Jag skulle säga att 30 då eller 20% idag spelar ingen roll.

På det år som det i praktiken inte delats ut några bidrag så har priserna på anläggningar gått ner, Euron upp och elpriserna upp. Så totalt blir återbetalningstiden i det närmaste samma som sist de beviljade 30%.
 
  • Gilla
spånskiva
  • Laddar…
Apple68 Apple68 skrev:
Gå på toa bara på jobbet. :devilish:
jobbar ju skift så min lediga vecka kommer bli ångestladdad på riktigt:rolleyes::cool:
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 3 till
  • Laddar…
Problemet med miljöpolitiken är att den är så kortsiktig. Spelreglerna ändras alldeles för fort. Man kan tycka vad man vill om solcellsbidraget men mest rimligt vore väl ändå att de som har ansökt innan förändringen får det bidraget som gällde vid ansökan. För mig blir det här lite lurendrejeri från politikerna.
 
  • Gilla
witten och 2 till
  • Laddar…
De hade ett sådant system i Spanien. Det blev inget bra det heller. Det blev väldigt dyrt.
 
P Mattiaz skrev:
Problemet med miljöpolitiken är att den är så kortsiktig. Spelreglerna ändras alldeles för fort. Man kan tycka vad man vill om solcellsbidraget men mest rimligt vore väl ändå att de som har ansökt innan förändringen får det bidraget som gällde vid ansökan. För mig blir det här lite lurendrejeri från politikerna.
Exakt min poäng!
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Jag som precis på allvar börjat fundera på solceller. Senaste var för ett par år sedss och kom då fesf till att politiken var för kortsiktig. Detta gjorde ju inte saken bättre.
Fast om det är 20% eller 30% är inte avgörande. Kör på!
 
Det stör mig att detta är våra skattepengar. Jag är själv i tagen med solceller men blir mest förbannad för att vi har bidrag överhuvudtaget.
Man bör låta marknaden och tekniken styra investeringen, är det lönsamt kommer folk investera är det inte kommer de ej, oavsett miljövinsten.
 
G guggen skrev:
Det stör mig att detta är våra skattepengar. Jag är själv i tagen med solceller men blir mest förbannad för att vi har bidrag överhuvudtaget.
Man bör låta marknaden och tekniken styra investeringen, är det lönsamt kommer folk investera är det inte kommer de ej, oavsett miljövinsten.
Det är både och. Utan lite boost kommer aldrig marknaden och utvecklingen igång.

Jag förstår hur du tänker och håller med, men jag skulle tro att utan bidragen runt om i världen skulle vi fortfarande varit i uppstart både på elbilar och solceller.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det stör mig att detta är våra skattepengar. Jag är själv i tagen med solceller men blir mest förbannad för att vi har bidrag överhuvudtaget.
Man bör låta marknaden och tekniken styra investeringen, är det lönsamt kommer folk investera är det inte kommer de ej, oavsett miljövinsten.
Fast syftet är ju just att åstadkomma mer miljövinst än vad marknaden åstadkommer själv.

Det går egentligen inte att titta på en enskild fråga på det sättet. Skattemedel används "överallt" för att styra oss och/eller marknaden fortare mot ett uppsatt mål än vad markanden själv åstadkommer, t.ex. "mer förnybar energi".
Om man tog bort bidragen till solceller, elbilar etc och givetvis då också tar bort motsvarande punktskatter (energiskatten i detta fallet) skulle elen kosta mindre än hälten så mkt och solceller är då helt olönsamt.
 
Men i det här fallet är det helt andra förutsättningar för små producenter än stora. Det är inte ett stöd som är optimerat för att få en bra utbyggnad.
 
Jag håller med om att vi borde inte ha sådana här bidrag. Men nu har vi det och då går det inte bara att från en dag till en annan ändra förutsättningarna på det sätt de gör nu.
Det är ju inte direkt första gången det händer, en dag så ska alla köra diesel... nästa dag så är diesel pestsmittad, innan det var de etanol som gällde... osv osv,
Vad kommer här näst? Elbilen ska bort och ersättas av något annat för någon har kommit på att det är synd om barnen som bryter malmen som används för att framställa metall till batterierna i elbilarna?
 
Det är knappast en radikal förändring. Det ör känt att det finns ett begränsat anslag och att efterfrågan varit högre än tillgången.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är knappast en radikal förändring. Det ör känt att det finns ett begränsat anslag och att efterfrågan varit högre än tillgången.
Lika fullt, det är en ändring som kommer utan tydliga övergångsregler och som slår extremt olika över landet
 
Största skräcken är inte bidraget, det vet man ju innan man investerar om man får och hur mycket så det kan inte drabba någon retroaktivt och förstöra kalkylen efteråt.

Det stora orosmolnet är ju om man tar bort skatteavdraget när man säljer tillbaka el!
Det skulle göra redan köpta anläggningar betydligt mindre värda och paja kalkylen.

Nu hoppas jag att det stannar kvar i en eller annan form eftersom det vore märkligt om man skulle betala skatt när man köper in el och inte få tillbaka motsvarande när elen går åt andra hållet. Egentligen är det konstigt att det är just ett skatteavdrag, man borde betala energiskatt på nettokonsumerad el per år. Men iofs sunt förnuft verkar inte alltid tillämpas.
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Betalar du skatt på nettokonsumtion av något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.