Jag får skit för att jag är så dålig på att gå ner med smutstvätten (plan2) till tvättstugan (källarplan).
Den enklaste lösningen är att få in en rutin på att gå ner med kalsonger/strumpor var dag, men som man vill man försöka gå runt det som man ser som ett problem.

Jag funderarde på att göra hål i sovrummet för att bygga ett nedkast till tvättstugan.
Det jobbiga är att köket är under sovrummet och man vill kanske inte offra något av köksinredningen för detta (snarare förbjuden att röra).

Funderar då på att bygga utanpåliggande trumma (typ ventilation) modell större.
Göra hål i väggen i sovrummet för att sedan leda trumman ner till källaren.

Skulle man behöva isolera detta rör och går dett att få tag på så breda ventilationsrör?
Undra hur snyggt det skulle bli på utsidan?

Bra ide va?
Kommentarer :D
 
Utseendemässigt bygger det hela på om den ytterväggen du menar är husets framsida eller en utsida som kanske vetter mot baksidan/skogen etc?

Man kan ju alltid bygga en trumma med träpanel, dimensioneringen kan ju anpassas så att du kan isolera den. Hittar du inte ventilationsrör som är tillräckligt stora räcker det väl med att antingen bygga "röret" i trä (fyrkantigt är ju inga problem egentligen) eller med avloppsrör i plast i tillräckligt stor dimension.

Vi kommer att ha ett invändigt tvättnedkast från samtliga sovrum på övervåningen i vårt nya hus, men exakt hur konstruktionen kommer att se ut vet vi inte än, väntar besked på detta från arkitekten.

Att man sedan skulle haft ett rör för vittvätt och ett för kulörtvätt är ju en annan femma ;D
 
Hittar du inte ventilationsrör som är tillräckligt stora
;D ;D ;D

Ventilationsrör finns hur stora som helst.

Dessa har tex rör upp till 1800mm diameter: http://www.hallstroms.com/
Det finns säkert ännu större att köpa om man tycker att man behöver det för att träffa rätt med kalsingarna. ;)
 
Skulle inte ventilationsrör räcka finns det cirkulära rörbroar hos Viacon upp till diameter 6,45m....

Montage%206%20MSj.jpg

Förlåt! Kunde inte låta bli.....

/Ingenjören
 
;D ;D
Ingengören-: Då skulle hela jag kunna åka ner med tvättkorgen i knät....

Kan man inte ställa en rörbit med en diameter på 2.30 på vår uppfart så kan jag ha det som garage ....garage alá Barbapappa ;D :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.