T topmount skrev:
Väldigt få avlopp som klara en fall tömning av badkar utan att avloppet få problem.
Håller absolut inte med! Jag har bott på åtminstone sju olika platser med badkar och inte i något fall behövde jag göra någon "mjuktömmning" utan har alltid bara dragit ur proppen och aldrig ens reflekterat över att göra på något annat sätt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om du har ett litet rör mellan badkaret och avloppsbrunnen (badkaret brukar ju vara några cm upp från golvet och så brukar ett rör gå ned från underkant badkar mot brunnen) så är en "quick-fix" att strypa flödet lite i det röret. Då kommer badkaret tömmas långsammare men i gengäld så svämmar inte avloppsbrunnen över.

Men enda rätta är nog annars att ta dit en spolbil och spola rent dina rör. Då kommer du märka en stor skillnad i hur fort vattnet kan rinna ur. Varenda litet smuts på insidan av dina rör hindrar flödet och ju mer smuts desto sämre flöde. Så om rören blir rena så kommer flöder bli väldigt mkt bättre.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Tack för alla svar. Tänkvärda.

Ska kolla bredden på röret efter vattenlåset. Också försöka se om det är nytt eller gammalt efter själva brunnen.

Vad gäller att höra med styrelsen trodde jag att det är jag som är ansvarig för röret under golvet fram till den vertikala stora huvudstammen. Eller har föreningen ansvar även för förgreningen fram till golvbrunnen?

Är allt ok får jag väl göra som förslaget om att strypa det lilla röret under själva badkaret eller sätta proppen på glänt.

Men jag tror nog att något är galet och att det ska gå att släppa ut badkarsvatten helt. Badkar har ju funnits ett tag nu :)

M
 
Själva brunnen är en Jafo ps 75, så den korta förgreningen ut är 75 mm. Men det betyder att stamförgreningen är minst 75, men kan vara gammal och full med avlagringar längre in. Det går ju tyvärr inte att se.

Frågan är nu om det ska gå att kunna dra ur proppen helt utan att det rinner över i golvbrunnen och vem som har ansvaret för att kolla och ev rensa stamförgreningen, om det gör det ändå?
 
Kom nu på ett sätt att testa. Om jag tar ur vattenlåset och tömmer, vet man om problemet är vattenlåset eller stamförgreningen.
 
M marp68 skrev:
Ska kolla bredden på röret efter vattenlåset.
Skruva loss själva duschmunstycket från duschslangen och kör in slangen i röret om det går. Täta så gott du kan med någon trasa eller liknande. Spola så varmt som möjligt en kvart eller så, spruta in något "starkt" rengöringsmedel i röret och låt det dra en stund. Repetera spolandet och rengöringsmedelsprutandet några gånger.

Naturligtvis inte i närheten av samma effektivitet som en spolbil men nästan gratis och har du tur får du bort en del goja så det rinner bättre.

De lärde tvistar om så kallad propplösare är en gudagåva eller djävulens påfund så jag lägger ner min röst i den frågan...
 
A
Jag har fått rådet av rörmokare att antingen inte dra ur proppen helt, eller begränsa storleken på avloppsröret från badkaret, så att tappningshastigheten sjunker. Enligt min rörmokare hängde problemet ihop med utformningen av vattenlåsen på vissa brunnar, de blir en kraftig begränsning av flödet.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Y
Utan att ha läst svaren så föreslår jag att kolla så badkarsröret inte går för långt ner i brunnen.
Den ska sluta ovanför vattennivån i brunnen annars kan det bli ett baksug som uppfattas som stopp i avloppet.

Ifall röret går så långt ner, börja med att fylla badkaret, lyft upp röret en bit ovanför vattnet, tillfälligt och tappa ut. Ifall det blir bättre av detta, så såga av röret den bit som krävs för att få den ovanför vattenytan.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Utan att ha läst svaren så föreslår jag att kolla så badkarsröret inte går för långt ner i brunnen.
Den ska sluta ovanför vattennivån i brunnen annars kan det bli ett baksug som uppfattas som stopp i avloppet.

Ifall röret går så långt ner, börja med att fylla badkaret, lyft upp röret en bit ovanför vattnet, tillfälligt och tappa ut. Ifall det blir bättre av detta, så såga av röret den bit som krävs för att få den ovanför vattenytan.
Mycket intressant och spännande tanke. När jag kliver ur badkaret hörs faktiskt ett slags gurglande ljud som kan bero på att karet höjs lite och det lilla röret då hamnar ovanför vattenytan. Oftast duschar jag av mig lite efter att jag dragit ur proppen. Väger dessutom 80 kg.

Ska testa som du föreslår.
 
Y
M marp68 skrev:
Mycket intressant och spännande tanke. När jag kliver ur badkaret hörs faktiskt ett slags gurglande ljud som kan bero på att karet höjs lite och det lilla röret då hamnar ovanför vattenytan. Oftast duschar jag av mig lite efter att jag dragit ur proppen. Väger dessutom 80 kg.
Ska testa som du föreslår.
Ja, röret är en vanlig miss. Och som du säger så kan det rentav bli vatten rinner ut på golvet.

Man kan ju även vinkla bort röret. Lossa munstycket på sin duschslang, och spola hård stråle rakt ner i brunnen, klarar brunnen svälja allt det vattnet så är problemet badkaret.

Lutningen på badkaret har nog ingen större betydelse.
Jag tror på att ditt rör är under vattennivån, och att om du kapar den så får du bättre flöde med tjusig virvel i slutet av urtappningen. :)

- Fast bäst är att testköra först med vinkla upp röret lite före du sågar.


Ifall det vore en nyligen gjord badrumsrenovering hade jag oroat mig för att spackelgubben hällt spackel i brunnen som härdat men det borde isf synas i botten på brunnen.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Vad jag menade var att min tyngd tynger ner karet, så att röret precis hamnar under vattenytan. Därav det "gurglande" ljudet när jag kliver ur.
 
Experimenterade lite med placeringen av röret från badkaret. När mynningen på röret mynnar ut vid sidan av hålet i vattenlåset, så fylls brunnen upp och rinner över. Men när mynningen pekar rakt ner i hålet på vattenlåset, så rinner det inte ens över kanten på vattenlåset, utan vattenlåset verkar kunna ta hand om vattnet snabbare. Kanske bildas det något slags bättre sugeffekt som gör att vattnet flödar snabbare genom vattenlåset. I alla fall inget vatten som rann ut på golvet utanför badkaret. Kan vara så att om brunnen fylls över kanten, skapas inte det snabbare flödet.

Lite som när man ska tömma en flaska vatten. Får man till en stabil stråle verkar det gå snabbare än om vattnet "klunkar" ut.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.