I fredags premiäreldade jag en nyinsatt (dock begagnad, från 2004 - 2006) Baxi Solo Innova 50kw.

Jag hade en 87 graders termostatpatron i min laddomat21-60 (nyköpt Juni förra året) men panntempen steg över 93 grader så rökgasfläkten automatstannade. På laddomatens termostater kunde jag se att den skickade iväg 87 grader så det verkade inte vara att den inte hann med och vatten var över 93 grader.
Under hela eldningscykeln fortsatte det sedan att starta och stoppa med resultat att jag lyckades tillverka en stor mängd tjära men knappt något vatten laddat.

Dagen efter bytte jag till 72 graders termostatpatron som följde med laddomaten och kunde då se att jag låg på en (enligt baxin) temperatur på mellan 77-81 grader med en temp från laddomaten på 72-74.
Dvs laddomatens temp mot Baxins skiljer 5-8 grader.

Är det normalt att det skiljer upp till 8 grader mellan Baxins panntemp och tempen som laddomaten skickar ut eller är Baxins temp fel?

Jag vill helst ladda systemet med 87 grader för att trycka in så mycket som möjligt i ackarna men det blir svårt om panntempen ligger 5-8 grader över och då stannar rökfläkten.
 
  • Bild av tre termometrar på en Laddomat 21-60 med visare som pekar på olika temperaturer, indikerande värmesystemets status.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometrar på en Laddomat-visar temperaturerna vid uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två mätinstrument på pannan, en för tryck och en för temperatur, indikerar ca 1 bar respektive 80 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Resol DeltaSol SL kontrollenhet som visar en vattentemperatur på 72,1°C på dess upplysta digitala display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar vara dåligt med svar på din fråga. Jag har inte själv stött på att termometerarna har gått fel. Det är nog bäst att du riktar frågan till Baxi direkt.

I övrigt kan man ju fundera på om du har rätt laddomat om den inte klarar av att få undan värmen som pannan producerar. Det kan ju också bero på mycket luft i systemet nu medan det är nytt vatten i.
 
Jag har kontaktat Baxi så får vi se vad de säger.

Jag luftade kontinuerligt (var 20-30 min under eldningen). Det kan ju vara så att laddomaten inte orkar skyffla ut värmen men då tycker jag att tempen på vattenet borde ha varit samma som panntempen och inte konstant hållt sig på 87 (eller 72).
 
Nja, just att utvattnet ligger konstant på dessa temperaturer är väl ett exempel på att laddomaten fungerar som avsett och blandar in bottenvatten i rimlig mängd.

Jag tycker det låter som om det är fel på pannans givare som stoppar den för tidigt.
 
Nej, den övre termometern har inget men laddomatens blandning att göra, det är rent pannvatten.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Nej, den övre termometern har inget men laddomaten blandning att göra, det är rent pannvatten.
Där har du helt och hållet FEL. Den är ansluten till toppen på pannan och tankarna, men riktningen är till pannan. Vitsen är ju att pannan ska hålla rätt temperatur hela tiden, hur mycket som går till tankarna beror på hur mycket vatten som tas in från tankarna i underkant. Se t.ex. här hur det ska fungera. www.lindquistheating.se/wp-content/uploads/2015/11/LM21-60_Manual.pdf
 
Om du tittar noga på det röda strecket på sida två i din länk så ser du en pil. Man tar alltid ut hetvatten i toppen av pannan.
 
Redigerat:
Det jag funderar på är tabellen från Laddomatens handbok.
Kanske det är så ändå att laddomat 21-60 inte orkar med en 50kw som jag körde torr gran i.

Eller menar tabellen att vid full effekt så laddningstemperaturen enligt tabell men det har inget med panntemp att göra?
Diagram över laddningstemperatur och tryckfallsdiagram för pannor 40-60 kW, visar temperatur vid olika effekter och flödeshastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Diagram över laddningstemperatur vid rörinkoppling och tryckfallsdiagram för pannor 40-60 kW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en korrekt tolkning. Laddningstemperaruren är samma som panntemperaturen. Så dina röda streck är korrekta.

