Hej!

Jag har en del träd som skuggar min tomt. Har nu kollat runt och tänker toppbeskära dessa istället för att ta ner.

Har sökt runt på internet men hittar ingen bra prisindikation.

Det är två stora tallar som är runt 15-20 meter höga som jag vill få ner till runt 10 meter.
Sen är det även en ek som är lite intressant, men allt beror på kostnaden.

Som jag förstått det finns det företag som klättrar upp i träden och beskär dessa?
Eller behövs en Skylift för att toppbeskära så höga träd?

Har någon av er erfarenheter och priser att dela med er av så är jag djupt tacksam. Dom enda trådarna har hittar gäller beskärning äppelträd och sånt, vilket är långt ifrån det här.

Bortforslingen kan jag själv ta hand om, men vore lite intressant att veta ungefär vad det kan kosta att beskära ett eller ett par höga träd.
 
Om de ligger hyfsat nära väg så finns det åkerier som kan göra det med kranbil med såg i kranen.
Billigare än trädklättrare om det är flera träd.

/M
 
BirgitS
Undrar om det ens går att halvera en tall på höjden och få den att överleva, dels blir det väl knappt några grenar kvar och dels blir det ju en mycket stor snittyta, dessutom i stort sett vågrätt, och därmed väldigt stor risk för att trädet börjar ruttna.

Arborister klättrar i träd för att beskära dem men då handlar det om att glesa ur dem och ta bort delar med skador. Så som jag minns det när arborister beskar en mycket stor ek utanför vår tomt så var de 2 eller 3 st och det tog minst en halv dag.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag ifrågasätter också beskärning av tallen och en ek gäller samma sak. Om dessa träd stör dig så mycket är det bättre att ta bort dem fullständigt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Om de ligger hyfsat nära väg så finns det åkerier som kan göra det med kranbil med såg i kranen.
Billigare än trädklättrare om det är flera träd.

/M
Tack för tipset. Tyvärr är det ganska svårframkomligt där. Eventuellt skulle det nog gå o ta in en skylift, men kranbil är nog svårt tyvärr :/

BirgitS BirgitS skrev:
Undrar om det ens går att halvera en tall på höjden och få den att överleva, dels blir det väl knappt några grenar kvar och dels blir det ju en mycket stor snittyta, dessutom i stort sett vågrätt, och därmed väldigt stor risk för att trädet börjar ruttna.


Arborister klättrar i träd för att beskära dem men då handlar det om att glesa ur dem och ta bort delar med skador. Så som jag minns det när arborister beskar en mycket stor ek utanför vår tomt så var de 2 eller 3 st och det tog minst en halv dag.
Vill inte halvera den riktigt, snarare plocka halva kronan :)
Jag förstår att aborister vårdar en hel del, vilket också kostar.
Jag är mest intresserad av att toppa lite bara för att det ska gå så smidigt som möjligt.
Förstår att det kanske inte blir så vackert men här behöver funktion gå före det visuella.

yonna yonna skrev:
Jag ifrågasätter också beskärning av tallen och en ek gäller samma sak. Om dessa träd stör dig så mycket är det bättre att ta bort dem fullständigt.
Det är många träd som inte står på min mark. Markägaren har sagt att han hellre ser toppbeskäring än att jag tar ner träden helt. Fördelen för mig är ju att det blir mindre bortforsling att ta hand om.
 
En tusenlapp per träd har jag betalat för en arborist med rätt säkerhetsutbildning för att klättra upp och såga med motorsåg i ett träd. Tagit ner en tall meter för meter och en halv björk.
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
P
Tog precis ner en 15 m tall i Huddinge. 3000 kr efter Rutavdrag. Uppsågad i vedlängder. Allt ris kvar i två snygga högar.
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
En tusenlapp per träd har jag betalat för en arborist med rätt säkerhetsutbildning för att klättra upp och såga med motorsåg i ett träd. Tagit ner en tall meter för meter och en halv björk.
Oj, det lät superbilligt.. Var det nyligen eller många år sen? Du får gärna PM:a firman om du kommer ihåg :)

P Peter_K skrev:
Tog precis ner en 15 m tall i Huddinge. 3000 kr efter Rutavdrag. Uppsågad i vedlängder. Allt ris kvar i två snygga högar.
Inte heller farligt. Just det, man har rätt att använda rutavdraget till detta.
Det gör det hela betydligt billigare så klart! Och det hade nog blivit ännu billigare om man skippar att få trädet sågat till vedlängder. Det vågar jag göra själv. Det är själva klättringen som är min farhåga :-D
 
Magnus E K
Några halvseriösa funderingar:

Undrar hur stor fläkt man behöver för att stormfälla dem? (Uttjänt vindkraftverk som körs baklänges?) Eller för tallarna, bygg en älghiss och låt de fyrbenta rackarna glesa ut kronorna. Eller borde man inte kunna kapa stammen på två ställen och sy (svetsa?) ihop delarna så man får en snygg tall som bara är lägre?
 
  • Haha
hewsbyggare
  • Laddar…
H hewsbyggare skrev:
Oj, det lät superbilligt.. Var det nyligen eller många år sen? Du får gärna PM:a firman om du kommer ihåg :)
Björken var i våras. Tallen var för 5-6 år sedan. Men han finns i Karlstadstrakten, så det är kanske inte aktuellt för dig? Ser inte var du bor. Har visitkortet hemma på anslagstavlan, så jag kan inte kolla just nu.
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
BirgitS
Du inser väl att om du tar bort 5 meter av ett 20 meter högt träd så tar det bara några år så är det 20 m högt igen. En ek som man beskär så kraftigt i toppen kommer att sätta mängder med vattskott (jämför äppelträdsbeskärning) som är riktade rakt upp och antagligen växer en bra bit mer än 1 m under sommaren. Det innebär dessutom att eken blir väldigt ful och konstig i formen.

Nu är dessutom en mycket olämplig tid för en sådan beskärning utan det ska göras på sensommaren (Juli, Augusti, September, JAS, lite beroende på var i Sverige man är).
 
  • Gilla
  • Wow
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bara för arbete som sker på din egen tomt, inte på andras.
[länk]
Hmm. Är väl tolkningsbart?
"Du behöver inte äga bostaden som du bor i för att ha rätt till rutavdrag."

Vi pratar om träd som står 1m från min tomt och påverkar vårt hus i allra högsta grad. Borde inte vara några konstigheter tycker jag men får väl ta en vända med Skatteverket och undersöka :)
 
BirgitS
Inte äga men bo:
"För att utnyttja rutavdraget måste du helt eller delvis bo i bostaden där tjänsten utförs."
Sen hur rymligt samvete som du och den som utför beskärningen har lägger jag mig inte i men du bör ju veta vad som gäller utifall att det blir kontroll.
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Att ta ner / beskära / glesa ur träd är inte alls dyrt i kombination med rut-avdraget. Nu är det dessutom på hela 50% jämfört med 30%förra året då vi plockade ner 8st träd.
9k inkl Bortforsling av ris och efter 30%rut. Stammarna lämnades kvar till ved.
Småländska höglandet.

Skylift används oftast inte pga säkerhetsrisk men även pga att kostnaden.

Det dyra är bortforsling av ris eftersom avdrag för transport ej får göras. Dock är det sjukt värt att få riset bortforslat, det blir mer ris än man tror.

Kolla med trädfällningsföretag, de gör kostnadsfria besiktningar och kan ge tips och råd. Vi hade 3st på besök och valde en mindre lokal aktör för att komma ner i pris, samt prutade på offerten.
 
Redigerat:
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.