Hej.

Vi köpte hus för 2 år sedan. Tänkte bygga altan, en del av altanen ska vara inglasat och den andra delen ska vara soldäck.

Har ringt kommunen om det ska vara bygglov eller inte. Fick som svar att det ska vara bygglov.

Kommunen har skickat planritning på hur huset/tomten ser ut uppifrån.

När jag kollar på ritningen så finns det en altan på ritningen.

På gamla bilder på huset så fanns det en altan. Men det är gamla bilder kanske 10 år gamla.


Ska jag skicka in bygglov iallafall? För enligt ritningen finns det en altan.
 
En altan som är under 60cm (olika för olika kommuner) behövs väl inget bygglov.
Däremot ett inglasat ute rum behöver det.
 
Min spontana reaktion är "köp en trisslott".
Bygg en likadan altan!

Sen, tänker man ju, det kan inte vara så enkelt?

Borde väl att gå att begära ut allt kring bygglovet för altanen ... Dock borde ju "någon" ansökt om rivningslov när de tog bort altanen, så du kanske inte ska prata alltför mycket med kommunen om att den inte finns ...
 
Som sagt det är (troligen) inte altanen du behöver bygglov för, utan för inglasningen. Och även om det tom. har funnits en inglasad altan, så behöver du bygglov för att bygga upp den igen. Fast man kan ju prova att hävda att man håller på med ett 10 årigt renoveringsprojekt...
 
A.G: Altanen kommer vara typ 60 cm högt. Med inglasning är det 2,25 m.

Dan_Johansson: Tror inte det finns rivningslov på gamla altanen.

Jo det är inglasningen jag behöver ha bygglov för. När jag tänkter efter så blir jag tvungen och ha en lite större altan än vad som är på ritningen. Den kommer nästan vara på gränsen till dem 4,5 m till grannens tomt.

Det är bygglov som krävs även om man vill göra altanen större än vad som finns på ritningen?
 
Kolla med kommunen vilken höjd som är bygglovsfritt.
Vi fick bygga till tomtgräns utan bygglov och medgivande av grannar bara vi höll oss under kommunens höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.