harry73
Stämmer det var tranor. De ropade hela tiden. Senare var det en större flock som flög över, så de hittade de andra:)
 
Förbereder landning

Blåmes i flykten nära marken med tassarna framme för att landa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blåmes i flykt nära marken, vingarna utbredda och fötterna framsträckta inför landning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blåmes i landningsfas med vingarna utsträckta ovanför jordnötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Landat
Blåmes framifrån vid en hög med nötter på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för nötterna

Fågel i luften nära marken med utspärrade vingar redo att landa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbarparn och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Helt otroligt vilka bilder!!❣
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Helt otroligt vilka bilder!!❣
Tack :)
 
En flock stjärtmesar hälsade på idag

Stjärtmes sitter på en gren med skogen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En stjärtmes sitter på grenar mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stjärtmes som sitter på en gren med knoppande lövverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
PNO och 4 till
  • Laddar…
harry73
Stor fågel
Vit svan vilar på ena benet vid vattenkanten på grön mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nu har jag en fråga till alla kunniga. Brukar svanar inte ha svarta ben och fötter?
Denne verkar ha orange fötter
 
harry73 harry73 skrev:
Nu har jag en fråga till alla kunniga. Brukar svanar inte ha svarta ben och fötter?
Denne verkar ha orange fötter
Jag satt själv och funderade på vilken sorts svan det var. Du verkar ha fångat en ovanlig "Polsk svan" på bild! :D

"Det förekommer sällsynt en recessiv genetisk mutation som gör att knölsvanens dunungar blir vita och de adulta fåglarnas fötter grå eller rosa. Dessa svanar kallas ibland för polsk svan och den brittiske naturalisten William Yarrell beskrev den år 1838 – felaktigt – som en egen art, Cygnus immutabilis."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Knölsvan#Utseende_och_läte
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi är i farten med att bygga en kattgård här hemma, utan tak. Av rent estetiska skäl valde vi (jag) ett grönt nät för att (dumt nog) få nätet att smälta in i trädgården. Fram tills att en koltrast ljudligt flög förbi, kanske var det ett protestläte(?) tyckte jag det var en bra idé men så slog det mig, kommer fåglarna att uppfatta att där finna ett nät (maskor 50x100mm)?? Jag vill inte att kattgården ska bli en kattmatstation med fåglar (i onödan, eller iallafall inte pga min dumma designidé). Ena långsidan av nätet kommer gå ca 1m från rabatt och buskage :confused:vad tror ni? Kommer fåglarna att uppfatta nätet? Tips på vad man göra för att förebygga att fåglar flyger in, fastnar, skadar sig und so weiter? Den är en ständig balansgång att vara både fågel och kattvän :confused:
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Vi är i farten med att bygga en kattgård här hemma, utan tak. Av rent estetiska skäl valde vi (jag) ett grönt nät för att (dumt nog) få nätet att smälta in i trädgården. Fram tills att en koltrast ljudligt flög förbi, kanske var det ett protestläte(?) tyckte jag det var en bra idé men så slog det mig, kommer fåglarna att uppfatta att där finna ett nät (maskor 50x100mm)?? Jag vill inte att kattgården ska bli en kattmatstation med fåglar (i onödan, eller iallafall inte pga min dumma designidé). Ena långsidan av nätet kommer gå ca 1m från rabatt och buskage :confused:vad tror ni? Kommer fåglarna att uppfatta nätet? Tips på vad man göra för att förebygga att fåglar flyger in, fastnar, skadar sig und so weiter? Den är en ständig balansgång att vara både fågel och kattvän :confused:
Jag tror inte det blir några problem, vi har småfågelmatningen hägnad med gröna kompostgaller och där har inga olyckor skett. Ditt nät har visserligen tunnare tråd men blåser det det minsta så lär nätet röra sig så de ser det. I värsta fall får du fläta in något i nätet så de ser det. Här har vi problem med att de flyger in i fönster de ser rakt genom huset i. Inte så sugen på att täcka hela rutorna med klistermärken eller heltäckande gardiner så tar gärna emot tips om någon har.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
F faf skrev:
Jag tror inte det blir några problem, vi har småfågelmatningen hägnad med gröna kompostgaller och där har inga olyckor skett. Ditt nät har visserligen tunnare tråd men blåser det det minsta så lär nätet röra sig så de ser det. I värsta fall får du fläta in något i nätet så de ser det. Här har vi problem med att de flyger in i fönster de ser rakt genom huset i. Inte så sugen på att täcka hela rutorna med klistermärken eller heltäckande gardiner så tar gärna emot tips om någon har.
Tack för ditt svar! Ja att nätet rör på sig när det blåser underlättar nog för fåglarna att se det. Sambon föreslog (i ett försök att dämpa min oro) att hänga upp stumpar med snöre för att göra det ännu mer tydligt att nätet finns där.

Angående fönsterproblemet... Ni kan inte bryta sikten med någon typ av möblemang? Nerdragna persienner i "öppet läge"?
 
Det står rätt rejäla växter på fönsterbrädorna som tyvärr inte hjälper, inte ens i kombination med gardinkappa så det blir väldigt begränsad fri sikt. Får hoppa över fönsterputsningen ;)
 
A Abies koreana skrev:
Uppfinningsrikedomen är gränslös när naturen enbart ses som ett hinder.

[länk]
Helt otroligt...

"Det är inte bara träd och buskage som täcks. Nät har även lagts över sandbanker för att hindra backsvalor från att häcka. Näten har lagts ut strax innan svalorna anländer från sin 800 mil långa flygtur från Afrika." :cry:
 
Låter som folket i grannbyn som dels högljutt började beklaga sig i lokalpressen och dels begärde skyddsjakt på ett antal hägrar. Orsaken var att hägrarna dels låter och dels bajsar på deras tomter. Bajset luktar till råga på allt fisk!
Kanske är närvaron av sjöfåglar något man får acceptera om man väljer att bosätta sig vid sjön.

Det ska dock sägas att hägerkolonin i fråga flyttade på grund av byggande i närheten av deras gamla boplats några hundra meter bort. Men eftersom hägrar inte behöver söka bygglov så hade de ju rent krasst kunnat tänkas göra samma flyttning utan att något särskilt hänt med deras gamla boplats.

"Tyvärr" får även folk flytta fritt och en massa folk som passar bättre på mer naturfria platser kommer ut hit till naturen och förfasas över att allt inte är lika idylliskt som i mäklarannonserna. Här finns ju både hägrar, vildsvin och EPA-raggare. Och inte fan går solen ner i havet heller. Den går upp. Försök klaga till kommunen om det.
 
  • Gilla
  • Haha
ceson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.