Hej,

jag är i färd att sätta upp solceller på ett stort, plant tak och jag har hört/vet att platt montering av solcellerna inte kommer att ge lika mycket energi som om de var monterade i en optimal lutning. En annan fördel med att ha lutande solceller är (vad jag förstår) att t.ex. snö inte täcker solcellerna lika enkelt under den delen av året som det är relevant.

Men min fundering är denna: om jag monterar solcellerna i optimal lutning så får jag ju plats med färre paneler på samma takyta eftersom den bakomliggande måste monteras en bit ifrån för att inte bli skuggad av den framför. Alltså blir det en del "dödyta" mellan panelerna. Om man istället monterar panelerna helt platt så slipper man detta problem och får därmed plats med fler paneler.
Min tankegång är att det jag förlorar på att ha panelerna platta vinner jag med att jag kan montera fler paneler på samma takyta.

Mitt dilemma blir då: ska man montera färre paneler med optimal lutning, eller fler paneler med sämre lutning?

Min gissning är att det är bättre att luta upp dem till kanske 10-20 grader men jag har svårt att "bevisa" varför det är så.

Tacksam för alla svar!

Mvh
 
Det bästa måste väl vara att få ut så mkt effekt/energi som möjligt ur en cell, dvs luta optimalt. Det kräver ju färre celler för samma effekt . Blir billigare. Funkar bättre på vintern. Är fulare ....
Om man kan stacka dem något i höjd, högre längst bak, så kan man få ut lite mera energi.
 
Kolla detta med leverantörer.
I Hästveda finns en stor test anläggning där man testat olika lutning och riktning.
En sak som förvånade var att 2 panelen monterade som ett flackt sadeltak med ryggåsen i norr-sydlig riktning var effektivast på en plan yta.
En sådan montering får sol vid midsommar från kl 03-22
 
Tack för svaren, ska höra mig för med leverantör/projektör vad de tycker om saken också men som largab skriver så låter det ju vettigt att man vill få ut så mycket ur varje modul som man kan.
 
Montagematerialet kostar väldigt mycket extra för att ha annan vinkel än det som takfallet på vilket solcellspanelerna monteras på. Därför avstår de flesta från att vinkla upp panelerna till optimal vinkel just pga den extra kostnaden. Solcellspaneler har blivit mycket billigare än för några år sedan därför kan man nu "gödsla" med dem.
 
  • Gilla
Blomko
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Montagematerialet kostar väldigt mycket extra för att ha annan vinkel än det som takfallet på vilket solcellspanelerna monteras på. Därför avstår de flesta från att vinkla upp panelerna till optimal vinkel just pga den extra kostnaden. Solcellspaneler har blivit mycket billigare än för några år sedan därför kan man nu "gödsla" med dem.
Tack, det var någonting jag inte visste!
 
Det kan (måste inte, men..) vara svårare att få tillstånd att montera solceller som inte följer taklutningen. Källa: något jag läst någonstans...
 
A Arnodt skrev:
Montagematerialet kostar väldigt mycket extra för att ha annan vinkel än det som takfallet på vilket solcellspanelerna monteras på. Därför avstår de flesta från att vinkla upp panelerna till optimal vinkel just pga den extra kostnaden. Solcellspaneler har blivit mycket billigare än för några år sedan därför kan man nu "gödsla" med dem.
Så är det.

På stora installationer står numera panelerna för kanske 25% av investeringen...

Att lägga paneler helt platt är ingen bra idé, du kommer få problem med smuts då de inte sköljs av effektivt vid regn, man vill ha tillräckligt med vinkel för att det ska rinna av och inte bli stående i nederkant av panelkanten.

Har du ett väldigt stort och platt tak är uppvinklat mot syd den bästa affären, men om du vill ha upp mycket effekt på ett begränsat platt tak lägger man ett öst/väst system. Det ger en lite lägre total årsproduktion men en jämnare kurva över dagen.

Man tittar självklart också på hur konsumtionsmönstret hos användaren ser ut, om verksamheten sväljer produktion osv...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ska man täcka en typisk familjs behov så är väl lite morgonsol (varmvatten till dusch och el för frukosten) och eftermiddag/kväll (matlagning, tv och annat) det som är "bäst".
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Har du ett väldigt stort och platt tak är uppvinklat mot syd den bästa affären, men om du vill ha upp mycket effekt på ett begränsat platt tak lägger man ett öst/väst system. Det ger en lite lägre total årsproduktion men en jämnare kurva över dagen.
Vilken är minsta vinkel för att man skall få en rengöring vid regn? Kan man gå under 15º? På ett plan tak är det bäst med med en östsida och en väst sida. Det har man kommit fram till vid testanläggningen i Hästveda, där finns båda montage sätten på ett fält, ett område har optimal lutning mot söder, det andra är som långa långa tak typ 50 m med en öst och en väst sida, dessa har en jämnare produktion över dagen.
 
Min anläggning har bara varit igång sedan mitten av sept så jag har inte koll på hur den funkar över året men hittills är jag mest förvånad över hur mycket den ger en helmulen dag. 4kw kontinuerligt blev det härom dagen.

Som mest har jag kommit upp i drygt 14kw.
 
  • Solenergisystem display visar 4116 W och total energiproduktion på 6,2 kWh för dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träbyggnad med solpaneler på taket omgiven av smältande snö och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Min anläggning har bara varit igångsä sedan mitten av sept så jag har inte koll på hur den funkar över året men hittills är jag mest förvånad över hur mycket den ger en helmulen dag. 4kw kontinuerligt blev det härom dagen.

Som mest har jag kommit upp i drygt 14kw.
60 paneler. Hur ligger huset i förhållande till väderstreck? Vilken lutning?
 
60x275w. I princip västläge med 20 graders lutning.
 
Haft mina paneler uppe sen 4 jan 2019.
04A8801C-1A75-4A41-9EF9-7108681EB4B0.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De har tre lutningar enl bild. Svårt dra slutsatser då solen står så lågt. Återkommer om 7 mån. :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.