Jag skrev det här i den stora Gardena-tråden men bryter ut den till en egen tråd istället.

Jag åkte till Clas Ohlson idag och kollade på en Gardena Smart Sileno Life och noterade att kåpan inte kändes lika rörlig som på icke Life-modellerna. Påverkar det hur bra den känner av när den krockar med nått?
Nån som äger en Life och kan bekräfta?
 
Jag tror att krockavkänningsprincipen är ändrar från magnetdetektor på rörligt chassi till mätning av motormotstånd/ström.
 
E etompau skrev:
Jag tror att krockavkänningsprincipen är ändrar från magnetdetektor på rörligt chassi till mätning av motormotstånd/ström.
Hmm det lät inte bra. Det använde (använder?) Stiga och jag är väl inte så väldigt imponerad av den lösningen.
 
Jag har pratat med Gardenas support och dom svarade att "istället för gummidämpare som känner av krocken så sitter de i hjulmotorn". Exakt vad det betyder får man tolka själv, men det låter onekligen som något liknande som Stiga använde.

Dom kunde inte svara på varför man bytte till den lösningen. Man får hoppas att den är bättre...
 
Jag ställde samma fråga till tyska Gardena (eftersom märket är tyskt och utvecklingen kanske sker där?) och fick följande svar:
"Yes you have right. The detection sensors are registered over the wheels in our models SILENO city and SILENo life.
We cannnot answer why we changed the princip of the messurement. We can only say that we have only positive results with this new implement function.
Regarding the Stiga robtoic and the function of sensors we cannot say anything about it."

I grunden samma svar, men tydligen är det samma design som City-modellerna har använt och dom har ju funnits på marknaden ett tag och kan man lita på supporten så har dom bara fått positiva resultat av förändringen.
 
Vanlig produktutveckling. Ju färre rörliga delar desto bättre. Det rörliga chassiet funkar bra, men gummiupphängningen kan slitas och magnetdetektorn fallera på ett eller annat sätt.
Alla Sileno Life och City har ett chassi som ligger runt hjulen och då kan inte karossen vara rörlig som på andra modeller.
 
E etompau skrev:
Vanlig produktutveckling. Ju färre rörliga delar desto bättre. Det rörliga chassiet funkar bra, men gummiupphängningen kan slitas och magnetdetektorn fallera på ett eller annat sätt.
Alla Sileno Life och City har ett chassi som ligger runt hjulen och då kan inte karossen vara rörlig som på andra modeller.
Produktutveckling förstår jag, men krocksensor i hjulen har ju Stiga använt sig av länge och det är enligt mig en sämre lösning. Nu ska jag inte klaga alltför mycket över Gardenas lösning eftersom jag inte har sett den in action än, men jag är lite orolig.
Att chassit ligger över hjulen ser jag inte som nån fördel, så att ta bort rörligheten pga det känns dumt.
 
De gånger jag har sett dessa maskiner körandes på olika gräsmattor har jag tyckt mig se att det tar någon sekund längre tid att känna av en påkörning. Det bör inte vara något problem för klipparens funktion.

Vår R70 stoppar snabbt när kåpan rör sig vid påkörning.
 
E etompau skrev:
De gånger jag har sett dessa maskiner körandes på olika gräsmattor har jag tyckt mig se att det tar någon sekund längre tid att känna av en påkörning. Det bör inte vara något problem för klipparens funktion.

Vår R70 stoppar snabbt när kåpan rör sig vid påkörning.
Så funktionsmässigt en försämring alltså? Om än kanske en hållbarhetsmässig förbättring.
Men jag har ingen erfarenhet av Gardena alls, bara Stiga och Husqvarna.
I slutändan är det ändå viktigast hur bra den klipper och hur problemfritt allt är. Men jag gillar inte att utvecklingen går åt fel håll.
Hur som helst så är en Life redan beställd, så jag kan se skillnaden mellan den och Stiga om några dagar. Jag återkommer med betyg då!
 
Huruvida det är en försämring kan jag ej uttala mig om. Utgår från att Gardena och HQ utvecklar sina grejor så att de fungerar lika bra eller bättre än tidigare generationer. Kan dom samtidigt reducera tillverkningskostnaden så är det bara ett plus.
 
Det handlar nog inte om några krocksensorer i sin egentliga mening utan att man i stället mäter effekten som krävs för att driva hjulen. Funktionen blir förmodligen inte lika pålitlig men betydligt billigare att tillverka.

Edit: Det är klart du inte kan lita på supporten. Vad ska de säga? "Nej vår nyutvecklade klippare är betydligt sämre än den gamla modellen."?
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det handlar nog inte om några krocksensorer i sin egentliga mening utan att man i stället mäter effekten som krävs för att driva hjulen. Funktionen blir förmodligen inte lika pålitlig men betydligt billigare att tillverka.
Jag misstänker också det. Återstår att se hur bra det fungerar men jag tror inte att just det skiljer sig mot Stiga. Jag tror heller inte att det är något vi kommer att få se på Husqvarna.
 
E etompau skrev:
Här har du en krabat som har lite problem med sin sensor. Ca 1 minut in i filmen.
[länk]
Fullt så där illa är det inte med Stigan
Men ändå visar det lite på samma problem. Stiga går mot något utan gränskabel och hinner slira till med hjulet innan den förstår att det är stopp. Har man otur så kan det leda till gropar där klipparen fastnar om det finns ställen som den stöter emot oftare.
Visst kan man säkert lösa det mesta genom att dra extra begränsningskabel, men med den tidigare lösningen av kollisionsdetektor så känns det som att det problemet inte existerar.
Där Stigan går så finns en ramp och ett ben till rampen har till och med knuffats lite snett pga dom relativt våldsamma stötarna från gräsklipparen.
 
Installerade nya klipparen idag och den korta provkörningen som jag hann med gick utmärkt. Den nya stötsensorn har jag inget som helst att anmärka på.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.