Hej.
Precis som titeln lyder har jag tänkt bygga om morsans gamla husvagn till en matvagn.
I princip har jag tänkt dra ut allt av inredning för att sen slänga upp någon form av vattentäta skivor på väggar, golv och tak. Borra en brunn i golvet och dra avlopp till en svart-vatten tank.
Hade tänkt ha solceller för att göra den så självförsörjande som möjligt. Inne i vagnen skall de finnas serveringsbänk, spisplatta, vattenbad, kylskåp och frysboxar. Samt rinnande vatten.

Har pratat med miljö och hälsa och enligt dom kan jag bygga i princip hur jag vill. Enda kravet är som för vilken livsmedelsföretag att det ska vara lätt att hålla rent.
Hade därför tänkt att alla ytor ska vara vatten tåliga så det med lätthet ska gå att spola rent/ånga med ångmaskin.

Till en början är det väl vilket material skivorna borde vara av.
Hela konceptet på vagnen skall vara så miljövänligt som möjligt. Därav att jag använder en gammal vagn. Att återanvända gammalt material är ett plus.

Husvagnen är av modell kabe smaragd -79
Bilder kommer allt eftersom.

Kom gärna med tips och idéer. Är öppen för alla positiva förslag. Nej-sägare ber jag respektfullt att bortse från denna tråd.

Ser framemot massa svar.
Tackar på förhand.
//Patrik
 
L
Intressant! Vad ska du laga för käk?

Ser fram emot bilderna :)
 
Blir mestadels vegetarisk mat.
 
  • Gilla
Sjövis
  • Laddar…
harry73
Vad år mestadels vegetarisk? Potatis och grönsaker till köttet?
 
harry73 harry73 skrev:
Vad år mestadels vegetarisk? Potatis och grönsaker till köttet?
Vill du komma och kolla in menyn och smaka får du tyvärr vänta tills vagnen är färdig i open 4 business.
Fram tills dess ser jag hellre att det kommer förslag på hur vagnen borde byggas.
 
J
Kul projekt. Har du tänkt hålla den registrerad för att köra med på väg? Springer inte vikten snabbt iväg då med både vattentäta skivor solceller och frysboxar? Glöm inte att vikten också ska vara jämnt fördelad.

Normalt sett kläs väl golven i matvagnar med något typ av plastmatta, men med hårdare yta.
Minns att jag tittade på det för en massa år sen, när det fanns planer om att bygga om en husvagn till "Cross/mc släp" med boddel. Fungerade i princip bara med husvagn med boggi för att klara vikten, och skulle man ha plats till två mc blev viktfördelningen fel när man körde utan last. Därav blev det inget av mitt projekt.
 
J JeLö skrev:
Kul projekt. Har du tänkt hålla den registrerad för att köra med på väg? Springer inte vikten snabbt iväg då med både vattentäta skivor solceller och frysboxar? Glöm inte att vikten också ska vara jämnt fördelad.

Normalt sett kläs väl golven i matvagnar med något typ av plastmatta, men med hårdare yta.
Minns att jag tittade på det för en massa år sen, när det fanns planer om att bygga om en husvagn till "Cross/mc släp" med boddel. Fungerade i princip bara med husvagn med boggi för att klara vikten, och skulle man ha plats till två mc blev viktfördelningen fel när man körde utan last. Därav blev det inget av mitt projekt.

Planen är väl att ha den registrerad för att köra på väg. Har inte ens tänkt på total vikten.
Måste ta och kolla lite närmare på det å sätta mig ner och räkna lite.
Plastmatta säger du? Inte någon anning om vilken sorts plastmatta?
 
J
P PatteP skrev:
Planen är väl att ha den registrerad för att köra på väg. Har inte ens tänkt på total vikten.
Måste ta och kolla lite närmare på det å sätta mig ner och räkna lite.
Plastmatta säger du? Inte någon anning om vilken sorts plastmatta?
Det minns jag tyvärr inte. Den typen av matta var lite överkurs till mitt projekt, så jag letade aldrig upp var man köpte den. Försök hitta någon som bygger bussar, ambulanser och liknande.
 
Hemmakatten
Rostfria bänkar är både tåligt, lättstädat och hygieniskt. Om du är lite flexibel med måtten så finns det många begagnade att köpa. Man kan t.ex. sätta två i rad längs hela väggen.

Gärna rostfria hyllor ovanför bänken, tyvärr har jag inte sett begagnade.

Gasolkök och gasolkyl är energisparande om man inte har tillgång till el. Husvagnar har ett fack på utsidan, vid dragkroken, med plats för två gasolflaskor.
 
Redigerat:
KristinaRT
I resturangkök har man ofta rostfria ”skivor” på väggen bakom den rostfria arbetsbänken - tåligt och lätt att få riktigt rent!
Tänk på vad du behöver i varje del av vagnen flr att hålla rent - du lär ju inte skura taket med rengöringsmedel dagligen tex.
 
Vad trött jag blir på alla såna här damptrådar där nåt ska byggas och det slutar innan ens en skiss är gjord.
 
B bellman83 skrev:
Vad trött jag blir på alla såna här damptrådar där nåt ska byggas och det slutar innan ens en skiss är gjord.
Tja, TS har ju inte varit inloggad sen 14/4 2019, så hen är väl säkert fullt upptagen med att bygga....
 
  • Haha
Coolman
  • Laddar…
P PatteP skrev:
Planen är väl att ha den registrerad för att köra på väg. Har inte ens tänkt på total vikten.
Måste ta och kolla lite närmare på det å sätta mig ner och räkna lite.
Plastmatta säger du? Inte någon anning om vilken sorts plastmatta?
det går utmärkt med en våtrumsmatta som man har vid diskmaskinen å vid tvättstugan.men man får tänka på att den går upp 50cm längs kanterna....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.