Vi har hittat en läcka från kökskranen till källaren, det har runnit varmvatten, och det måste ha gjort det ett tag för det hade hunnit växa svamp nere i källaren mot ytterväggen. Huset är gammalt, eftersatt i underhåll och vi renoverar för fullt men har inte börjat med köket. Täcker Folksams villförsäkring skadan? :surprised:
 
rucklet skrev:
Täcker Folksams villförsäkring skadan? :surprised:
Ring och fråga dom, det är enda sättet du kan säkert veta.
 
Vi har redan ringt och de kommer och kollar imorron. Vad jag undrar är om saker som att säljaren ville ha friskrivningsklausul kan påverka ersättningen? Eller om vi räknas som försumliga på något vis eftersom det pågått ett tag?
 
Alltså vi köpte huset för ett halvår sedan, med friskrivningsklausul för säljaren.
 
Svara gärna i tråden när du fått reda på hur det är. Det kan vara bra att veta. Nu kanske mina funderingar skulle platsat bättre i en egen tråd men ändå.

Även om man har skitit /eller inte) i egen besiktning och säljaren har all världens klausuler O.S.V (så detta med dolda fel och sin egen insats vid köp lämnar vi därhän)

Försäkringen täcker väl vattenskador, fast man får betala självrisk och värdenedsättning. Folksam har väl också det första året ett "bonusavtal" med anticimex som täcker självrisken vid dylika skador ?

Fast jag vill gärna veta hur det ligger till, när en sådan skada kanske kan härledas till en tidigare ägare. Om sådana skador måste göras upp helt med den. Eller om det går på försäkring.

---------------------------------------------------------------------
(Värdenedsättningen kanske man kan skita i om man iaf renocerar huset, då räcker det väl med eventuell sanering av svamp/mögel. I mitt badrum sket jag i att ta det på självrisken eftersom arbete tog ung ½ dag, i faktiska arbete i verklighetenen så delade jag upp det på ung 2veckor, plus materialkostnad på någon hundralapp + halvflaska boracol. En annan historia dock.Oj glömde, nu sa iof anticimexgubben att det bara var i stort sett att "klappa" igen väggen eftersom det var snustorrt och möglet hade inte spridit sig så mycket, 9/10 hade jag burit ut när jag tog bort en spånskiva)
 
Nu har vi fått svar, de har besiktat från försäkringsbolaget idag. Klart att försäkringen gäller. Puhh! Vi får en självrisk på 3000 vilket var standard pris, och läckan berodde på en rörkoppling som hade spruckit. Visst har det pågått ett tag men inte så länge så förra ägaren blir inblandad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.