Tvättad makadam i grund för badrumsrenovering med synliga avloppsrör och isoleringsplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett lager tvättad makadam
Två lager ljusgrå XPS-isolering på ett lager makadam i ett pågående badrumsbyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två lager rosa Jackon Super XPS 300-isolering på ett lager tvättad makadam, nära avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två lager jackon super xps 300 å 5 cm. Ska på ett tredje lager med.

För fukt misstänker jag att jag inte behöver lägga plastfolie. Cellplasten och betongen i sig blir väll hyfsat tät. Å fukten som kommer får väl den fuktstyrda fläkten ta hand om (i badrummet). Men sen är frågan om man skulle lägga plast för att bromsa radon gasen?
 
Inget som besitter kunskapen? Skadas cellplasten om man lägger plast? Blir det sämre effekt på isoleringen med plast?

Ang markradon är det normalrisk enl. Kommunen.
 
Plast / ångspärr gör ingen skada men tätt mot radon blir det nog inte ändå.
 
L largab skrev:
Plast / ångspärr gör ingen skada men tätt mot radon blir det nog inte ändå.
Okej, överallt som jag har bilat upp låg det plast under betongen. Kan det ha varit för att separera fuktigt sten/jord från betong? Mer än att ha det som syfte mot radon? Huset är byggt 71
 
P Phasio skrev:
Okej, överallt som jag har bilat upp låg det plast under betongen. Kan det ha varit för att separera fuktigt sten/jord från betong? Mer än att ha det som syfte mot radon? Huset är byggt 71
Troligen som fuktspärr. Radon var inte farligt 1971 ;) , blev det i slutet av 70-talet.
Sedan kan det ju fungerat som radonspärr/broms utan att vara meningen.
 
Jag hade exakt samma funderingar när jag nyligen hade bilat bort o börjat bygga upp med ny isolering i mitt projekt:) Pratade med X antal ”experter” o det va verkligen två läger. Det som enade lägren var att det inte skulle göra någon skada att lägga plast mellan två av isoleringslagren, frågan va snarare om det skulle göra någon nytta. Jag hade större yta än dig öppen o konstaterat ”radonhus”.

Jag valde till slut att lägga dit plasten, men skulle jag göra om det skulle jag nog skippa den. Det är svårt att få det tätt överallt o fästa ordentligt mot väggen. Gas lär hitta upp oavsett hur noggrann man är skulle jag tro:)

Som sagt va, hade jag börjat om i mitt projekt hade jag skippat plasten.
 
L largab skrev:
Troligen som fuktspärr. Radon var inte farligt 1971 ;) , blev det i slutet av 70-talet.
Sedan kan det ju fungerat som radonspärr/broms utan att vara meningen.
Ahh förstår. Men jag tycker inte plattan borde kunna dra åt sig drypande fukt nu när det finns 15 cm cellplast samt 7-8 cm makadam. Och golvvärme som trycker ner fukten?
 
O one- skrev:
Jag hade exakt samma funderingar när jag nyligen hade bilat bort o börjat bygga upp med ny isolering i mitt projekt:) Pratade med X antal ”experter” o det va verkligen två läger. Det som enade lägren var att det inte skulle göra någon skada att lägga plast mellan två av isoleringslagren, frågan va snarare om det skulle göra någon nytta. Jag hade större yta än dig öppen o konstaterat ”radonhus”.

Jag valde till slut att lägga dit plasten, men skulle jag göra om det skulle jag nog skippa den. Det är svårt att få det tätt överallt o fästa ordentligt mot väggen. Gas lär hitta upp oavsett hur noggrann man är skulle jag tro:)

Som sagt va, hade jag börjat om i mitt projekt hade jag skippat plasten.
Har du gjort radonmätning nu efter? Har du fått fixa det med ventilation? Jag har bestämt mig för att inte ha någon plast
 
P Phasio skrev:
Har du gjort radonmätning nu efter? Har du fått fixa det med ventilation? Jag har bestämt mig för att inte ha någon plast
Jag har inte gjort någon mätning efteråt, är långt ifrån klar med projektet...

Vi hade sedan tidigare en radonsug med en sugpunkt, det är nu förberett för två sugpunkter under plattan. Men som sagt va, inte igångkört ännu:) får se hur projektet framskrider, förhoppningsvis är det så pass långt framskridet att det går att mäta nästa vinter.
 
Fulkemisten
Jag hade en 20 år gammal mätning som sa ungefär 180 Bq/m2 (markradon). Gjorde om och isolerade hela ytan i källaren för ett tag sedan med makadam, cellplast och gjuten platta. La plastfolie men satte också in fuktstyrda fläktar med ständigt lågvarv för att hjälpa självdraget i murstocken. Värdet gick i alla fall ned till 50 Bq/m2 (mätte långtids när allt var klart) men det är ju som påpekat kanske inte plastens förtjänst.
 
Redigerat:
  • Gilla
one-
  • Laddar…
Fulkemisten
Det jag också gjorde var att då värdet var åt det högre hållet och gammalt så la jag två utlöpare vanlig dränslang i makadammen och upp genom plattan i pannrummet (proppade). Dessa skulle kunna kopplas in till en radonsug om värdet varit högre. Så här i efterhand var det väl onödigt men skönt att ha en enkel lösning "om" och slippa nojja över mätresultatet. Kanske gör en ny mätning om typ 10 år bara för att kolla, då är det skönt att slangen ligger där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.