Hej!
Är på g att inreda ett loft på mitt enplanshus. Det är i dagsläget fackverkstakstolar som ska byggas om. Har några olika alternativ och ett av dom är att sätta två limträbalkar längs med huset och fästa i ytterväggarna (huset är 10m)
Sen sätta golvbjälkarna i balkarna.
Varje takstol ska sen byggas på så stöttorna kan tas bort.
Någon som har någon erfarenhet, tips eller råd angående detta?
 
Menar du att huset är 10 meter brett och att du idag har fackverkstakstolar? Det bästa är om du har en sektionsritning på huset som du kan lägga ut. Det kan vara lite pyssligt att bygga om fackverkstakstolar. Mycket beror på sådana saker som spännvidd, taklutning och snözon.
 
J justusandersson skrev:
Menar du att huset är 10 meter brett och att du idag har fackverkstakstolar? Det bästa är om du har en sektionsritning på huset som du kan lägga ut. Det kan vara lite pyssligt att bygga om fackverkstakstolar. Mycket beror på sådana saker som spännvidd, taklutning och snözon.
Det är 10 m långt (7m brett)
Du har hjälpt mej tidigare med frågor angående loftet. Började spåna om detta i höstas. Nu är det bestämt att det blir av iallafall
Bifogar en bild. Tack!
 
  • Ritningar över en byggnad med fasadvyer från norr och syd samt planlösningen markera som ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolarna
 
  • Ritning av takstolar med måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idén med två limträbalkar är inte så dum, men du behöver hjälp med att dimensionera dem rätt. Du behöver nya golvbjälkar mellan de befintliga takstolarna. De som sitter nedtill på takstolarna är antagligen för klena. Även de övre bjälkarna på taksttolarna kan behöva förstärkas, det beror på dessas mått (som jag tyvärr inte kan läsa ut) och i vilken snözon du bor.
 
J justusandersson skrev:
Idén med två limträbalkar är inte så dum, men du behöver hjälp med att dimensionera dem rätt. Du behöver nya golvbjälkar mellan de befintliga takstolarna. De som sitter nedtill på takstolarna är antagligen för klena. Även de övre bjälkarna på taksttolarna kan behöva förstärkas, det beror på dessas mått (som jag tyvärr inte kan läsa ut) och i vilken snözon du bor.
Tänkt sätta nya golvbjälkar på cc 600. Takstolarna är endast 145 både uppe och nere.
Tänkte även komplettera med en förstärkningsplåt längst upp på takstolarna.
 
Ta hjälp av någon som kan kontrollera dimensioner. Förutsättningar finns för ett bra resultat.
 
Det ska jag göra!
Tack så mycket!
 
Hej Justus!
Har en liten fråga till dej.. Det verkar mer omständligt än jag kunde tänka mej att inreda vinden.. men efter mycket om och men har jag fått ett utlåtande från en konstruktör. Dock anser han att det behövs både limträbalkar (längs med huset) att fästa golvbjälkarna i samt en järnbalk som ska byggas in i väggarna och tvärs över vardagsrummet.
Jag tycker att det låter överkurs men samtidigt så lär man kanske lita på dom som räknar.
Jag tycker att du verkar vara en vettig person och undrar vad du anser om det förslaget..?

Funderar på ett andra utlåtande från en annan konstruktör, men det blir ju så in i bängen dyrt..
I min värld borde det inte vara så himla svårt att få till en inredd vind
Mvh
 
Vad får ni för takhöjd i mitten av vinden och vid blivande kattvindsväggarna i bästa fall?
 
Ca 1,80 i mitten och ca 80 där snevääggen slutar..
 
Ok, risken finnns är att det blir väldigt dyrt. Vad har du för budget och vad är tanken att använda ytan till ?
 
Jo dyrare än vad jag tänkt från början blir det..!
Jag tycker fortfarande inte det borde behöva vara så komplicerat.
Lekrum/sovrum till barnen är tanken
 
S Suss12345 skrev:
Jo dyrare än vad jag tänkt från början blir det..!
Jag tycker fortfarande inte det borde behöva vara så komplicerat.
Lekrum/sovrum till barnen är tanken
200-250' landar det nog på i dagsläget
 
Jag förstår, det är ganska komplicerat. Det kan finnas krav från kommunen på bygganmälan och vissa krav som måste uppfyllas iom ändrad användning/inredning av vinden. Kolla det först innan du lägger ner mer tid och ev pengar.
 
  • Gilla
Suss12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.