Hej, nu i dessa kalla dgr vi har så poppar frågan upp i mitt huvud om man skulle ta och tilläggs isolera lite.. (-22grader natten mellan lör o sön i Borås, huuu)

Fasad, bör isoleras utifrån så att man inte flyttar in "noll punkten" och får fukt skador på bef isolering..
Jag kör med puts fasad och den är väl knappt isolerad inåt, finns det någon generell reger på hur hus var isolerade 1945 med puts fasad.
Samt att jag har läst att det är knappt försvarbart att tilläggs isolera väggar för det ger endast en ringa besparing. Stämmer det att det ger mindre än det kostar?

Vinden hade jag tänkt att bygga tak-kupa på och isolera av bara den där istället..

Det jag klurat på är cellplast 120mm (bra k-värde) för att slippa sätta en masonit skivan för luft spalten på ~20mm, men då har jag istället två reglar 19X30 för att stöda upp cellplasten och få luftspalten på ~19mm. Kommer dessa två reglar utsättas för en övermängd av fukt och börja mögla? O-organsikt cellplast mot träregel??

Under detta hade jag tänkt mig "proffs skivor" (glasull) på 45mm som köld spärr, kan jag blanda glasull o cellplast på detta vis?

Fuktspärren kommer på proffs skivorna och sedan gips..

Är jag helt ute o cycklar eller skulle det vara funkis?
Glasull på 120mm mot masonit är väloxå funkis men med ett lägre k-värde eller agerar masoniten oxå som isolerig då.

Låter jag yr, då är det nog inget mot vad det känns i mitt huvud efter att gått igenom MÅNGA broschyrer om isolering...

//Christer
 
Efter lite runt kollande så ska jag nog inte använda cellplast...

8<
Cellplast är dock rena dynamiten som bränsle. Det är ett lättantändlit material och brinner kraftigt med mycket stark rökutveckling, så helt okomplicerad som byggkomponent är den inte. Man måste se till att extra noggrannhet används så att de ytskikt som alltid ska täcka cellplasten är hundraprocentigt täta. Och detta är detta som skiljers sig kraftigt mot icke brännbara isoleringsmaterial. Det är ytskikten, i moderna byggen gipsskivorna, som ska hindra att branden allt för fort får fäste i cellplasten.

//Christer
 
Hej! är lite inne på att isolera och tänker också på cellplast som isolering,
att det brinner som fasen är inte bra men isolerar det MYCKET bättre än mineralull
så det kan "vara värt risken" eller är det bara marginellt bättre??

Vi skall nu göra om lite och jag undrar t.ex. detta ..
Det är tjocka goa gamla stenväggar, sen en liten luftspalt, sen 5cm mineralull, 5cm cellplast, sen gips längst in som sista lager.. skulle det gå? blir bättre med 10 cm mineralull? eller. 10 cm cellplast?
 
Skillnaderna är marginella i isoleringseffekt mellan såväl cellplast, mineralull som glasull.

Ska du bygga ett regelverk för att fästa isoleringen är det bäst om du gör det i två riktningar, dvs. ett stående med isolering emellan sen ett liggande med isolering emellan. Eller, en skalvägg, dvs ett stående regelverk en bit ut från väggen och heltäckande isolering bakom denna och isolering emellan reglarna.

 
Vi kikade för en tid sedan på ett hus byggt 1947. Vi snackade då med en herre på ett försäkringsbolag som bl a sa att huset troligen hade halm som isolering i väggarna.

//Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.