Tjena, ska inreda ett gammalt gästhus ca 80 år gammalt på tomten.

Avstånd huvudbyggnad till gästhus ca 15m.

Gästhuset är ca 25kvm och jag kommer ansluta vatten/avlopp till stora husets system. In/ut genom källarväggen och en ”kulvert” till gästhuset. Lämpligt nig finns både vatten och avloppsstam på ”rätt” ställe i källaren. Ansluter avlopp på lodrät ledning som går från övervåningen, ca mitt på. (Mellan golv/tak).

Problemet är berg i marken som gör att jag inte får ngt djup på rören mellan byggnaderna. Har grävt en gång mellan och fallet verkar ok (om än knappt) men jag kommer inte ned mer än ca 20cm från yta till berg.

Frysrisk således. Hur gör jag enklast? Vill ha kallvattenledning (ev varmvatten om det ör enklare än separat Vvb. Och 110avlopp.

Hur mkt isolering behövs? Vad för isolering? Värmeslinga? Även i avlopp? Ni som kan, snälla ge mig input i ämnet.
 
Det finns ett företag som heter skandinavisk kommunalteknik som skriver om det på sin hemsida. De pysslar med lättrycksavlopp men det borde vara samma för självfall.
Men som de skriver det är en massa parametrar som styr utformningen så mitt tips är att låta någon räkna på det åt dig.
 
  • Gilla
mickemus
  • Laddar…
Kallvatten stoppar du i en värmekabel och har du riktigt fall på 110mm ledningen, så är risken att det blir stopp i den på grund av att den fryser igen föga sannolikt. Någon som varit med om det?
Lägg på en 50mm cellplast.

Vill du ha varmvatten så kostar ju kulverten en del. Blir troligen billigare att sätta en liten varmvattenberedare 10/20l eller genomströmmningsvärmare i gäststugan
 
  • Gilla
mickemus
  • Laddar…
N Markgrossen skrev:
Kallvatten stoppar du i en värmekabel och har du riktigt fall på 110mm ledningen, så är risken att det blir stopp i den på grund av att den fryser igen föga sannolikt. Någon som varit med om det?
Lägg på en 50mm cellplast.

Vill du ha varmvatten så kostar ju kulverten en del. Blir troligen billigare att sätta en liten varmvattenberedare 10/20l eller genomströmmningsvärmare i gäststugan

Tack. Pem/pex som vattenrör? Hur/vad använder man som isolering på kallvattenledningen?
 
S
jag har Pex med värmekabel + vanlig skumgummiisolering sedan instoppat i gul veckad rörslang ,
vanliga vita isolerskivor som isolering eftersom det inte är nå'n biltrafik ovanpå
 
Det finns färdigisolerade pem-slangar med värmekabel, bland annat isotherm för vatten.
Går det att få fall så är det lämpligt att lägga ett 110mm avloppsrör, vanligtvis behöver man inte lägga värmekabel runt avloppsröret. Lägg ett tunt lager grus uppepå så att du får en jämn yta och sedan lägger du 1.2m breda isoleringsskivor av xps. Dessa suger åt sig mindre vatten än vad vanligt cellplast gör och isolerar därmed bättre.

Är det svårt att få fall kan man sätta en pumpstation och lägga en pem-slang även för avloppet. Det tråkiga.med det är kostnaden. En pump från skandinavisk kommunalteknik lps 2000e eller flygt compit 900 kostar ca 30 000.
 
Man måste ju inte ha en sån stor pumpstation om man väljer att pumpa över det. Det finns ju även små typ Saniplus up och likvärdiga. Då är det lite mindre än 30000 men det kan ju krävas en för badrum och en om man har kök också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.