Tycker det blev ungefär som jag tänkt, gammal stil men något är fel...Jag  tror att den vita matta  kakeln skulle vara vit blank och större plattor...Kan man måla kakel, är  det svårt att kakla om?(gör det inte  själv) eller går det att sätta pärlspont över?
 
  • kok_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Håller med dig, kaklet är fel. En lite äldre modell hade nog varit snyggare. Jag tror inte att det är någon bra idé att måla eller sätta pärlspont ovanpå. Det är nog bättre att bita i det sura äpplet och göra om.

Den typ som johansjostrand har använt t.ex. borde passa bättre tycker jag.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8861;start=all

/pinebar
 
Måste tyvärr hålla med. Det blir lite för rutigt och randigt liksom. Även om jag personligen inte är någon större fan av fasat kakel satt i förband så hade det varit snyggt till de luckor du valt - hade gett en lantligare känsla.

Kanske, möjligen skulle du kunna testa att byta färg på fogarna till en ljusare fog. Det skulle minska "rutigheten". Kan ju vara värt att pröva innan du börjar om med nytt kakel...

Annars såg det jättefint ut, ditt kök!

Mia A
 
W
Skulle du haft lantligt som tema skulle du valt 1. Annat kakel typ 15*7,5 fasat 2. Annan bänk, inte laminat 3. Inte spraylackade luckor 4. Innanförliggande luckor 5. Utanpåliggande sockel (alltså inte innfäld som det är på moderna kök, ja man slår i tårna men man lär sig samt att det e mycke snyggare när listen löper runt) 6. Porslins handfat till hälften innfält (grymt opraktiskt då alla glas och posrlin du lägger i går sönder)

Kryddhyllan gillar jag skarpt ;)

Men som kompromiss tycker jag annat kakel skulle göra underverk samt ev handmåla köket.
 
Jag tycker att det blev mycket trevligt, ert kök, trots att ni inte valde de "traditionella" avlånga fasade kakelplattorna. Och jag skulle vänta med att byta och se om jag fortfarande vill efter ett tag.

Alla gammaldags lantliga kök är kompromisser. När man verkligen hade pärlspontkök, hade man inte kök som vi tycker är praktiska. Så man får själv avgöra vilka kompromisser man vill göra.

I vårt hus från 1910-talet fanns ett ganska litet kök med järnspis, ETT skåp (över och under, i pärlspont) med plats för diskbalja. Bord med ett par stolar. Det var allt. Inget kakel.

Vi har flyttat en vägg, satt in ett modernt kök, med vissa gammaldags drag, t ex luckor med spårad mdf som pärlspont. Ljusgrått i stället för original tomatrött. Vi valde inte fasat avlång kakel, gillar inte det, och det skulle blivit precis lika mycket "fusk". Valde vanligt vitt 15x15.
Varför skulle man följa någon annans syn på "lantligt"?

/EB
 
  • kok2_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att sådant där franskt kakel man brukar se till lantliga kök är fint. Du vet där vissa plattor är helt vita och en del är vita med mönster i ljusblått, lite oregelbundet blandade med de vita. Formatet är väl 10x10 cm skulle jag tro. Ska se om jag kan hitta någon bild... Jo, typ sådant här!


0000003335.jpg
 
Ett annat alternativ är att du sätter zinkplåt över kaklet. Ytan ser ut som en gammal zinkbalja och var vanlig förr i tiden. Har sett ett kök liknande ditt med just zinkstänkskydd och det var jättefint och kul med något som inte ser ut som alla andras!

Hittade en diskbänksbild från ett hus byggt 1870.
lx20041182s.jpg

Annan bild.
an02269s.jpg
 
RicoRider skrev:
Asalouise: Du glömde att sätta in "efterbilder" på köket. För det är väl det ursprungliga fula köket som du visar, eller har jag fattat fel?  :-[
Förlåt, RicoRider,  att jag glömde sätta in efterbilden. Här kommer den..eller hur är det nu?........Tycker du det var bättre förr? Vårt nya kök är inte alls fult!! :(Det är alltså inte denna bild....)
Tack alla ni andra för era trevliga och idérika synpunkter.
Vårt hus är från 1944 så jag tyckte inte det passade med porslinsvask och den stilen men annars drömde jag  om en sådan.. Kanske  jag  ska penselmåla luckorna vita...
 
  • kok_004b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rico Rider är ett troll, skit i honom.

Jag tycker också du borde testa med en ljusare fog, det skulle nog ändra helhetsintrycket en del...
 
haninge skrev:
Rico Rider är ett troll, skit i honom.

Jag tycker också du borde testa med en ljusare fog, det skulle nog ändra helhetsintrycket en del...
Bra idé att byta fog, tycker jag. Är det inte ett jättejobb? Hur går det till?
 
har aldrig gjort det själv men jag tror att man får skrapa ur den gamla fogen först (blä!) och sedan börja om med ny. Tråkigt men billigare och enklare än att riva ner allt kakel
 
haninge skrev:
har aldrig gjort det själv men jag tror att man får skrapa ur den gamla fogen först (blä!) och sedan börja om med ny. Tråkigt men billigare och enklare än att riva ner allt kakel
det är många meter fog att skrappa och det händer ofta att man repar kakel vid sån operation - jag har gjort det en gång och aldrig mer.
Minns att jag har läst under "badrum" att någon har målat fogarna vita och det håll bra ... sök i forums Badrum-tråden ;). Det blir kanske enklast att måla dom?
Annars går det att klistra vit blank och billig 15x15 ovanpå ...
gaia
 
Hej!
Vi har bestämt oss för IKEAs Duvbo och holler också på att letar efter ett kakel som kan passa. Idag beställde jag 4 plattor från Franska Kakelbutiken i Stockholm. Amorini med endast lite löv i hörnorna. blå löv på vit antikfärgs krack. 13x13 plattor.
Där var många andra fina kakel också så gå in på deras hemsida: www.franskakakelbutiken.com.
Hälsn Linda
 
Tycker att det ser trevlig ut, kankse inte 40-tal men trevligt sommarhus. När det blir lite nött så blir det bättre =) jag skulle nog satsat på att byta laminatskivan eller iaf knopparna, tycker att det är för lite kontraster, men jag ser ju inte golvet!

Annars så tror jag att standard vitt kakel 15x15 hade gjort susen, behövs lite mer "äkta" material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.