Status
Inte öppen för fler kommentarer.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Iskärnor ger fel klimatdata
[länk]
Det är kul att det är en klimatskeptiker Tege Tornvall som har skrivit en kort notis om en annan forskare som tydligen också är en kände klimatskeptiker (Jan-Olov Lilja). Om man alltså samlar x-antal klimatskeptiker och sen låter dem citera och använda varandra som källor så kan man ju snart "bevisa" vad som helst.

Ok, om nu "klyvöppningar" på växtblad är så bra data-källa så kan de väl ta fram data från 800 000 år tillbaka i tiden.

Om man nu funderar ett varv till så kan man ju lite svagt undra varför inte all data konvergerar mot 0 då tiden går bakåt mot 800 000 år? Om is nu är så dålig på att behålla sin information om koldioxid...
Som man kan se så pendar ju värdena kring vissa bestämda låga och höga värden under 800 000 år och sen nu på slutet så sticker det iväg med 33 %.
Om is nu låter koldioxiden "rinna ut ur den kristallina strukturen" så borde halterna vara betydligt lägre ju längre bak i tiden vi kikar... Men så är det ju inte.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
J
T tobbbias skrev:
Det är kul att det är en klimatskeptiker Tege Tornvall som har skrivit en kort notis om en annan forskare som tydligen också är en kände klimatskeptiker (Jan-Olov Lilja). Om man alltså samlar x-antal klimatskeptiker och sen låter dem citera och använda varandra som källor så kan man ju snart "bevisa" vad som helst.

Ok, om nu "klyvöppningar" på växtblad är så bra data-källa så kan de väl ta fram data från 800 000 år tillbaka i tiden.

Om man nu funderar ett varv till så kan man ju lite svagt undra varför inte all data konvergerar mot 0 då tiden går bakåt mot 800 000 år? Om is nu är så dålig på att behålla sin information om koldioxid...
Som man kan se så pendar ju värdena kring vissa bestämda låga och höga värden under 800 000 år och sen nu på slutet så sticker det iväg med 33 %.
Om is nu låter koldioxiden "rinna ut ur den kristallina strukturen" så borde halterna vara betydligt lägre ju längre bak i tiden vi kikar... Men så är det ju inte.

Men det är ingen idé att diskutera med klimatskeptiker. Deras intellekt är som teflonpannor, ingen fakta kan fastna på dem.
Resonera om eller med? Det sista är eventuellt ett personligt påhopp på vissa här inne om det är med du menar. Och den som resonerar med personer utan intellekt brukar oftast förlora på orutin.
 
T tobbbias skrev:
Om man alltså samlar x-antal klimatskeptiker och sen låter dem citera och använda varandra som källor så kan man ju snart "bevisa" vad som helst.
Jag undrar om det funkar omvänt också...... :crysmile::thinking:
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Jocke Best & Jarling > Jag väntar på någon sorts fakta från er. Men nähe, det fanns kanske ingen?
Men om ni inte vill titta på 800 000 år av fakta som isen kan ge er så får ni väl leta efter "klyvöppningar" på blad som kanske inte har förmultnat. Lycka till :geek::heart:
 
När sk klimatskeptiker hänvisar o citerar varandra gör detta ur ett icke vetenskapligt perspektiv, medan åt andra hållet ( så som jag tolkar föregående inlägg) dvs när vetenskapspersoner hänvisar, citerar varandra i artiklar görs detta ur ett vetenskapligt sammanhang, där texter är hårt granskade osv. Nu är det skillnad i forum, men det hoppas jag ni förstår. Då nästan allt sk klimatskeptiker hänvisar till material som inte håller för en vetenskaplig granskning, är ju det rimliga att inte lägga så stor vikt vid klimatskeptikers påståenden. Jag vill påstå att det som klimatskeptiker hänger upp sig på har analyserats och ifrågasatts vetenskapligt innan material publicerats, låt säga co2- halten i glaciäris. Inget är dock helt perfekt, utan det sker ju en kontinuerligt ifrågasättande, förbättring av allt. Någon gång händer det att forskning byter fot helt. När det gäller växthuseffekten från antropogena källor är bevisen ännu entydiga på att dessa påverkar klimatet.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
optimum
Förslag
Om alla klimatalarmister stänger av sina datorer så minska utsläppen
Om ni sedan skickar bilen till återvinning och börjar cykla istället blir det bättre.
Och med ett par tröjor och långkalsonger kan ni sänka innetemperaturen till 15 grader.
Mer finns säkert.

Då ökar trovärdigheten på alla era påståenden och kaske fler tror klimathotet är något att bry sig om.
Eller är ni bara här för att sprida era "sanningar"?
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Men problemet är ju att det finns ett problem. Om hälften av befolkning vägrar ta in att det finns ett problem så kvittar det om jag sålt bilen och börjat cykla och att jag har 16 grader varmt inne. Om du ändå fortsätter att kissa på "ditt OCH mitt klimat/miljö" så kvittar det hur bra jag än uppför mig.

