Hej,

har en Mitsubishi Q-Heat 665 (FH35) som jag haft i drygt fem och ett halvt år. Nu i vintras när det var som kallast så värmde pumpen inte lika bra som föregående vintrar, även om jag satte värmen till den högsta på fjärren så hjälpte det inte. Dessutom så var denna vintern inte lika kall som tidigare år.

Finns det något jag kan göra för att förbättra pumpens funktion? Jag rengör innerdelen, ska ytterdelen också rengöras? Om ja, hur? Ser inget jag kan ta loss där.

En luftvärmepump bör väl fungera i mer än dryga fem år? Med tanke på inköpskostnaden så har den nätt och jämt gått plus minus noll vid detta laget.
 
A
En rejäl tvätt av rörpaketet i innedelen brukar göra susen.
Inte bara med förstör det själv kemer utan med ånga eller motsvarande.
Utedelen spolarman av med trädgårdsslangen om det syns något .
En liten men felaktig koning av rörskarvar kan visa sig efter 5 år.
 
Utedelens baksida måste man kolla så det inte är fullt med skräp som hindrar genomströmningen av luft, ta bort större skräp som löv och gräs manuellt och spola av lamellerna med trädgårdsslangen .

Innerdelens lameller bakom nylonfiltren kan vara skitiga/igensatta, syns ganska bra om du tar ut nylonfiltren och lyser med ficklampa, kan behövas blåsas rent med tryckluft och eventuellt sköljas med kemikalier eller ångtvätt.
Kolla även så det inte är en massa ”skägg” av damm på fläkttrumman.

Är det inget av ovanstående så får du ta ut en kylmontör som kollar upp den mer noggrant.
 
A
Fungerar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.