A
Hej, har en egen brunn på tomten somjag ska koppla in en pump för att vattna gräset med, typ med vattenspridare.

Köpte denna pumpen (utan tank)
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...enpumpar/hydroforpumpar/tradgardspump-731099/


Mina jobbarkompisar menar denna kommer gå konstant och aldrig stanna.

men om jag tex stänger utloppslangen och låter pumpen vara igång, borde inte utloppsslangen sprängas då?



Tacksam för svar
 
Pumpen kommer att gå så länge som strömmen är tillslagen. Enligt bruksanvisningen kommer den att jobba upp ett tryck på ca 5 bar. Pumpen mår dock inte bra av att gå mot stängd ventil några längre perioder och du kommer slita ut pumpen i förtid.
 
A
N NoOne2k skrev:
Pumpen kommer att gå så länge som strömmen är tillslagen. Enligt bruksanvisningen kommer den att jobba upp ett tryck på ca 5 bar. Pumpen mår dock inte bra av att gå mot stängd ventil några längre perioder och du kommer slita ut pumpen i förtid.

Så det bästa är att ställa ut vattenspridaren först sen starta pumpen? Men om man tar bort spridaren så låser ju vattenlåset i träggårdsslangen, kommer den sprängas då?
 
Shirack skrev:
Så det bästa är att ställa ut vattenspridaren först sen starta pumpen? Men om man tar bort spridaren så låser ju vattenlåset i träggårdsslangen, kommer den sprängas då?
Det är helt rätt att först öppna vattenspridaren och sedan pumpen. Pumpen kommer inte ge ett högre tryck än 5 bar, sedan kommer den bara att "vispa runt" vattnet som är i pumpen med följd att det blir varmt och packningarna börjar läcka.
 
A
N NoOne2k skrev:
Det är helt rätt att först öppna vattenspridaren och sedan pumpen. Pumpen kommer inte ge ett högre tryck än 5 bar, sedan kommer den bara att "vispa runt" vattnet som är i pumpen med följd att det blir varmt och packningarna börjar läcka.

Vad menar du med det? Att jag valt fel pump? Rinkabyrör rekomenderade en sådan typ av pump ialafall
 
Shirack skrev:
Vad menar du med det? Att jag valt fel pump? Rinkabyrör rekomenderade en sådan typ av pump ialafall
Det är inget fel på den typen av pump, förklararingen var bara ett svar på om slangen kommer att sprängas, vilket den inte kommer att göra.

Vill man kan man ansluta pumpen till en tryckströmbrytare som stoppar pumpen när den uppnår maxtrycket. https://www.rinkabyror.se/artikel/tryckbrytare-1-fas-inv-/

Monterar man en sådan bör man dock montera en hydropress för att minska antalet start/stopp av pumpen.
 
A
N NoOne2k skrev:
Det är inget fel på den typen av pump, förklararingen var bara ett svar på om slangen kommer att sprängas, vilket den inte kommer att göra.

Vill man kan man ansluta pumpen till en tryckströmbrytare som stoppar pumpen när den uppnår maxtrycket. [länk]

Monterar man en sådan bör man dock montera en hydropress för att minska antalet start/stopp av pumpen.

Tack, men så länge jag alltid kopplar in vattenkällan först innan jag startar pumpen vilket är i 99% av fallen kommer va en spridare, så är det lugnt?
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Nej slangen kommer inte att sprängas. Pumpen är en centrifugalpump med negativ deplacement . Dvs tackvare inre läckage så kommer inte pumpen ge mer än 4.8 bar vid 0 flöde.
Jag rekommendera en sådan här som startar pumpen när du öppnar kranen till pumpen. Och stannar när den känner av 0 flöde samt trycknivå när ni stänger kranen. Den har även torrkörningsskydd. Har själv en sådan för min automatiska bevattning.
Monteras mellan pump och slang ut.

https://www.fontario.de/epages/78206167.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78206167/Products/180-001
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej slangen kommer inte att sprängas. Pumpen är en centrifugalpump med negativ deplacement . Dvs tackvare inre läckage så kommer inte pumpen ge mer än 4.8 bar vid 0 flöde.
Jag rekommendera en sådan här som startar pumpen när du öppnar kranen till pumpen. Och stannar när den känner av 0 flöde samt trycknivå när ni stänger kranen. Den har även torrkörningsskydd. Har själv en sådan för min automatiska bevattning.
Monteras mellan pump och slang ut.

[länk]

Tack så mycket då är jag med... kanske skulle köpt en sån pump med tank som stänger av sig själv i stället, men jag vet inte... alla säger olika.

Men det är inga problem att köra med den som den är nu?
 
Jag har den här pumpautomaten (eller en föregående modell) för exakt det syfte du beskriver
https://m.clasohlson.com/se/Pumpautomat-Cocraft-HB-1300/41-1005

Den har gått i många år. Startar när det behövs vatten och stoppar automatiskt. Kör man vattenspridare så fattar den efter ett tag att den behöver gå hela tiden.
 
A
N noupe skrev:
Jag har den här pumpautomaten (eller en föregående modell) för exakt det syfte du beskriver
[länk]

Den har gått i många år. Startar när det behövs vatten och stoppar automatiskt. Kör man vattenspridare så fattar den efter ett tag att den behöver gå hela tiden.
Okej förstår, men då kan jag ju likagärna ha den jag köpt väl? Om den ändå kommer gå hela tiden? Eller har jag fel?
 
Det billigaste och lättaste du nu kan göra är att skaffa och koppla in en tryckvakt. Då stannar pumpen när du stängt av vattenspridaren. Du har då också möjlighet att senare komplettera med en hydropress, så kanske du får lite längre pauser i driften av pumpen. Du har i så fall byggt din egen pumpautomat ! Kanske blev lite dyrare, men du har troligen en bättre pump än vad som finns på de flesta billiga pumpautomater och det kan vara lite marigt att mekaniskt fixa ihop det till en enhet. En pumpautomat brukar också innehålla en manometer för övervakning av trycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
Shirack skrev:
Tack så mycket då är jag med... kanske skulle köpt en sån pump med tank som stänger av sig själv i stället, men jag vet inte... alla säger olika.

Men det är inga problem att köra med den som den är nu?
Tank är bra om man har många små uttag ofta. Typ vattna kruk-blommor med slang , tvätta händer snabbt etc etc. För kontinuerliga större uttag tex bevattning så är den jag länka till bra. Den har torrkörningskydd, auto prime cykel.
 
M
Jag har en äldre variant av denna https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/bevattningspump-bp-1301-2000038618

Jag styr den med smartplug så den går 45min varje morgon när det behöver vattnas och jag kan slå på och av den från mobilen. Den driver tre popup sprinklers och ett gardena microdrip system. Har funkat för mig i några år och för tidigare ägare innan dess.

Tänk bara på att ta in pumpen på vintern så den inte fryser sönder.
Och se hur länge vattnet i brunnen räcker och hur lång tid det tar att fylla på sig igen så du inte kör torrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.