prototypen prototypen skrev:
Vad tror den församlade kunskapen om att skippa allt i elväg och sätta dit ett till-från motorskydd med nollspänningsutlösning. Typ från JULA / Swedol

Protte
Det finns ju redan kontaktorn med motorskydd så kanske lika bra använda det och in med två knappar till/från.
 
H hc77 skrev:
Det var därför jag blev lite frågande gällande tryckvakt. Hittar inget "som kan tolkas som elektriskt". Därav frågan var tryckvakten om möjligt sitter. Borde ju sitta så vattenflödet passerar den om jag inte är helt ute och seglar?

Enda elektriska jag ser till på motorn är det som är på bild 1 i mitt första inlägg dvs lådan med svart lock på motorn och där går kablar ifrån U,W, V in och det stämmer väll med ritningen. M på ritningen är väll motorn?
Som det ser ut på bilderna finns nog ingen inkopplad tryckvakt. Som prototypen skrev borde det gå köra direkt och låta den strömma över korta stunder. Bara att ordna två knappar till lådan och köra manuell start/stopp. Men som sagt gå då igenom så du får rätt manöverspänning och lägger om för självhållning. Allt utom knapparna en slutande och en brytande fimns redan.
 
Då är vi tillbaka på ruta ett igen om jag tolkar det rätt dvs att det skulle vara brytaren som är defekt? Att jag provar att koppla in en ny brytare och ser om det fungerar?
 
H hc77 skrev:
Då är vi tillbaka på ruta ett igen om jag tolkar det rätt dvs att det skulle vara brytaren som är defekt? Att jag provar att koppla in en ny brytare och ser om det fungerar?
Har du kunnat provköra något som det är kopplat nu med ubåten som knapp? Hursomhelst bör du se till det som nämnts tidigare så du får rätt spänning till kontaktorn. Sen verkar du inte ha någon hjälpkontakt på den heller så att göra start/stopp med självhållning går inte isf utan mer tillägg.
 
Har ingen möjlighet att provköra den förens på fredag denna vecka.

Hur jag ser till att jag får "rätt" spänning till kontaktorn och "hjälpkontakt"vet jag inte så där får jag ta till hjälp.Men verkar ju finnas hopp att det skall gå och få ordning på det.
 
Kontaktorn ser ut som en 3 polig snålvariant, det finns ingen ledig kontakt för självhållning.
Spolen är för 24 volt, så då måste man ha dit en trafo......

Liksom 2 anledningar att börja om med ny el.

Finns det något som kan vara en tryckvakt på pumpen?

Protte
 
Enklast för TS (givet begränsad kunskap om el enligt egen uppgift) är kanske att avvakta till på fredag då det går att testa att bara bryta upp byglingen i ubåten och se om det stannar (vilket det troligen gör). Sedan kanske någon snäll bekant med multimeter kan kontrollmäta spänningen över kontaktorn spole.

Om ok, så är det ju bara att köpa en strömbrytare och sätta dit i stället för ubåten.

PS: Trafon ser ut att redan sitta där den ska i botten på lådan.
 
Gummikabeln lär ju ha en dragavlastning, istället för gummitätningen.
 
På den typen av pumpar brukar man styra med en flödesvakt och inte en tryckgivare.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Aha, det förklarar den mystiska "tratten" till vänster i e3-lådan! Tackar.
 
Tack för engagemanget, uppskattas.

Blir till att prova på fredag så får vi se vad som händer.

Tyvärr är jag för dålig på el ritningar men slänger in ytterligare ett gäng bilder om det är så att någon kan bli klokare av det.

Multimeter kan jag hantera skapligt om jag bara vet var jag ska mäta.

Finns ett rör som går från en del av pumpen till en annan. Kanske är någon form av återcirkulation? Se bild.

Går även 2st slangar ner till plastbehållaren och en slang ut från behållaren som någon form av övertryck/dräneringsslang? Vidare går det ett rör ifrån pumpen till manometern för att kunna visa trycket.

Går även ett 90 graders rör precis innan övergången till högtrycksslangen som jag heller inte vet funktionen på. Ser ut som man skall kunna koppla på en slang. Är det för att släppa ut övertryck eller kan det vara för ev. tillsatsmedel i form av avfettning, bara en vild chansning.

Hade fel ovan gällande byglingen mellan 2-4. Från 4 går det till det som jag visar på en av bilderna.
 
  • Närgränsbild på en del av en pump med elektrisk anslutning och sladdar i olika färger, markerat med frågetecken som visar osäkerhet om delens funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elskåp med trådar anslutna till terminalblock och reläer, vid mekanisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre elektrisk kopplingsdosa med anslutna kablar och säkringsblock, indikerar behov av felsökning på maskinutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elektriskt skåp med kontaktterminaler, reläer och trådar som är märkta, vilket indikerar en fråga om elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingspanel med kablar märkta för 3-fas kontakt, motor, och tryckknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingsplint med märkning och kablar, överbygling vid plint 4 syns markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en komponent markerad med blått på en elektrisk pump, omgivet av kablar och anslutningar, med texten "Vad är detta".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar på en styrpanel med märkta plintar och diverse kopplade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en elektrisk anslutning med sladdar och korroderade kontakter i en apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delar av en pump med märkningar för övertryck/tillsatsmedel, slangar och plastbehållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex bild av pump och plastbehållare med markerad återcirkulationsslang och frågetecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag nämnde tidigare så är jag rätt säker på att det saknas en flödesvakt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Dagens test blev ett antiklimax.

Den 3-fas kontakt som sitter på högtryckstvätten visade sig vara för stor diameter på jämfört med de uttag jag skulle prova på. Har de under årens lopp ändrat standard på 3-fas kontakterna så att det sitter en äldre variant på min tvätt?
 
Nej, de runda har varit lika sen de infördes, men det finns flera storlekar för olika märkström. Gränserna är -16, 32, 63 och 125 A.
 
Vad är det för effekt/ström på motorn enligt märkplåten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.