Hej,

Detta blir en annorlunda fråga, vi hade tänkt använda en bit(ca 1 m) avloppsrör 11 cm diameter till en aktivitet där en person kommer stå på röret och möjligen hoppa. Jag misstänker att avloppsrör klarar en hel del stryk men klarar den runt 100 kg direkt på röret? I marken fördelas vikt på lite annat vis.

Finns det någon betydande skillnad på rör från Biltema eller märkes butik som Rinkaby rör för detta specifika ändamål? Finns det någon särskild typ av rör man bör titta efter?

Om ett rör inte klarar av att hantera påfrestningen så kanske man kan skära ut cellplast som man pressar in i röret.

Kan samtidigt passa på att fråga om det finns någon typ av gummistrumpa eller liknande man kan dra på utsidan för att öka greppet? Kanske finns det något färdigt?
 
Det klarar 100kg utan problem.
 
Efter test kan vi konstatera att båda klarar av 75 KG men PP sviktar klart mer än vad UD gör. I mitt fall valde jag UD men även det röret sviktar runt 1 cm med 75 KG. Just nu fungerar det okay för mitt ändamål men det är troligt att jag kommer behöva stabilisera röret ytterligare. Mint tanke då blir att skära till en bit till som trycks in i det befintliga röret.

Kan också tillägga att det går utmärkt att skära med vinkelslip, tror detta är klart bättre än köra med sticksåg.
 
Staffans2000
Fyll röret med cement.
 
Kan nog räcka att fylla med sand. Och proppa ändarna.
 
O nu måste du givetvis delge oss vad det är du gör?
Jag är såklart nyfiken.....:cool:
 
  • Gilla
Magnussons2019
  • Laddar…
Det kommer flyttas runt en del av även yngre så tyvärr tror jag inte att det är någon bra idé att fylla röret i detta fallet.

Det är en balance board jag bygger. :)

Jag tror nog ändå på att såga till ett rör till o lägga inne i det befintliga, alternativet hade varit att skära till frigolit. Frigolit fjädrar såklart en aning men om an fyller röret med det så bör det lösa problemet.
 
Fogskum?
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
När röret har legat i solen ett tag så kommer det nog inte att hålla lika mycket.
 
Guzzi Guzzi skrev:
Fogskum?
Har hört något om att det kan vara giftigt? Det kan trotts allt vara barn som använder denna. Man kan såklart försluta ändarna men ärligt talat vet jag inte hur det skulle kunna göras på ett tillförlitligt vis.
 
useless useless skrev:
När röret har legat i solen ett tag så kommer det nog inte att hålla lika mycket.
Aha, så plasten klarar inte av UV då antar jag. Tanken är ju inte att röret ska ligga i solen, detta används inomhus. Men det kan såklart vara intressant att veta om denna plast kan läcka kemikalier även om den inte blir upphettad?
 
Magnus E K
Hur stor behöver den vara? Kanske funkar med en brödkavel? Eller om du har en hålsåg i passande diameter, såga ut ett antal bitar ur en bräda och limma ihop. Eller är det tänkt att vara en feature att det ska flexa lite?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur stor behöver den vara? Kanske funkar med en brödkavel? Eller om du har en hålsåg i passande diameter, såga ut ett antal bitar ur en bräda och limma ihop. Eller är det tänkt att vara en feature att det ska flexa lite?
Lite svikt gör troligen inget, nu i början är det bara bra med mer svikt efter som den rullar mindre lätt då. Men jag kan tänka mig att längre fram vill man troligen ha den stummare.

Men det får bli ett senare projekt, kanske gör man ett nytt rör då från början så man har olika svårighetsgrader.

Hålsåg lär jag inte ha för så stor diameter, sen måste man ju träffa ganska så exakt också. Däremot, Frigolit borde man kunna pressa ut med hjälp av själva röret.

Jag tror fortfarande att skära till ett rör till, splitta det på mitten och trycka in i det befintlig. Man får bara hoppas att de mm som vinkelslipen tar bort är tillräckligt för att diametern ska bli så att den precis passar i det redan existerande röret.
 
richardtenggren
Det finns Isocyanatfritt-fogskum.

Annars skulle proppar hjälpa, finns ju för slätända då jag antar du vill undvika stosen.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.