Hej,

Jag behöver en bättre slip än vår B&D detaljslip\musslip. Just nu är det endast slipning av en 1 m2 bräda men jag köper slipen för framtiden, ex vid målningsarbete eller liknande runt huset.

De jag fastnat för efter att tittat runt lite på nätet är :

Makita BO5041
Metabo SXE 425 TurboTec
Bosch GEX 125-150 AVE

2000 kr är egentligen gränsen.

Någon som vet hur dessa jämför?
 
Jag har metabon, tycker den funkar men har inget egentligen att jämföra med. Man blir rätt "skakig" i händerna efter någon timmes körning.
Använder alltid med dammsugare.

Vill du prova den så hojta till.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har metabon, tycker den funkar men har inget egentligen att jämföra med. Man blir rätt "skakig" i händerna efter någon timmes körning.
Använder alltid med dammsugare.

Vill du prova den så hojta till.
Tack! Vad jag kunna utröna från Makita och Bosch så ska de skaka extremt lite och de omdömen jag läst om dem säger att det inte känns något i händerna efter 1 timmes jobb. Anledningen till att jag tog med Metabo var att den heter Turbo och har fått för mig att det är något de finare maskinerna har. Men det är säkert inte samma funktion man syftar till egentligen.
 
  • Gilla
Cederek
  • Laddar…
Boschen får man väl med både 125 och 150 tallrik och det är alltid nåt
 
S snowjim skrev:
Tack! Vad jag kunna utröna från Makita och Bosch så ska de skaka extremt lite och de omdömen jag läst om dem säger att det inte känns något i händerna efter 1 timmes jobb. Anledningen till att jag tog med Metabo var att den heter Turbo och har fått för mig att det är något de finare maskinerna har. Men det är säkert inte samma funktion man syftar till egentligen.
Kanske beror på vad man har den till? :thinking:
Jag har mest slipat utemöbler med den.

Låna gärna och avgör själv.
Turbo vill jag minnas är att den har två olika lägen på hur stor rörelse den gör (jag har princip alltid kört på turbo)
 
Jag har boschen. Har slipat ett matbord med den, och så långt är jag mycket nöjd. Jag har inte så jättemycket att jämföra med, men jag har iaf inte upplevt några problem med vibrationer, den går mycket lugnt och fint.
 
S snowjim skrev:
Tack! Vad jag kunna utröna från Makita och Bosch så ska de skaka extremt lite och de omdömen jag läst om dem säger att det inte känns något i händerna efter 1 timmes jobb. Anledningen till att jag tog med Metabo var att den heter Turbo och har fått för mig att det är något de finare maskinerna har. Men det är säkert inte samma funktion man syftar till egentligen.
Det som Bosch kallar Turbo (GEX150 Turbo) är att den går över till forcerad rotation i turboläget, på samma sätt som Festools Rotexslipar i rotexläget och ökar på avverkningen. (y)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hej!
Jag har både Bosch GEX 125-150 AVE och Bosch GEX turbo 150.
Upplever att turbon är bra för att slipa mycket och fort men sämre på finslipning. Tycker att GEX 125-150 är skönare att använda för det ändamålet, upplever att den också vibrerar mindre. Använder mest GEX 125-150.
 
Jag har en bosch GEX 125-150, tycker den fungerar bra. Men har egentligen inget att jämföra med.

Spenderat många timmar med att slipa färg och plast på båten. Har man den kopplad till dammsugare så dammar det inte speciellt mycket.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hur är Bosch GEX att köra på väggar? Tänker på att den väger 1 kg mer.
 
Jag har som sagt spenderat mest tid på båten med maskinen ovanför mig, då blir det blir tungt efter ett tag. Har slipat på väg efter jag bredspacklat, det tycket jag gick ok.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Beställde en Bosch GEX 125-150 även om den har nästan dubbla priset. Får hoppas den lever upp till förväntningarna :)
 
S snowjim skrev:
Beställde en Bosch GEX 125-150 även om den har nästan dubbla priset. Får hoppas den lever upp till förväntningarna :)
Är själv i tagen att köpa en excenterslip.
Nyfiken på om du är nöjd med ditt köp?
Jag tycker själv att Bosch GEX 125-150 ser ganska stor ut.
Den blir inte klumpig att använda?
 
S Skalhamn skrev:
Är själv i tagen att köpa en excenterslip.
Nyfiken på om du är nöjd med ditt köp?
Jag tycker själv att Bosch GEX 125-150 ser ganska stor ut.
Den blir inte klumpig att använda?

Det finns mer behändiga doningar för att slipa i obekväma arbetsställningar men den är inte klumpig i någon bemärkelse, svårt att beskriva varför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.