Edit: Sedan påverkar ju installationen också.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du tittar noga på det röda strecket på sida två i din länk så ser du en pil. Man tar alltid ut hetvatten i toppen av pannan.
Just det, ser du pilen, den går uppåt. Det betyder att det vatten som går förbi den övre termometern är blandat vatten, mellan pannvatten och från botten av tankarna. Därför är det alltid samma temperatur där tills botten på tankarna har uppnått samma temperatur som termoventilen. Därefter stiger det i hela tanken tills pannan stängs av på grund av överhettningsskyddet.
 
ylven ylven skrev:
Det betyder att det vatten som går förbi den övre termometern är blandat vatten, mellan pannvatten och från botten av tankarna
Nej.
Övre termometern är pannvattentemperaturen. Nedre högra är blandvatten tillbaka till pannan.
Se driftfas i http://www.termoventiler.com/application/files/4414/8395/3787/LM21-60100_Manual_SE.pdf
Blandvattnet kommer inte ända upp till övre termometern. (Fast i dessa bilder är det nedre vänstra som är blandvatten)
 
B BrokenArrow skrev:
Nej.
Övre termometern är pannvattentemperaturen. Nedre högra är blandvatten tillbaka till pannan.
Se driftfas i [länk]
Blandvattnet kommer inte ända upp till övre termometern. (Fast i dessa bilder är det nedre vänstra som är blandvatten)

Efter att ha zoomat in på bilden ser jag att mina ögon lurat mig och att pilarna går åt andra hållet än jag såg. Jag pudlar ödmjukt.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
O ortoman skrev:
I fredags premiäreldade jag en nyinsatt (dock begagnad, från 2004 - 2006) Baxi Solo Innova 50kw.

Jag hade en 87 graders termostatpatron i min laddomat21-60 (nyköpt Juni förra året) men panntempen steg över 93 grader så rökgasfläkten automatstannade. På laddomatens termostater kunde jag se att den skickade iväg 87 grader så det verkade inte vara att den inte hann med och vatten var över 93 grader.
Under hela eldningscykeln fortsatte det sedan att starta och stoppa med resultat att jag lyckades tillverka en stor mängd tjära men knappt något vatten laddat.

Dagen efter bytte jag till 72 graders termostatpatron som följde med laddomaten och kunde då se att jag låg på en (enligt baxin) temperatur på mellan 77-81 grader med en temp från laddomaten på 72-74.
Dvs laddomatens temp mot Baxins skiljer 5-8 grader.

Är det normalt att det skiljer upp till 8 grader mellan Baxins panntemp och tempen som laddomaten skickar ut eller är Baxins temp fel?

Jag vill helst ladda systemet med 87 grader för att trycka in så mycket som möjligt i ackarna men det blir svårt om panntempen ligger 5-8 grader över och då stannar rökfläkten.
Hur har du löst avluftning i rördragningen? (Ladda upp bild)
Kör du Laddomat på högsta hastighet?
Har du 35mm kopparrör eller större?

Min pannvattentermometer stämmer inte heller helt mot varken Laddomat eller PT1000 till styrningen. Men pannvattentermometern bör inte ha med drifttermostat till fläkt att göra.

Kör med 72° termostatpatron de första 15-20 eldningarna beroende på systemvolym och byta sedan till 78°.

När luft i systemet är helt uteslutet är sista utvägen att justera termostaten.
 
Fler frågor:

Hur är spjällen inställda?
Är lucktätningarna hela och absolut täta?
Vilken RGT har du?
Hur många turbulatorer är monterade?
Använder du avsedd halvmetersved eller kaminved?
 
Hur skulle något av ovanstående kunna påverka De upplevda problemen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.