Hej Byggahusare!
Jag är på jakt efter ett antal brandvarnare minst 4 st, gärna sammankopplade men då alla som säljs i sverige (utom ajax och Nest) verkar vara rejält opålitliga med falsklarm eller batteribyte vart 6 månad så har jag tittat på dessa 10-års brandvarnare från Tyskland(utan sammankoppling).

https://www.amazon.de/Hekatron-31-5...16&s=gateway&sprefix=hekatron+,aps,531&sr=8-5

Dom verkar vara rejält populära och pålitliga och känns smidigt med appen för övervakning.
Men frågan är vågar man köpa såna till sverige? Tyskarna brukar ju göra bra grejer och förhållandena är ju liknande tänker jag. Kraven verkar vara rätt höga också.
Eller har ni något annat tips?
 
Dom lär väl fungera lika bra på att detektera rök här i Sverige som i Tyskland.

För mig tycks det som att brand/rökvarnare på senare tid har blivit så rejält överarbetade. Appar och integration till diverse system tycks ha tagit över den primära funktion med dessa prylar.

Har satt upp några av Nexas nya hopkopplade brandvarnare, 400 kr för tvåpack hos Bauhaus.
Drivs av två billiga AA-batterier.
 
Schwen92 Schwen92 skrev:
Hej Byggahusare!
Jag är på jakt efter ett antal brandvarnare minst 4 st, gärna sammankopplade men då alla som säljs i sverige (utom ajax och Nest) verkar vara rejält opålitliga med falsklarm eller batteribyte vart 6 månad så har jag tittat på dessa 10-års brandvarnare från Tyskland(utan sammankoppling).

[länk]

Dom verkar vara rejält populära och pålitliga och känns smidigt med appen för övervakning.
Men frågan är vågar man köpa såna till sverige? Tyskarna brukar ju göra bra grejer och förhållandena är ju liknande tänker jag. Kraven verkar vara rätt höga också.
Eller har ni något annat tips?
Tycker det verkar lite oklart vilken typ av kommunikation den använder sig av.
Skickar den verkligen larm om det brinner?
 
Vad är syftet med appen?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är syftet med appen?
Om jag förstått det rätt, för kontroll av funktion och batteri.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tycker det verkar lite oklart vilken typ av kommunikation den använder sig av.
Skickar den verkligen larm om det brinner?
Den använder bluetooth för kontroll av funktion och batteri. Annars fungerar den som en stand alone brandvarnare. Man kan sammankoppla dom men då måste man köpa en separat radiomodul.
 
Kontrollera så att den uppfyller standard EN14604 så bör det vara ok.
 
Schwen92 Schwen92 skrev:
Om jag förstått det rätt, för kontroll av funktion och batteri.
Det känns lite otroligt att det ska gå att hålla nån form av trådlös kommunikation levande i 10 år, det får man nog ta med en nypa salt ....
 
BigR
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det känns lite otroligt att det ska gå att hålla nån form av trådlös kommunikation levande i 10 år, det får man nog ta med en nypa salt ....
Med trådlösa nätverk avsedda för kommunikation mellan saker (tex. LPWAN) åstadkommer man batteridrivna trådlösa tillämpningar på +10år. Förutsättningarna är förstås att man sänder rimligt ofta och att sändningsförhållanden är goda för att minimera nodernas air-time vid varje överföring. Det är egentligen batteriernas kvalitet som avgör. Batterierna tappar kapacitet med tiden bara av att lagras.

Det som kan få mig att tvivla på dom där brandvarnarna och batteritid är väl att det är en Mesh-lösning. Mesh-lösningar belastar noderna med trafik från andra noder vilket ökar förbrukningen. Men håller dom 5 år så får man väl vara rätt nöjd, iallafall om inte batterierna kostar guld.
 
E etompau skrev:
Dom lär väl fungera lika bra på att detektera rök här i Sverige som i Tyskland.

För mig tycks det som att brand/rökvarnare på senare tid har blivit så rejält överarbetade. Appar och integration till diverse system tycks ha tagit över den primära funktion med dessa prylar.

Har satt upp några av Nexas nya hopkopplade brandvarnare, 400 kr för tvåpack hos Bauhaus.
Drivs av två billiga AA-batterier.
Hur verkar batteritiden på dessa vara ? :)
 
johel572 johel572 skrev:
Kontrollera så att den uppfyller standard EN14604 så bör det vara ok.
DIN EN 14604 står det i specifikationen
 
Schwen92 Schwen92 skrev:
Hur verkar batteritiden på dessa vara ? :)
Dom installerades i höstas, har ej behövt mecka med batteribyte ännu.
Fördelen är som sagt, att när batteribyte behövs så funkar det med billiga AA-batterier.
 
E etompau skrev:
Dom installerades i höstas, har ej behövt mecka med batteribyte ännu.
Fördelen är som sagt, att när batteribyte behövs så funkar det med billiga AA-batterier.
Det är ju en bra poäng :)
 
Fairlane
Jag kör kommunicerande brandvarnare av typen som äter batterier vilket är jobbigt då jag har många. Jag ser dock en stor fördel just med kommunicerande nämligen att det ett är inte alls säkert att jag lika snabbt uppfattar larmet om det brinner i en annan del av huset om jag kör med standalone. Jag har 3 st AAA (eller kanske AA?) 9V. Medföljande batterier åts upp på under halvåret. Vanliga alkaliska AAA håller rätt bra, medan 9V-batteriet inte duger ens med alkaliskt. Biltemas litiumbatteri fungerar däremot utmärkt och håller länge. De är inte billiga, 60:- styck eller 3 för 159, men håller de 5 år så är det en billig försäkring. Har bara kört de i 2 år nu, men än så länge har jag inte bytt något. Jag har en brandvarnare i varje sovrum, en i hallen, en i vardagsrummet och i två förråd.
 
Jag har Nexas sammankopplade som har både 3 st AA(A?) och ett 9V-batteri. I bästa fall håller batterierna i 6 månader innan man måste byta nåt. Jag kör med Biltemas röda litiumbatterier, men funderar på om det är värt det egentligen?
Jag har inte lurat ut hur man vet vilket man behöver byta, så det blir oftast byte av allihop....

Ett annat problem är att dom tjuter när batteriet blir dåligt - Inte ett kort 'blipp' som de flesta andra, utan en eller flera av dom larmar på högsta volym i 2-3 sekunder var 30'e sekund, så det är omöjligt att ignorera om det inträffar mitt i natten.

Jag funderar på att skaffa nån modell som sammankopplas med kabel istället, men finns det nyare varianter där batteriet håller iallfall några år så är det ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.