Q
Hej jag skulle vilja byta duschblandare till en sån där takdusch.
De jag hittar har ett installationsavstånd på 150-160mm men jag har bara 120mm, går det att borra nya hål och återställa så de blir tätt?

Badrummet är 10år och förra ägaren har gjort det själv så han har väl inte följt standarden .

Idag sitter det en sån där med massa massagemunstycken som jag inte tycker är något vidare.
 
Q
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns excenterkopplingar, tex
[länk]

C/C 120 är ett väldigt udda mått, 40, 150 & 160 är standardmåtten.

Bild/bilder underlättar
Mått på befintliga anslutningar underlättar
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns excenterkopplingar, tex
[länk]

C/C 120 är ett väldigt udda mått, 40, 150 & 160 är standardmåtten.

Bild/bilder underlättar
Mått på befintliga anslutningar underlättar
Bra att det fanns sådana, då kanske de finns en chans att de går att byta.
Tänkte nog ta rörmokare till hjälp, de hade kampanj på en butik i närheten med fasta priser inklusive installation.

Tyvärr hjälper nog inte dessa bilderna så mycket, men så här ser de ut.
Lätt att komma åt rören på baksidan och bakom duschmunstycke har jag aldrig kollat.
 
  • Svåråtkomliga rör bakom en vägg, suddig närbild med synligt duschmunstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschhörna med modern duschpanel, overhead duschmunstycke och hyllor med hygienprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur hör dessa kopplingar ihop med duschen? Fler bilder skulle uppskattas för att någon ska kunna ge en bra lösning
 
Q
G ekaa88 skrev:
Hur hör dessa kopplingar ihop med duschen? Fler bilder skulle uppskattas för att någon ska kunna ge en bra lösning
Kopplingarna rören är i tvättstugan direkt bakom duschen.


Så frågan är väl om de de går att ansluta en ny blandare om man ha sånna där excentriska adaptrar eller om man kan borra nya hål i kakel och täta de gamla på fint sätt.
 
Exakt vilka kopplingar som går att använda går inte att säga förrän man vet exakt hur duschsystemet är anslutet till rören, misstänker att det är vanlig klämkoppling.
 
Q
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilka kopplingar som går att använda går inte att säga förrän man vet exakt hur duschsystemet är anslutet till rören, misstänker att det är vanlig klämkoppling.
Demmpa Demmpa skrev:
Kan gå att sätta ett blandarfäste ovanför/under där rören kommer ut samt ansluta med vinklar mot befintliga rör, tyvärr blir det inte ”snyggt”,

Exempel på blandarfästen:
[länk]

[länk]
Man kanske kan få röris till att bocka rören fint.
Får lossa på grejjerna och fota, sen fråga rörmokaren/ affären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.