Hej.
Har ett hus med självdrag och med en braskamin som vi eldar i under dom kallaste månaderna.
Försöker läsa på om hur det funkar med självdrag efter att
vi hade Anticimex här på besiktning och fick rek. att hålla vinden under uppsikt.
Troligtvis så har vi fått problem på vinden pga. bristfällig ventilation. Och när vi kollade alla tillufts ventiler så var några helt stängda, som vi öppnade upp. Frånluft så va en stängd.
Märkte stor skillnad på luften morgonen därpå. Vilket kändes positivt. Har inte bott här så länge så vi håller på och bekantar oss med huset.

På rek. av Anticimex så skulle jag skrapa bort vitmögel och titta till regelbundet och se om det kommer tillbaka. Jag skarpare bort en lagom stor ruta och fotade.
Nu va jag upp på vinden och de har väl gått drygt 2 veckor och det hade inte hänt nånting med rutan.
Kan justeringarna som vi gjort med ventilerna vara tillräckliga för att hålla påväxten på vinden under kontroll? Eller är det för tidigt att dra den slutsatsen?

Tanken är att i vår sanera vinden. Vad kan en sådan sanering tänkas gå på, mellan tummen och pekfingret?
 
Hej, hur har det gått för er? Jag misstänker att vi också har vitmögel på vinden. Håll koll på relativ luftfuktighet (RH) på vinden. Den skall vara under 70% för att undvika mögel påväxt.
 
man behöver inte sanera nånting. Om rätt förutsättningar finns så växer det och blir mer. Om förutsättningarna minskar så det dör ut så blir det bara kosmetiskt. Det är inte så att det möglar mer bara för att det har möglat tidigare. Det finns så mycket mögelsporer i luften helt naturligt ändå som bara väntar på rätt förutsättningar så att utrota nåt angrepp tillför ingenting.
 
S Stefan1972 skrev:
man behöver inte sanera nånting. Om rätt förutsättningar finns så växer det och blir mer. Om förutsättningarna minskar så det dör ut så blir det bara kosmetiskt. Det är inte så att det möglar mer bara för att det har möglat tidigare. Det finns så mycket mögelsporer i luften helt naturligt ändå som bara väntar på rätt förutsättningar så att utrota nåt angrepp tillför ingenting.

Precis, vi håller bara koll så det inte blir värre. Tror vi hittade orsaken också. Och det va några tillufttsventiler som va stängda och en frånluft som var igentäpp för att hålla kyla ute. Nu har vi öppnat alla och satt frånluftsfläkt vid bastu/badrum. Funkar fint. Luktar inte bastu i hela huset heller längre när vi fick igång fläkten.
Får hoppas att det lilla räckte då.
 
M
Är du säker på att möglet dör eller har dött är det väl helt ok med den lösning du gjort.

Tycks möglet fortsätta leva vidare, om än på sparlåga. Kan du isblästra.
Har du väl fått bort möglet är det inte alls säkert att det kommer tillbaka, öven om det i samma klimat kunnat leva vidare.
 
Du har ju redan haft Anticimex där, som sett problematiken. Är du inte nöjd eller litar du inte på deras expertis?
 
Fast Anticimex är ju lite partiska såna här gånger. De lever ju på att sanera så att de inte föreslog en sanering för 39900kr är ju konstigt.......:rolleyes:
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Du har ju redan haft Anticimex där, som sett problematiken. Är du inte nöjd eller litar du inte på deras expertis?
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Du har ju redan haft Anticimex där, som sett problematiken. Är du inte nöjd eller litar du inte på deras expertis?
Ja ? Jag förstår inte riktigt. Men ja de bad oss hålla koll och de har vi gjort samt att vi gick igenom alla ventiler och det har inte hänt mer med den rutan. Nu börjar väl vinden torka också och sen va andra frågan om sanering. Men den har jag fått svar på. Vi får se hur vi gör.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast Anticimex är ju lite partiska såna här gånger. De lever ju på att sanera så att de inte föreslog en sanering för 39900kr är ju konstigt.......:rolleyes:
Hehe, har läst en del om vad folket tycker om Anticimex men jag upplevde inte att de va nå konstigheter. Hon svarade på mina frågor och sen diskuterade vi allmänt om husets skötsel.
 
M mendelsohn skrev:
Är du säker på att möglet dör eller har dött är det väl helt ok med den lösning du gjort.

Tycks möglet fortsätta leva vidare, om än på sparlåga. Kan du isblästra.
Har du väl fått bort möglet är det inte alls säkert att det kommer tillbaka, öven om det i samma klimat kunnat leva vidare.

Mmm, okej. Rent spontant så vill jag ta bort det just för att minimera risken med att det får fart igen. Men då vi har andra större renoveringar på intåg så ville jag bara bolla med erfarna om vi ska prioritera saneringen. Men eftersom det inte har blivit mer påväxt så kan vi nog skjuta på det till senare i höst tänker jag.
 
M
Du kan ju alltid köra en hemma-sanering med nått av alla otaliga medel som finns för mögelendamål. Ska inte underskattas om det är dött mögel.

Annars som sagt, isblästra är grymt effektivt.
 
M mendelsohn skrev:
Du kan ju alltid köra en hemma-sanering med nått av alla otaliga medel som finns för mögelendamål. Ska inte underskattas om det är dött mögel.

Annars som sagt, isblästra är grymt effektivt.
Hej.
Ja det är absolut ett alternativ. Tusen tack för allt stöd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.