Och om man inte ens kan få människor i västvärlden att ta åt sig fakta utan att de istället ska gapa fake news om allting, hur ska man då lyckas få stackars kineser eller indier att förstå att man kanske inte ska slänga allt skräp man producerar i Ganges/havet.

Det är i slutändan alltid våra barn/barnbarn/barnbarnsbarn som kommer få betala priset för att vi vuxna bara blundar för all skit och skräp vi sprider om oss.

Så det hade varit en bra startpunkt att försöka enas om att det ens finns ett problem vilket många inte ens verkar vilja acceptera. Till exempel Trumpen i staterna.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
harry73
T tobbbias skrev:
Men problemet är ju att det finns ett problem. Om hälften av befolkning vägrar ta in att det finns ett problem så kvittar det om jag sålt bilen och börjat cykla och att jag har 16 grader varmt inne. Om du ändå fortsätter att kissa på "ditt OCH mitt klimat/miljö" så kvittar det hur bra jag än uppför mig.
Här håller jag inte helt med. Jag förstår att det bara är ett sätt för @optimum att tysta oss i diskussionen, men det kvittar aldrig att du uppför dig bra, och det hjälper alltid att ge ett bra exempel.

Det går väldigt mycket tid förlorad med att diskutera hur man ska rädda klimatet och hur vi ska fördela den uppoffring med alla. Men egentligen räcker det att bara sätta igång.
- Börja äta mindre kött och se till att köttet man äter är mer hållbart.
- Kör mindre nödiga mil i bilen, börja samåka eller åka kollektiv till jobbet.
- Nästa gång man köper en ny bil, ta då hänsyn till miljöpåverkan
- Minska antal flygningar per år, åk tåg inom Sverige eller ställ in långflygningen ett år

Det är samma argument vi använder när klimatförnekare säger att vi inte behöver göra något eftersom China, Indien och USA smutsar ner mycket mer.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Så det hade varit en bra startpunkt att försöka enas om att det ens finns ett problem vilket många inte ens verkar vilja acceptera. Till exempel Trumpen i staterna.
Såg ett klipp där han pratade kolbrytning och upprepade ”Clean coal, clean coal Power”. Han hade väl rört ihop det med att koldioxid inte är smutsig och brun/sten-kolsförbränning.

Jag hörde en forskare säga att temperaturhöjning som är knappt mätbar inte kommer att göra att vi får ett märkbart varmare klimat, men att det stabila klimat vi är vana vid kommer att försvinna.
Det blir mer extrena oväder, stormar, översvämningar etc som blir en del i vårt nya klimat.
Av någon anledning trodde jag på honom.

Så drömen om tropiskt klimat och egen vingård i Sverige får nog klimatförändringsbejakarna ge upp.
Klimatförändringarna funkar inte så.

Mr DT har ju oxå sagt att vill ha varmare klimat när det var kallt i vintras.
Lättköpta ••••iska poäng.

Klimatförändringsbejakarna är väl till och med värre än förnekarna?

Vi ska absolut sluta förstöra vår planet!
 
J
T tobbbias skrev:
Jocke Best & Jarling > Jag väntar på någon sorts fakta från er. Men nähe, det fanns kanske ingen?
Men om ni inte vill titta på 800 000 år av fakta som isen kan ge er så får ni väl leta efter "klyvöppningar" på blad som kanske inte har förmultnat. Lycka till :geek::heart:
Jag har inte påstått nånting om nåt. Har bara argumenterat för att använda en trevlig nivå, eller noterat bristande resonemang i tråden, så jag letar inte upp nån fakta. Däremot läser jag gärna. Tror du blandar ihop mig med någon annan :) Just nu är det mest SM i missförstånd och förlöjligande av motparten, från båda lägren, vilket säkert är roligt för en del,. Själv är mitt självförtroende ungefär lika stort som min självdistans så jag klarar mig utan detta haha.
 
Redigerat:
harry73, jag förstår också att optimum bara vill försöka styra bort diskussion från huvudfrågan som var vad för fakta de kan presentera som inte styrker den fakta vi har presenterat från t.ex. iskärnor som är 800 000 år gamla. Så där håller jag helt med dig.

Sen är det klart att vi får försöka bidra med det vi kan. Jag sålde t.ex. ena bilen förra sommaren och har cyklat nu alla dagar utom 5 till jobbet och till gymmet. Jag "förlorar" kanske 6-7 minuter enkel resa på detta. Men samtidigt kommer jag pigg till jobbet varje morgon. Inget väcker mig så bra som att cykla i en mindre snöstorm :)
Samtidigt har vi börjat att äta vegetarisk mat minst en gång i veckan, många gånger även 2-3 gånger...

