Hej! Ska bygga ett gym i garaget och behöver såklart värme. Har ni några tips på något billigt? Ca 500kr/månad.
 
Ska garaget vara uppvärmt hela tiden eller bara när det ska användas?

Hur är det med garagets isolering?

Är det eget garage eller något du hyr?

Mm mm?
 
Hur stort är garaget? Är det isolerat? Även golvet (betong?) Hur ser förutsättningarna ut i övrigt? Finns där el? osv.
 
Värmen ska vara dygnet runt.
De är isolerat.
Garaget är mitt.
El finns.
Kan den vara ca 25-30 kvadrat?
 
Vad har du för värmekälla i huset?
Hur långt är det mellan garage och hus?

Kanske anlägga värmekulvert och någon typ av vattenburen värme?

LLVP?
 
Rickard.
Är det bra isolerat runt om även port, dörrar och fönster så kommer du inte spräcka din budget med direktverkande el.

Jag värmer upp 45kvm garage rätt långt upp i norrland med 2 elelement och det kostar mig inte ens nära 500kr/månad utslaget på ett år. Tror inte ens jag är uppe i det den kallaste månaden men jag har inga exakta siffror på det så jag kan ha fel där.
 
Man vill ju heller inte ha för varmt på ett gym. Man ska ju träna sig varm.

Oljefyllda elradiatorer med termostat är förmodligen det bästa.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad har du för värmekälla i huset?
Hur långt är det mellan garage och hus?

Kanske anlägga värmekulvert och någon typ av vattenburen värme?

LLVP?
Fjärrvärme. Ca 3-4 meter.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Är det bra isolerat runt om även port, dörrar och fönster så kommer du inte spräcka din budget med direktverkande el.

Jag värmer upp 45kvm garage rätt långt upp i norrland med 2 elelement och det kostar mig inte ens nära 500kr/månad utslaget på ett år. Tror inte ens jag är uppe i det den kallaste månaden men jag har inga exakta siffror på det så jag kan ha fel där.

Vad har du för element?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Man vill ju heller inte ha för varmt på ett gym. Man ska ju träna sig varm.

Oljefyllda elradiatorer med termostat är förmodligen det bästa.

Vad är oljefyllda elradiatorer? :D
 
Idag är det ingen fördel med oljefyllda element, dagens elektroniska termostater i elementen är idag så fina att det inte blir någon hysteres på värmen.

Förr, främst med bimetaltermostater så var det väldigt stor hysteres, hysteresen minskades genom att fylla ett ”vattenburet” element med olja samt en elpatron.
 
Rickard.
Demmpa Demmpa skrev:
Idag är det ingen fördel med oljefyllda element
Inköpspriset.
Tycker själv inte att elektrisk termostat är nödvändigt i ett gym och då finns många oljefyllda "budget" element att välja på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.