T
Hej!

Skall bygga badrum, vilka behörigheter skall jag kräva att få se av hantverkaren för att han skall vara 100% behörig för allt som krävs i ett badrum?

Kan någon vänligen ange samtliga certifikat som krävs.

Säkervatten?
Gvk?
Bkr?
 
Inte ett skit om de inte ska pilla med elen.
 
kulle
Man behöver inte titta sig blind på bara certifikat,
Se till att få referenser och prata med tidigare kunder, gör du detta omsorgsfullt så är det mer värt än bara certifikat på papper.
 
  • Gilla
aekeberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas' skrev:
Gvk?
Bkr?
GVK är för att lägga plastmatta/tapet och BKR för kakel och klinker, så ska man inte ha båda delarna behöver ju inte hantverkaren vara kunnig om båda regelsamlingarna.
 
Och rörfirman skall ha säkertvatten certifiering.

Det är många dfirmor som inte har den formella certifieringen, men som är bra ändå, och det finns en hel del certifierade firmor som fuskar grovt iallafall.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
T
Hmm, låter som att man får gå på magkänsla mer än certifikaten?!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS
Om det blir en vattenskada i framtiden blir det mindre trassel med försäkringsbolaget om du har en firma med certifikat och likadant om du kommer att behöva sälja inom de närmaste 15 åren så är det samma sak. Men visst är det bra att få tag på ett företag som dessutom har bra rekommendationer.
 
LarsSvensson80
Bra att kolla deras behörighet osv. Det du utöver den kollen behöver försäkra dig om är att vald firma lämnar ett intyg som anger att installationen/badrummets renovering (det bli ju nästa nybyggt om man ska följa reglerna) är utförd enligt branschreglerna.
 
T
LarsSvensson80 LarsSvensson80 skrev:
Bra att kolla deras behörighet osv. Det du utöver den kollen behöver försäkra dig om är att vald firma lämnar ett intyg som anger att installationen/badrummets renovering (det bli ju nästa nybyggt om man ska följa reglerna) är utförd enligt branschreglerna.
Ja precis så tänkte jag också, och vilka behörigheter vill man då se när entreprenören visar upp dessa?
 
LarsSvensson80
T Thomas' skrev:
Kan någon vänligen ange samtliga certifikat som krävs.
Som redan sagts, vad Anders Öfvergård än försöker få oss att tro så finns det inga som helst lagkrav kring behörighet vid badrumsarbeten utom då när det gäller el. Allt annat lika skadar naturligtvis inte utbildningar och certifikat men som sagts är det tyvärr ingen garanti för att undvika klantskallar eller rena bluffmakare.

Jag säger som flera andra, för mig är referenser och magkänsla viktigare än "certifikat".
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T
Tack för alla svar!
 
Kravet för att bli auktoriserad är en endags kurs och att någon intygar att du jobbat som rörkrökare. Den papperslappen betyder inte särskilt mycket.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.