Samtidigt har jag tre barn hemma så det innebär väl att jag har ökat "min" egen förbrukning av världens resurser något alldeles i hästväg...
Så i alla fall känner jag att jag måste vara pragmatisk till hur vi lever och jag kan inte slå sig för bröstet och säga att "jag är faktiskt världsbäst" för alla väljer själva vart de vill lägga krutet.

Men om hälften av världen vägrar ens se att det finns ett problem så kommer den hälften av världen ändå kunna förbruka mer än vad den andra hälften någonsin skulle kunna spara. Så kontentan är tror jag " united we stand, divided we fall".
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Här håller jag inte helt med. Jag förstår att det bara är ett sätt för @optimum att tysta oss i diskussionen, men det kvittar aldrig att du uppför dig bra, och det hjälper alltid att ge ett bra exempel.

Det går väldigt mycket tid förlorad med att diskutera hur man ska rädda klimatet och hur vi ska fördela den uppoffring med alla. Men egentligen räcker det att bara sätta igång.
- Börja äta mindre kött och se till att köttet man äter är mer hållbart.
- Kör mindre nödiga mil i bilen, börja samåka eller åka kollektiv till jobbet.
- Nästa gång man köper en ny bil, ta då hänsyn till miljöpåverkan
- Minska antal flygningar per år, åk tåg inom Sverige eller ställ in långflygningen ett år

Det är samma argument vi använder när klimatförnekare säger att vi inte behöver göra något eftersom China, Indien och USA smutsar ner mycket mer.
Ja jag har ju redovisat mitt låga koldioxidavtryck men får då kastat i ansiktet från @BirgitS att det är OT och att det inte hör hemma i denna tråd. Men ni som tror att människans utsläpp av koldioxid påverkar klimatet men ändå väljer att inget göra som minskar ert koldioxidavtryck, hur trovärdiga framstår ni då? Om jag levde i den tron att vi människor påverkade klimatet så skulle jag verkligen pusha på om vad varje enskild person kunde bidra med för att minska sitt koldioxidavtryck.
 
harry73
Ja din redovisade klimatavtryck är underbart lågt. Det är nog ingen som klagar över det och säger att du överanvänder jorden. Får direkt erkänna att mitt klimatavtryck är större, men även den kommer att bli lägre.

Anledningen att vi står på varsin sida av diskussionen har alltså inget att göra med hur stor vårt klimatavtryck är, men hur vi ser på människans påverkan på klimatet och vilka forskare vi litar på. Och där får du inte rätt bara för att du har ett lågt klimatpåverkan.

Men det är absolut bra att skryta med ditt låga klimatpåverkan och förmå andra att följa efter.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Utsläppen av koldioxid kommer aldrig minska så länge vi har en världsekonomi som bygger på att det alltid i evighet måste vara tillväxt.
 
  • Gilla
Real7 och 1 till
  • Laddar…
optimum
När inte ens klimatalarmisterna vill förändra sitt sätt att leva så varför ska de då ha rätt att kräva att jag ändrar mitt sätt.

Jag har redan redovisat hur jag genom mina och kollegers prestationer på företaget vi arbetar på har kraftigt förändrat vårt sätt att bry oss om miljön, till det bättre. Även privat har jag gjort massa förändringar.

Jag gick till och med på blåsningen om att skaffa en bil med en dieselmotor för att de skulle vara bra för miljön genom lägre utsläpp av koldioxid. Som tack för det har jag sett skatten kraftigt öka på min bil.
Andrahandsvärdet sjönk som en gråsten när man pratar om förbud att använda bilen i vissa städer.

Ingen tänkte längre än näsan räcker när alla skulle åka etanolbilar. Mackar på landsbygden fick stänga då de inte hade råd med ombyggnad för att även kunna sälja etanol.
Ingen jävel av dessa beslutande klimatalarmister fattade att etanolen tillverkas i Brasilien under miljövidriga former. Nej skiten släpps inte ut här så därför var det bra.
Nu är det elbilar där mineralerna till batterier tillverkas under miljövidriga förhållanden. Syns inte här och skit i att barn jobbar i gruvorna.

Elen vi använder är så kallad klimatneutral och därför vill klimatalarmisterna vi ska frysa genom nya skatter.

Nej jag är inte speciellt imponerad över miljömupparnas sätt att skapa Sverige 2.0
Allt de gör är att öka kostnaderna här så industrin får lägga ned och de skiter fullkomligt i att sakerna produceras i andra länder helt utan den koll på miljön vi har.

Istället fördjupar man sig i borrprover på is som är 800.000 gamla.
Fortfarande inte säkerlagt att det stämmer det de ser.
Det enda som är klart är att den isen går knappast använda till fredagen Gin & Tonic.
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.