade sig med att styrka mer än med ett teoretiskt resonemang), så det ska jag ta som sanning menar du?
Nej, det ska du naturligtvis inte göra och dessutom har du ju löst ditt problem, i sin egen trädgård får man göra som man vill så länge man inte bryter mot Svea Rikes lag.
Men det är ett allmänt accepterat faktum inom trädgårdsvärlden att tung lera bearbetas bäst med tillsats av organiskt material, kontinuerlig tillförsel krävs. En gång är ingen gång.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.