Håller på med en torprenovering och drar pex för värme.
Kollar radiatorer och det finns en del att välja på.
Vilket utförande och fabrikat ska jag välja?
Finns nån standard på höjder av radiator?
Hör högt fr golv ska jag gå ut med pexrör? c/c mått? liggande eller stående hål?
Huset ska värmas med bergvärmepump.
 
Om du vill bli fattig och få det jättefint rekommenderar jag Lenhovdas sektionsradiatorer :).
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Börja med att göra en effektberäkning för några standardmodeller så att du vet exakt hur stor varje radiator behöver vara utifrån den högsta framledningstemperatur du väljer (lämpligtvis ca 55 grader för en bergvärmepump).
 
  • Gilla
EBR
  • Laddar…
De vettigaste vore att göra effektberäkning om hur stora radiatorerna behöver vara och vilken effekt. Då får du ut flöden som de behöver.
Då kan du dimensionera rören innan du börja dra pex.
Om du nu inte känner att du har tagit i när det gäller dimensioner på rören.
De är ett väldigt basic jobb att göra.
 
  • Gilla
EBR
  • Laddar…
Ok. Effektberäkning...:thinking:
Nån formel då? 35w/m3 alt 75W/m2?
Övervåning har snedtak.
Rinkabykatalog anger Watt vid DT 50 alt 30 grader?

Lenhovdaradiatorer är ju eleganta, men dyra.
Thermopanel m inbyggt koppel stilrena, kostar lite mer. Är de värt det?

Är typbeteckningar C11-C21-C22-C33 som anger konstruktion m antal vattenpaneler och konvektionsplåtar nån sorts standardmärkning oberoende av fabrikat eller?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
De vettigaste vore att göra effektberäkning om hur stora radiatorerna behöver vara och vilken effekt. Då får du ut flöden som de behöver.
Då kan du dimensionera rören innan du börja dra pex.
Om du nu inte känner att du har tagit i när det gäller dimensioner på rören.
De är ett väldigt basic jobb att göra.
Precis min tanke, att jag kan spara pengen om jag gör håltagning o rördragning själv.
PEX är 15mm och redan dragen så långt som till utgng ur vägg mot radiator, därav fråga om höjd över golv, plac utgång ur vägg, vertikalt/horisontalt hö/vä sida på vald radiator? etc........
 
E EBR skrev:
Rinkabykatalog anger Watt vid DT 50 alt 30 grader?
Det är DT30 du ska räkna på. Dvs framledningstempen är 30 grader högre än rumstemperaturen.

15mm pex låter lite klent i stamledningen.
 
De enkla sättet är att räkna högt slentriant på effekten. Och dimensionera efter det. Går alltid att strypa en radiator om den är överdimensionerad. Svårare tvärtom. jag vet ingeting om erat hus, vart det ligger mm mm mm så jag kan inte ge dig någon effekt. Bara att tips är att räkna högt. Typ 75W/m2. Finns det plats för större radiatorer utan att de ser konstigt ut så är ju självklart högre effekt per m2 bättre på alla sätt utan för plånboken.
Siffrorna är standard t.ex 22, 11 eller 33. Sen kan de kallas för tex C22 för compact 22 eller LP22 Lehnova Panel 22. Siffran är antalet konvektionsplåtar. 22 brukar vara de vanliga om man vill få ut bra med effekt. 33 or ser förjävliga ut enligt min smak under fönster.
Alla saker du undrar över tex cc mått, höjd över golv mm mm beror ju helt på vad du ska ha för radiatorer..
Börja där.
Om det är PEX 15 på en stam så kommer du inte långt på det. Väldigt klent.
 
  • Gilla
Cribo
  • Laddar…
Blev fundersam på kommentaren om att slang 15mm skulle vara klent så jag kollade med tillverkare och 15 räcker fullt ut såtillvida inte avstånden från fördelarskåp till element är flera tiotal meter och elementen är väldigt långa....
Och hål vid ventil på elementet är ca 6mm....så det känns som 15 slang är helt acceptabelt.....

Återstår då att välja fabrikat.....helst skulle jag vilja ha Lenhovda, men rackarns dyra........

Kan det vara alternativ att hitta beg?
 
Vad angav du för effekt till tillverkaren när det sa ok? Är det en stam? Hur många radiatorer ska 15 slangen mata?
 
Det är 2-rör system, varje radiator matas separat från fördelarskåp. Till fördelarskåp hade jag tänkt 20mm.
 
Okej. Ja pex 15 till radiatorer som avstick räcker bra. 20 mm kan vara för klent dock.
Men i och med du inte svarar på frågorna så antar jag att du inte vill ha hjälp. Lycka till.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Okej. Ja pex 15 till radiatorer som avstick räcker bra. 20 mm kan vara för klent dock.
Men i och med du inte svarar på frågorna så antar jag att du inte vill ha hjälp. Lycka till

Jodå, jag är tacksam för rådgivning
Har inte räknat ut effekt mer än till toa-bad på övervåning vilket skulle bli va 300W.
Det finns ju möjligheter att mata fördelarskåp med grövre slang om det finns behov. Avstånd fr VP till skåp är end 3m...
Återkommer m watt på övriga element då jag räknat fram effekt.

Finns fler leverantörer av element likn Lenhovda?
 
Vad är det för bergvärmepump? Effekt?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad är det för bergvärmepump? Effekt?
Har inte kommit så långt än. Vad rekommenderas ? Borrhål är 120m till botten, håller på att ta in offerter på nedläggning kollektorslang. Är det Nibe pump som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.